Γ.Δ.
1445.26 -0,72%
ACAG
-0,86%
5.76
BOCHGR
-0,44%
4.53
CENER
-1,73%
9.09
CNLCAP
0,00%
7.5
DIMAND
-0,96%
8.23
NOVAL
-0,64%
2.34
OPTIMA
0,00%
12.8
TITC
-0,64%
38.85
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-1,17%
1.524
ΑΒΕ
-0,44%
0.45
ΑΔΜΗΕ
-1,94%
2.53
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
-0,98%
4.55
ΑΛΦΑ
-1,51%
1.57
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-1,65%
10.13
ΑΣΚΟ
-1,74%
2.83
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.4
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-2,09%
0.656
ΑΤΤΙΚΑ
-0,89%
2.23
ΒΙΟ
-1,64%
5.41
ΒΙΟΚΑ
-1,33%
1.85
ΒΙΟΣΚ
-2,84%
1.54
ΒΙΟΤ
0,00%
0.266
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.37
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,22%
18.34
ΔΑΑ
-0,23%
7.982
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-1,28%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-1,18%
2.92
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.322
ΕΒΡΟΦ
+1,54%
1.65
ΕΕΕ
0,00%
32.8
ΕΚΤΕΡ
+0,45%
1.784
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
0,00%
2.14
ΕΛΛ
0,00%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,26%
1.9
ΕΛΠΕ
-1,29%
7.25
ΕΛΣΤΡ
+1,45%
2.1
ΕΛΤΟΝ
+0,85%
1.89
ΕΛΧΑ
-2,08%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,42%
1.19
ΕΤΕ
-2,02%
7.554
ΕΥΑΠΣ
-2,17%
3.16
ΕΥΔΑΠ
-1,02%
5.83
ΕΥΡΩΒ
-1,54%
2.177
ΕΧΑΕ
-1,42%
4.5
ΙΑΤΡ
0,00%
1.55
ΙΚΤΙΝ
-1,93%
0.33
ΙΛΥΔΑ
-2,01%
1.95
ΙΝΚΑΤ
+0,11%
4.75
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.79
ΙΝΛΟΤ
-2,55%
0.955
ΙΝΤΕΚ
-0,68%
5.88
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.44
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-1,03%
2.87
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
0,00%
1.175
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+0,93%
0.433
ΚΟΥΑΛ
-0,86%
1.156
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.77
ΚΡΙ
0,00%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.98
ΛΑΒΙ
-1,33%
0.74
ΛΑΜΔΑ
-0,97%
7.13
ΛΑΜΨΑ
-0,53%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.58
ΛΟΥΛΗ
-1,05%
2.83
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.88
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-3,09%
2.82
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,07%
20.36
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.6
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.7
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-1,11%
25.02
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.73
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.11
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
-1,41%
33.6
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+1,47%
0.828
ΞΥΛΚ
0,00%
0.273
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
+0,46%
21.7
ΟΛΠ
-0,34%
29.65
ΟΛΥΜΠ
+0,43%
2.33
ΟΠΑΠ
-1,59%
15.49
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.789
ΟΤΕ
-0,62%
14.48
ΟΤΟΕΛ
-1,14%
10.44
ΠΑΙΡ
+0,20%
1
ΠΑΠ
-0,84%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,79%
3.845
ΠΕΡΦ
0,00%
5.47
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.24
ΠΛΑΘ
-1,53%
3.87
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.4
ΠΡΔ
0,00%
0.238
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.184
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.9
ΠΡΟΦ
+0,78%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
-2,31%
1.69
ΣΑΡ
-0,37%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.337
ΣΙΔΜΑ
+0,97%
1.565
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.8
ΣΠΙ
0,00%
0.524
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.83
ΤΖΚΑ
0,00%
1.52
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.63
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.15
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.22
ΦΡΛΚ
-2,11%
3.72
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.59

Ανησυχία για νέες ανατιμήσεις τον Μάρτιο λόγω Ερυθράς Θάλασσας

Με ανατιμήσεις προϊόντων έως και 10% τον ερχόμενο Μάρτιο απειλείται το ελληνικό λιανεμπόριο εξαιτίας της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα.

Όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ της η εφημερίδα «Απογευματινή», επικαλούμενη, μεταξύ άλλων, και τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλη Κορκίδη, ακόμη και τα προϊόντα για το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας κινδυνεύουν, αφού ήδη στην αγορά παρατηρούνται και ελλείψεις. 

Στοιχεία τα οποία έχει συλλέξει το ΕΒΕΠ δείχνουν 174 αφίξεις πλοίων και 282.000 κοντέινερ τον Ιανουάριο, έναντι 167 πλοίων και 322.000 εμπορευματοκιβωτίων τον αντίστοιχο περυσινό μήνα (μείωση περίπου 12,6%). Τα πλοία είναι αριθμητικά περισσότερα, αλλά μικρότερου μεγέθους, τα εμπορεύματα που φτάνουν στο λιμάνι είναι λιγότερα, ενώ οι καθυστερήσεις στις αφίξεις υπολογίζονται στις 14-15 ημέρες. Τον Δεκέμβριο του 2023 άλλωστε στο λιμάνι του Πειραιά είχαν αφιχθεί 208 πλοία, τα οποία μετέφεραν 379.000 κοντέινερ.

