THEPOWERGAME
Με το βλέμμα στραμμένο στην αγορά ακινήτων της Κίνας βρίσκονται οι πλοιοκτήτες φορτηγών πλοίων, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, αναφορικά με τη δικαστική απόφαση για την διάλυση της υπερχρεωμένης China Evergrande Group, ενός από τους μεγαλύτερους ομίλους ακινήτων της χώρας. Η αγορά της Κίνας είναι η πιο επιδραστική σε ό,τι αφορά τη ζήτηση φορτηγών πλοίων, καθώς οι εισαγωγές ξηρού φορτίου της χώρας, καταλαμβάνουν μερίδιο 35% της παγκόσμιας αγοράς. Αντίστοιχα, η αγορά ακινήτων της Κίνας, αποτελεί το 35% της ζήτησης σε χάλυβα κι επομένως και σε πρώτες ύλες, όπως σιδηρομετάλλευμα, ξυλεία, τσιμέντο και άνθρακα. Οι περισσότερες εξ αυτών εισάγονται στην χώρα μέσω πλοίων, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να έχουν σημαίνοντα ρόλο στο συγκεκριμένο εμπόριο.
Ως εκ τούτου, η είδηση της κατάρρευσης της Evergrande, υπό το βάρος των χρεών ύψους 300 δισ. δολαρίων, έχει την δική της σημασία. Σύμφωνα με μια πρόσφατη ανάλυση της BIMCO, το 2023, οι επενδύσεις στην αγορά ακινήτων της Κίνας, μειώθηκαν κατά 16,5%, τη στιγμή που η οικονομία συνέχισε την αναπτυξιακή της πορεία. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα ανησυχητικό σημάδι, για την μελλοντική ζήτηση πρώτων υλών.
Ακόμα πιο ανησυχητική όμως είναι η πρόσφατη πρόβλεψη του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ), που εκτιμά ότι η ζήτηση για νέες κατοικίες στην Κίνα θα μειωθεί κατά περίπου 50% κατά την διάρκεια της επόμενης δεκαετίας. Σύμφωνα με το ΔΝΤ, το μεγάλο απόθεμα κενών κατοικιών και η μείωση του αριθμού των νέων νοικοκυριών στα μεγάλα αστικά κέντρα, θα αποτελέσουν τους βασικούς λόγους για την εξέλιξη αυτή. Πάντως, στελέχη της κινεζικής κυβέρνησης αμφισβητούν τις προβλέψεις αυτές, τις οποίες θεωρούν ως υπερβολικά απαισιόδοξες. Το αδιαμφισβήτητο γεγονός είναι βέβαια η ίδια η κρίση στην αγορά ακινήτων, η οποία ξεκίνησε το 2020. Η κινεζική κυβέρνηση έχει ήδη προχωρήσει σε παρεμβάσεις για την μείωση του χρέους των εταιρειών του κλάδου. Ωστόσο, η οικοδομική δραστηριότητα, με βάση την επιφάνεια των νέων κτιρίων, έχει μειωθεί κατά 50% σε σχέση με την περίοδο πριν την πανδημία.
Σύμφωνα με την BIMCO, πάνω από το 85% του κινεζικού χάλυβα, κατασκευάζεται σε εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούν σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα ως πρώτες ύλες που κατά κανόνα εισάγονται. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Κίνα είναι υπεύθυνη για το 73% των εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος παγκοσμίως. Ασφαλώς, παρά την μείωση της ζήτησης ακινήτων, ο κινεζικός χάλυβας εξακολουθεί να έχει ζήτηση εκτός Κίνας, κυρίως από τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Έτσι, η παραγωγή αυξήθηκε το 2023, όπως και οι εξαγωγές. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση και των ναύλων φορτηγών πλοίων, λόγω της υψηλής ζήτησης.
Επομένως, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, φαίνεται πως η πτώση της αγοράς ακινήτων της Κίνας, δεν είχε αρνητικό αντίκτυπο στην ναυλαγορά ξηρού φορτίου. Εξακολουθεί όμως να αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα ρίσκου. Όπως αναφέρουν οι αναλυτές της BIMCO, σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο, οι προοπτικές του τομέα των φορτηγών πλοίων, ιδίως της μεγαλύτερης κλάσης Capesize (μέσω της οποίας εισάγεται το σιδηρομετάλλευμα στην Κίνα), θα εξαρτηθούν από το πώς θα διαχειριστεί η Κίνα την ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων της Evergrande. Αν αφεθεί να καταρρεύσει πλήρως, ο αντίκτυπος στην αγορά κατοικίας, τις τράπεζες, την οικονομική ανάπτυξη και την ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος, θα είναι ιδιαίτερα αρνητικός.
Με δεδομένο ότι ο κλάδος των ακινήτων αποτελεί το 25% του ΑΕΠ της Κίνας, ένα τέτοιο σενάριο δεν φαντάζει ρεαλιστικό. Σε πρώτη φάση, η κυβέρνηση ενίσχυσε την παροχή χρηματοδότησης σε αναπτυξιακά έργα ακινήτων δημόσιου χαρακτήρα (π.χ. από την τοπική αυτοδιοίκηση). Παράλληλα, έχει συσταθεί κι ένας μηχανισμός χρηματοδότησης τέτοιων έργων, όπου θα καταρτίζεται μια λίστα από νέες αναπτύξεις προς χρηματοδότηση.