THEPOWERGAME
Η ασθενική ανάπτυξη της οικονομίας της Γερμανίας είναι η επόμενη μεγάλη πρόκληση για τις εξαρτημένες από τις εξαγωγές χώρες της Kεντρικής Ευρώπης, οι οποίες εξακολουθούν να ανακάμπτουν από μερικές από τις χειρότερες αυξήσεις του πληθωρισμού στον κόσμο μετά την πανδημία COVID-19. Τσεχία και Ουγγαρία είναι οι πιο εκτεθειμένες χώρες.
Οι στενοί εμπορικοί δεσμοί με τη Γερμανία και τον άλλοτε κραταιό τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας της αποτελούσαν για χρόνια μια ευλογία για την περιοχή μετά την κατάρρευση του κομμουνισμού. Αλλά τώρα οι δεσμοί αυτοί κινδυνεύουν να γίνουν τροχοπέδη για τις οικονομίες της Ουγγαρίας, της Τσεχικής Δημοκρατίας και της Σλοβακίας.
Ήδη, ορισμένες τοπικές εταιρείες που εξαρτώνται από τους δεσμούς με τη Γερμανία προσπαθούν να αξιοποιήσουν βαθύτερα άλλες υπερπόντιες αγορές και να επεκταθούν σε κλάδους όπως η άμυνα, για να μετριάσουν την αδυναμία του μεγάλου δυτικού γείτονά τους, όπου διαφαίνεται ένα ακόμη έτος σχεδόν ύφεσης. Ωστόσο, οι προσπάθειες αυτές έρχονται σε μια εποχή μεγάλων γεωπολιτικών αβεβαιοτήτων, με τον πόλεμο στην Ουκρανία, τις συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή και τον αυξανόμενο προστατευτισμό. Παρά την ώθηση στον αμυντικό τομέα, όλοι αυτοί οι παράγοντες θα μπορούσαν να εμποδίσουν τις προσπάθειες των εταιρειών της περιοχής.
Moody’s: Πρόσθετοι κίνδυνοι για Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη
«Η οικονομική διαταραχή στον σημαντικότερο εμπορικό εταίρο της περιοχής και η συνεχιζόμενη αδυναμία στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας δημιουργούν πρόσθετους κινδύνους οικονομικής οπισθοδρόμησης για την περιοχή της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης», δήλωσε η Dawn Holland, Διευθύντρια Οικονομικών Ερευνών της Moody’s Analytics.
Η έξαρση του πληθωρισμού στην Κεντρική Ευρώπη, με αιχμή του δόρατος τα δυσθεώρητα επίπεδα του 25% στην Ουγγαρία πέρυσι, ώθησε τις κεντρικές τράπεζες να αυξήσουν το κόστος δανεισμού στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων δύο δεκαετιών, με τους Τσέχους να υφίστανται την πιο συνεχή μείωση των πραγματικών μισθών, που τώρα εκτείνεται σε οκτώ διαδοχικά τρίμηνα.
Οι γερμανικές εταιρείες είχαν ετήσιο κύκλο εργασιών περίπου 250 δισεκατομμυρίων ευρώ (270 δισεκατομμύρια δολάρια) στην Kεντρική Ευρώπη το 2021, απασχολώντας περίπου 1 εκατομμύριο ανθρώπους άμεσα και πολύ περισσότερους μέσω προμηθευτών, σύμφωνα με την Bundesbank της Γερμανίας.
Η Τσεχική Δημοκρατία και η Ουγγαρία βασίζονται στη Γερμανία για το ένα τρίτο και το ένα τέταρτο των εξαγωγών τους αντίστοιχα, με τη Σλοβακία να στέλνει εκεί το ένα πέμπτο των εξαγωγών της με βάση έναν απολογισμό της S&P Global. Η Πολωνία θεωρείται λιγότερο εκτεθειμένη λόγω της δύναμης της πιο διαφοροποιημένης εγχώριας οικονομίας της, με τις εξαγωγές της να εξαρτώνται λιγότερο από την κατασκευή αυτοκινήτων.
Το καλύτερο σενάριο για τις περισσότερες εταιρείες που ερωτήθηκαν από το Reuters θα ήταν η στασιμότητα του κύκλου εργασιών φέτος, αν και ορισμένες δεν απέκλειαν την απόλυτη μείωση των εσόδων και πιθανές περικοπές θέσεων εργασίας.
Βασιζόμενη στα σχόλια των πελατών της, η ουγγρική DGA Gepgyarto es Automatizalasi Kft, η οποία κατασκευάζει χαλύβδινες κατασκευές, συγκολλητά εξαρτήματα και μηχανήματα κατά παραγγελία, σχεδίαζε επέκταση της παραγωγικής ικανότητας κατά 50% για να ανταποκριθεί στην αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης σε διάστημα τριών ετών, από το 2023 έως το 2025.
