THEPOWERGAME
Περισσότεροι από 100 εκατομμύρια Αμερικανοί παρακολούθησαν στις 11 Φεβρουαρίου το Super Bowl, τη μεγαλύτερη αθλητική διοργάνωση στο ημερολόγιο της χώρας -και τα τηλεοπτικά της προγράμματα. Το 2023 η τηλεθέαση του ποδοσφαιρικού αγώνα (αμερικανική έκδοση) ήταν υπερδιπλάσια από εκείνη της αμέσως επόμενης εκπομπής με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση εκείνη τη χρονιά. Παρ’ όλο που μεγάλο μέρος της τηλεθέασης έχει μεταφερθεί σε πλατφόρμες streaming, όταν οι Αμερικανοί θέλουν να παρακολουθήσουν αθλητικά, πηγαίνουν στη «γραμμική» τηλεόραση της παλιάς σχολής.
Μήπως αυτό πρόκειται να αλλάξει; Στις 6 Φεβρουαρίου η Disney (έδρα του αθλητικού δικτύου ESPN), η Fox και η Warner Bros Discovery (WBD) -τρεις από τις μεγαλύτερες εταιρείες μετάδοσης αθλητικών γεγονότων της Αμερικής- παρουσίασαν ένα σχέδιο για να φέρουν το πιο πολύτιμο περιεχόμενό τους σε μία μόνο νέα πλατφόρμα. O streamer που δεν έχει ακόμη όνομα θα ξεκινήσει αυτό το φθινόπωρο, προβάλλοντας τα πάντα, από αμερικανικό ποδόσφαιρο μέχρι το τένις στο Wimbledon. Αν πετύχει, θα μπορούσε να αλλάξει τα δεδομένα στον τομέα των μιντιακών οργανισμών.
Τα περισσότερα άλλα είδη τηλεόρασης έχουν ήδη μετατοπιστεί στο Διαδίκτυο. Πέρυσι, σύμφωνα με την εταιρεία μετρήσεων Nielsen, το streaming αντιπροσώπευε περισσότερα λεπτά τηλεθέασης στην Αμερική απ’ ό,τι η συμβατική ή καλωδιακή τηλεόραση. Ο αθλητισμός αποτελεί εξαίρεση. Παρ’ όλο που η μεγάλη τεχνολογία έχει προσθέσει τον αθλητισμό στο μενού της -η Amazon και το YouTube έχουν αγοράσει δικαιώματα για το αμερικανικό ποδόσφαιρο, η Apple έχει ασχοληθεί με το ποδόσφαιρο και το Netflix πρόκειται να εμπλακεί στην πάλη-, οι πραγματικοί φίλαθλοι εξακολουθούν να πρέπει να πληρώνουν για καλωδιακή τηλεόραση. Το κοινό είναι τεράστιο: 44 από τις 50 εκπομπές με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση στην Αμερική πέρυσι ήταν αθλητικές (βλ. διάγραμμα).
Η νέα υπηρεσία θα είναι το μεγαλύτερο αθλητικό στοίχημα που έχει υπάρξει στο streaming. Όπως εκτιμά η εταιρεία Bernstein, η συνολική αξία των αθλητικών δικαιωμάτων στην πλατφόρμα -γκολφ, αγώνες αυτοκινήτων, χόκεϊ και πολλά άλλα- θα είναι περίπου 16 δισ. δολάρια ετησίως. Συνολικά το περιεχόμενο θα περιλαμβάνει περίπου το 55% των αμερικανικών αθλητικών δικαιωμάτων σε αξία, λέει η Citigroup.
