THEPOWERGAME
Η θεαματική είσοδος του ομίλου Grimaldi στα δύο περιφερειακά λιμάνια της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου φαίνεται ότι άνοιξε την όρεξη για αντίστοιχα περιουσιακά στοιχεία στον ανταγωνιστικό εφοπλιστικό όμιλο Aponte.
Αν και ο τελευταίος είναι περίπου 20 φορές μεγαλύτερος από τον όμιλο Grimaldi, εντούτοις η κοινή καταγωγή από την Ιταλία και η εντοπιότητα των δύο Ιταλών μεγαλοεφοπλιστών (Νάπολη) τους φέρνει ως άσπονδους φίλους. Έτσι, ο ένας παρακινείται από τις κινήσεις του άλλου και αντίστροφα. Σημειώνεται ότι ο κύκλος εργασιών του ομίλου MSC, που ελέγχεται από την οικογένεια Απόντε, πέρυσι ανήλθε σε 86 δισ. ευρώ, ενώ του ομίλου Grimaldi σε 4,8 δισ. ευρώ.
Σε αντίθεση όμως με τον όμιλο Grimaldi, που στη χώρα μας εστιάζει κυρίως στις δραστηριότητες της ακτοπλοΐας, το ενδιαφέρον του ομίλου Aponte εντοπίζεται στην κρουαζιέρα. Συγκεκριμένα, η MSC Cruises φέρεται να έχει επαφές στην Ελλάδα, ενδιαφερόμενη για τα λιμάνια του Λαυρίου και της Κέρκυρας. Αμφότερα τα λιμάνια βρίσκονται στον έλεγχο του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο και διερευνά τρόπους αξιοποίησής τους.
Για το λιμάνι του Λαυρίου η διαδικασία έχει ήδη επιλεγεί και στόχος είναι η πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, που έχει τη διαχείριση του λιμένα. Μάλιστα, η προκήρυξη του διαγωνισμού επιλογής του επενδυτή βρίσκεται ante portas και συνιστά προτεραιότητα για τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.
Για το λιμάνι της Κέρκυρας οι αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμη. Το υπουργείο Ναυτιλίας και το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχουν αποφασίσει ακόμη τη διαδικασία αξιοποίησης και το ζητούμενο είναι αν θα επιλεγεί η μέθοδος της υποπαραχώρησης (μοντέλο Λιμένα Καβάλας) ή θα πωληθεί το πλειοψηφικό πακέτο του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας (ΟΛΚΕ) που διαχειρίζεται το λιμάνι (μοντέλο Λιμένα Λαυρίου).
Το δεδομένο είναι ότι και για τα δύο λιμάνια ενδιαφέρεται η MSC Cruises. Η τελευταία είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας στον πλανήτη και, σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος της είναι να καταστήσει το Λαύριο home porting λιμάνι για κρουαζιέρες στην Ανατολική Μεσόγειο. Το λιμάνι είναι ιδανικό για τον σκοπό αυτόν, λόγω της εγγύτητας με το αεροδρόμιο των Σπάτων, αλλά και τα ελληνικά νησιά.
Από την άλλη πλευρά, το λιμάνι της Κέρκυρας θα ήταν μια καλή έδρα εκκίνησης ή φιλοξενίας κρουαζιερόπλοιων που πλέουν στην Αδριατική και σε όλη τη Μεσόγειο. Εφόσον το σχέδιο προχωρήσει, αμφότερα τα λιμάνια του Λαυρίου και της Κέρκυρας θα επεκταθούν και θα εκσυγχρονιστούν, για να φιλοξενήσουν τα μεγάλα κρουαζιερόπολοια της MSC.
View this post on Instagram
Σημειώνεται ότι η κρουαζιέρα στην Ελλάδα αποτελεί μετά την πανδημία μια «εκρηκτική» επιχειρηματική δραστηριότητα. Τα έσοδα της χώρας πέρυσι εκτιμάται ότι ξεπέρασαν τα 700 εκατ. ευρώ (698 εκατ. ευρώ το 11μηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου), που συνιστά ιστορικό ρεκόρ. Το 2022 τα ίδια έσοδα είχαν ανέλθει σε 420 εκατ. ευρώ και το 2019, που ήταν το προηγούμενο ιστορικό ρεκόρ, είχαν ανέλθει σε 490 εκατ. ευρώ.
Φέτος μόνον στον Πειραιά αναμένονται 1.042 κρουαζιερόπλοια, εκ των οποίων τα 700 θα έχουν ως home porting τον Πειραιά. Επίσης, στη Θεσσαλονίκη για φέτος έχουν ήδη προγραμματιστεί 81 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, από 68 πέρυσι. Και στις δύο περιπτώσεις οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων κινούνται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.
View this post on Instagram
Παράγοντες της αγοράς αναφέρον ότι οι κινήσεις του ομίλου MSC Cruises δεν περιορίζονται μόνον στα δύο λιμάνια. Ορισμένοι θεωρούν ότι ο όμιλος Aponte καλοβλέπει τη δημιουργία ενός δεύτερου Ocean Cay στη Μεσόγειο Θάλασσα και γιατί όχι στα νησιά της Ελλάδας.
To Ocean Cay είναι ένα μικρό ερημικό νησί στις Μπαχάμες, το οποίο ο όμιλος Aponte απέκτησε, το καθάρισε, το προστάτευσε περιβαλλοντικά, φύτεψε δένδρα πάνω του, δημιούργησε υποδομές και τελικά το μετέτρεψε σε ένα τουριστικό παράδεισο για τους πελάτες του στην κρουαζιέρα. Αποτελεί δε έναν προορισμό των κρουζιερόπλοιων της MSC Cruises, που οι επιβάτες του κολυμπούν στις μοναδικές παραλίες (και όχι μόνον) του νησιού.
View this post on Instagram