Την ίδια ώρα, και τα στοιχεία έκθεσης του ΔΝΤ είναι ενδεικτικά. Η μεταφορά διά θαλάσσης εμπορευματοκιβωτίων έχει μειωθεί κατά σχεδόν 30% σε ετήσια βάση. «Το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης στην Ερυθρά Θάλασσα αφορά τη θαλάσσια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, που μειώθηκε κατά σχεδόν 30%» ανέφερε προ ημερών ο Τζιχάντ Αζούρ, διευθυντής του τμήματος του ΔΝΤ που είναι αρμόδιο για τη Μέση Ανατολή και την Κεντρική Ασία, προσθέτοντας πως «η μείωση του εμπορίου επιταχύνθηκε στις αρχές του 2024», καθώς μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες ενεργοποίησαν την… ξεχασμένη «διαδρομή του Βάσκο ντε Γκάμα», επιλέγοντας να στείλουν τα πλοία τους γύρω από την Αφρική.

Σύμφωνα με την πλατφόρμα PortWatch του ΔΝΤ, ο όγκος των μεταφορών μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, η οποία συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο, υποχώρησε κατά 37% από την 1η ως τη 16η Ιανουαρίου σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023.

Ειδικά για το λιμάνι του Πειραιά, η DBRS κάνει λόγο για πτώση 30% των φορτίων στο λιμάνι του Πειραιά λόγω των Χούθι και τονίζει ότι τα κύρια λιμάνια προσέλκυσης αναμένεται να είναι σε μεγάλο βαθμό απομονωμένα από τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα.

«Στην Ελλάδα, για το λιμάνι του Πειραιά, το πέμπτο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων έχει μέχρι στιγμής ήταν αρκετά σταθερός με μικρή επίπτωση από τις διαταραχές», σημειώνει αρχικά η έκθεση και συνεχίζει: «Ωστόσο, αναμένουμε πτώση του φορτίου περίπου 30% ή και περισσότερο σε αυτό το λιμάνι (…) Οι κολοσσοί της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων CMA CGM, Cosco Container Lines, Evergreen Line και Orient Overseas Container Line αποφάσισαν να σταματήσουν τα τριήμερα δρομολόγιά τους από την Ασία προς τον Πειραιά, τα οποία αποτελούσαν ενδιάμεσο σταθμό για τη βόρεια Ευρώπη».

Αποσταθεροποίηση λόγω Ερυθράς Θάλασσας

«Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει προκαλέσει δομική αποσταθεροποίηση στην εφοδιαστική αλυσίδα, έχει δημιουργήσει καθυστερήσεις και αυξήσεις στο ευρωπαϊκό εμπόριο, ενώ εμφανίζει ελλείψεις πρώτων υλών στις βιομηχανίες των χωρών της ΕΕ», αναφέρει ο Βασίλης Κορκίδης σε άρθρο του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, επισημαίνοντας τον κίνδυνο «ο λογαριασμός των επιπτώσεων της Ερυθράς Θάλασσας να έρθει αναδρομικά και “φουσκωμένος” και να φέρει νέες επιβαρύνσεις, τόσο στην ελληνική όσο και στην ευρωπαϊκή αγορά».

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, οι ανατιμήσεις στα μεταφορικά φτάνουν το 259% και απειλούνται με ανατιμήσεις κυρίως προϊόντα που έρχονται από την Κίνα: ηλεκτρονικοί υπολογιστές και συσκευές, οικιακές συσκευές, ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, αλλά και αλιεύματα.

Όπως εξηγεί: Ένα κοντέινερ που θα αποφύγει τη διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ και θα διανύσει περίπου 6.000 μίλια, για να έρθει στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, το πληρώνουμε σήμερα γύρω στις 6.500 €. Αυτό σημαίνει έναν τριπλασιασμό των ναύλων, έναν δεκαπλασιασμό της ασφάλισης των εμπορευμάτων, οπότε δεν νομίζω ότι είναι κάτι που το χρησιμοποιεί κανείς για να δικαιολογήσει μια αύξηση. Με το που θα έρθουν τα εμπορεύματα στον Πειραιά μέσω κάποιου άλλου λιμανιού ή ενός μικρότερου πλοίου ή με καθυστέρηση 14 ημερών, θα επιβληθεί ένας επίναυλος. Αυτό το πληρώνει ο εισαγωγέας, ο οποίος το κοστολογεί, και μάλιστα πάνω στα μεταφορικά μπαίνουν οι δασμοί από τρίτες χώρες και ο ΦΠΑ.

«Ζητήσαμε να μπορέσει σε κεντρικό ευρωπαϊκό επίπεδο, σύμφωνα με τον ενωσιακό τελωνειακό κώδικα, να μπει ένα πλαφόν στην τιμή των μεταφορικών, όπως ήταν πριν ξεκινήσουν οι αναταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα, δηλαδή περίπου στα 2.000 € και όχι στα 6.000-7.000 €, ώστε να μπορέσουμε κατ’ αυτόν τον τρόπο να περιορίσουμε αυτή την αύξηση των εμπορευμάτων που έρχονται από χώρες της Ασίας», έχει αποκαλύψει στο powergame ο Βασίλης Κορκίδης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!