«Αυτή η υψηλότερη ζήτηση είχε εξατμιστεί», δήλωσε στο Reuters ο Tamas Tornai, εκτελεστικός διευθυντής της εταιρείας χαρτοφυλακίου που ελέγχει την DGA. Ακόμα κι έτσι, η DGA προχωρά στην επέκταση των 2,5 δισεκατομμυρίων φιορινιών (6,95 εκατομμύρια δολάρια) για να εξυπηρετήσει την αναπτυσσόμενη αμυντική βιομηχανία.
Ο γερμανικός τομέας αυτοκινήτων δεν παλεύει μόνο με τις αδύναμες πωλήσεις στις αγορές των ΗΠΑ και της Ευρώπης, αλλά και με εμπόδια που κυμαίνονται από τις υψηλές τιμές της ενέργειας έως την παγκόσμια στροφή προς την ηλεκτρονική κινητικότητα, η οποία επιβάλλει την επανεξέταση του μέλλοντος των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Ουγγαρία: Η προσέλκυση επενδύσεων από Κίνα
Εντός της Κεντρικής Ευρώπης, η Ουγγαρία έχει πρωτοστατήσει στην προσέλκυση επενδύσεων στην κατασκευή μπαταριών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα, τοποθετώντας τον εαυτό της ως σημείο συνάντησης για ανατολικούς και δυτικούς επενδυτές.
«Υπάρχει μια πολύ ισχυρή μείωση της ζήτησης στον τομέα των αυτοκινήτων, η οποία προκαλείται από τον πληθωρισμό, τα επιτόκια και την οικονομική αβεβαιότητα, γεγονός που σχεδόν εξαφάνισε τους ιδιώτες αγοραστές από την αγορά», δήλωσε ο Tamas Mogyorosi, Business Development Manager της Alap Group.
Είπε ότι η εταιρεία, η οποία παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης ποιότητας και άλλες υπηρεσίες για πελάτες του τομέα των αυτοκινήτων, της αεροδιαστημικής και της ηλεκτρονικής βιομηχανίας, προσπάθησε να αντισταθμίσει την πτώση στις δυτικοευρωπαϊκές αγορές με την αύξηση των παραγγελιών από Ασιάτες πελάτες.
Ο Otto Danek, αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων της Τσεχίας, δήλωσε ότι ο τομέας έχει δει ένα απότομο «πάγωμα» από το δεύτερο εξάμηνο του 2023 λόγω της αδυναμίας της Γερμανίας. «Μια σχετικά μικρή πτώση της ζήτησης από την περιοχή αυτή έχει σημαντικό αντίκτυπο σε ολόκληρο τον εξαγωγικό τομέα», δήλωσε ο Danek, ο οποίος είναι ιδιοκτήτης της Atas Elektromotory Nachod, μιας εταιρείας που κατασκευάζει μικρούς ηλεκτροκινητήρες. «Ψάχνουμε για νέες αγορές, περισσότερο στην Ευρώπη… αλλά μια τέτοια έλλειψη δεν μπορεί να αντικατασταθεί σε μισό χρόνο».
Η Agrikon KAM, η οποία κατασκευάζει εξαρτήματα για γεωργικά μηχανήματα, εξυπηρετώντας κυρίως Γερμανούς πελάτες, προβλέπει μείωση των εσόδων της κατά 10% το 2024, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση του προσωπικού της κατά 5% έως 10% μέχρι τα μέσα του έτους. Λέει ότι μια πιθανή αύξηση των πωλήσεων στις ΗΠΑ δεν θα αντισταθμίσει πλήρως την αδυναμία στην Ευρώπη.
Οι οίκοι αξιολόγησης υποστηρίζουν ότι η αδυναμία αυτή θα μπορούσε να περιπλέξει τις προσπάθειες για τον περιορισμό των δημοσιονομικών ελλειμμάτων, τα οποία σύμφωνα με την S&P Global θα παραμείνουν «εξαιρετικά μεγάλα» σε ιστορικούς όρους για την περιοχή φέτος.
«Η πιο παρατεταμένη αδυναμία στη Γερμανία είναι ένας από τους κορυφαίους κινδύνους που βλέπουμε για τη ΖτΕ», δήλωσε ο Karen Vartapetov, Director, Lead Analyst for CEE & CIS Sovereign Ratings στην S&P Global. «Θα μπορούσε να επιβαρύνει τη μεσοπρόθεσμη ανάπτυξη στη ΖτΕ και να υπονομεύσει περαιτέρω τα σχέδια δημοσιονομικής εξυγίανσης που ήδη φαίνεται να είναι δύσκολα».