THEPOWERGAME
Την Δευτέρα έγινε γνωστό ότι το deal εξαγοράς της iRobot από την Amazon, ύψους 1,4 δισ. δολαρίων «ναυάγησε», κατά βάση λόγω της αντίθεσης των αντιμονοπωλιακών ρυθμιστικών αρχών της ΕΕ και των ΗΠΑ. Μάλιστα, η Amazon σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας συγχώνευσης, θα καταβάλει στην iRobot αποζημίωση ύψους 94 εκατ. δολαρίων για τον τερματισμό της σύμβασης.
Σε δελτίο τύπου της, η Κομισιόν εξηγεί πως λαμβάνει υπόψη την απόφαση της Amazon και της iRobot να λύσουν τη μεταξύ τους συμφωνία σύμφωνα με την οποία η Amazon θα αποκτούσε τον αποκλειστικό έλεγχο της iRobot. Η μη ολοκλήρωση της συναλλαγής έρχεται μετά τα πορίσματα της διεξοδικής έρευνας της Επιτροπής και την αποστολή κοινοποίησης αιτιάσεων στις 27 Νοεμβρίου 2023.
Βέστεϊγερ: Το σκεπτικό γύρω από τις ενστάσεις στη συμφωνία Amazon, iRobot
Η Εκτελεστική Αντιπρόεδρος κ. Μαργκρέιτε Βέστεϊγερ, αρμόδια για την Πολιτική Ανταγωνισμού, δήλωσε σχετικά: «Εξετάσαμε προσεκτικά τον διττό ρόλο της Amazon ως φορέα εκμετάλλευσης πλατφόρμας και παράγοντα της αγοράς, καθώς και τις επιπτώσεις της συγχώνευσης της Amazon με την ιδιοκτήτρια εταιρεία ενός πολύ επιτυχημένου προϊόντος για το οποίο η Amazon αποτελεί ήδη σημαντικό δίαυλο πωλήσεων. Κατά τη διάρκεια της έρευνάς μας, βρισκόμασταν σε στενή επαφή με την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ.
Από τη διεξοδική έρευνά μας προέκυψε προκαταρκτικά ότι η εξαγορά της iRobot θα έδινε τη δυνατότητα στην Amazon να αποκλείσει τους ανταγωνιστές της iRobot, περιορίζοντας ή υποβαθμίζοντας την πρόσβαση στα Amazon Stores. Για παράδειγμα, η Amazon θα ήταν σε θέση
i) να αφαιρέσει από τον κατάλογο ή να μην καταχωρίσει ανταγωνιστικές ηλεκτρικές σκούπες ρομπότ
ii) να μειώσει την ορατότητα των ανταγωνιστικών ηλεκτρικών σκουπών ρομπότ που περιλαμβάνονται στην πλατφόρμα marketplace της Amazon
iii) να περιορίσει την πρόσβαση σε ορισμένες μικροεφαρμογές ή σε ορισμένες εμπορικά ελκυστικές ετικέτες προϊόντων
ή iv) να αυξήσει το κόστος των ανταγωνιστών της iRobot ως προς τη διαφήμιση και την πώληση των δικών τους ηλεκτρικών σκουπών ρομπότ στην πλατφόρμα marketplace της Amazon.
Διαπιστώσαμε επίσης προκαταρκτικά ότι η Amazon θα είχε το κίνητρο να αποκλείσει από την αγορά τους ανταγωνιστές της iRobot, διότι κάτι τέτοιο θα ήταν οικονομικά επικερδές. Όλες αυτές οι στρατηγικές αποκλεισμού θα μπορούσαν να έχουν περιορίσει τον ανταγωνισμό στην αγορά ηλεκτρικών σκουπών ρομπότ, οδηγώντας σε υψηλότερες τιμές, χαμηλότερη ποιότητα και λιγότερη καινοτομία για τους καταναλωτές.
Τέλος, κατά την αξιολόγηση των συναλλαγών αυτού του είδους, είναι σημαντικό να λαμβάνεται υπόψη τι θα σήμαινε η συναλλαγή για τους ανταγωνιστές και τους πελάτες της συγχωνευθείσας οντότητας. Αυτό ισχύει ιδίως για τις συναλλαγές στις οποίες μεγάλοι, καθιερωμένοι δίαυλοι πωλήσεων εξαγοράζουν προμηθευτές που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την υποδομή των εν λόγω αγοραστών και τον μεγάλο αριθμό πελατών τους, για να διαθέσουν με επιτυχία τα προϊόντα τους στην αγορά του ΕΟΧ.»