Κάποιοι αναρωτιούνται αν ο νέος διεκδικητής θα φτάσει ποτέ στη γραμμή εκκίνησης. Οι αντιμονοπωλιακές ρυθμιστικές αρχές μπορεί να αντιταχθούν στην ένωση τριών γιγάντων αθλητικού περιεχομένου, ενώ, παράλληλα, οι κοινοπραξίες μπορεί να είναι δυσκίνητες. Πολλοί συγκρίνουν ήδη τον νέο streamer με το Hulu, μια πρώιμη πλατφόρμα που ξεκίνησε το 2007 από τη Fox και το NBC για να αντιμετωπίσει την απειλή του YouTube. Η κοινή ιδιοκτησία της την επιβράδυνε, φρέναρε τις επενδύσεις και της χάρισε το παρατσούκλι «ClownCo». Το νέο αθλητικό εγχείρημα κινδυνεύει να γίνει «ClownCo 2.0», λέει ο Brian Wieser της εταιρείας συμβούλων διαφήμισης Madison and Wall.
Η επιτυχία μπορεί να εξαρτάται από την τιμή. Η εταιρεία ερευνών LightShed Partners προβλέπει ότι η συνδρομή θα ξεκινά από 35 δολάρια τον μήνα (συν μια γενναιόδωρη δόση διαφημίσεων), λιγότερο από το μισό κόστος ενός ολοκληρωμένου πακέτου αθλητικών προγραμμάτων στην καλωδιακή τηλεόραση. Οι εθισμένοι στον αθλητισμό μπορεί να θεωρήσουν την προσφορά ανεπαρκή, αλλά οι απλοί φίλαθλοι μπορεί να μπουν στον πειρασμό να εγκαταλείψουν επιτέλους την καλωδιακή, επιταχύνοντας την παρακμή των καλωδιακών και δορυφορικών εταιρειών, οι οποίες έχουν ήδη χάσει τους μισούς Αμερικανούς συνδρομητές τους την τελευταία δεκαετία.
Τι κερδίζουν η Disney, η WBD και η Fox; Αρχικά θα χάσουν, καθώς η παλαιότερα ακμάζουσα καλωδιακή αγορά συρρικνώνεται. Ωστόσο, η αγορά-στόχος είναι τα νοικοκυριά που χρησιμοποιούν μόνο streaming και δεν είχαν ποτέ καλωδιακή τηλεόραση, δήλωσε ο Lachlan Murdoch, το αφεντικό της Fox, στους επενδυτές στις 7 Φεβρουαρίου. Δίνοντας στους τηλεθεατές ένα πακέτο streaming που περιλαμβάνει αθλητικά, θα μπορούσαν να μειώσουν την απομάκρυνση πελατών. Οι άνθρωποι μπορούν εύκολα να ακυρώσουν τη συνδρομή τους στο Disney+ αφού παρακολουθήσουν το τελευταίο spin-off του «Star Wars» (περίπου 5% το κάνουν κάθε μήνα), αλλά δεν μπορούν να το κάνουν με μια ποδοσφαιρική σεζόν. Όταν τελειώσει, θα έρθει η ώρα για το μπάσκετ, μετά για το μπέιζμπολ και ούτω καθεξής.
Η ένωση δυνάμεων μπορεί επίσης να βελτιώσει τη διαπραγματευτική δύναμη της τριάδας σε σχέση με τα αθλητικά πρωταθλήματα. Ο ανταγωνισμός για τα αθλητικά δικαιώματα είναι έντονος, καθώς νέοι πλειοδότες, όπως οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας, μπαίνουν στο παιχνίδι. Εάν η Disney, η WBD και η Fox υποβάλουν κοινή προσφορά, θα μπορούσαν να περιορίσουν τον πληθωρισμό των τιμών που απαιτούν τώρα τα πρωταθλήματα. Για τις εταιρείες που έμειναν εκτός της πρωτοβουλίας, η επιτυχής έναρξή της θα αποτελούσε τον «χειρότερο εφιάλτη» τους, υποστηρίζει η LightShed Partners. Εταιρείες όπως η Paramount και η NBC Universal μπορεί να δυσκολευτούν να προσελκύσουν θεατές στις δικές τους πρωτοβουλίες αθλητικής ροής, καθώς η πτώση της καλωδιακής αγοράς, από την οποία εξακολουθούν να κερδίζουν τα περισσότερα χρήματά τους, επιταχύνεται. Ώρα για ένα νέο σχέδιο παιχνιδιού.
© 2023 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com