THEPOWERGAME
Κατά 11,2 ευρώ αυξήθηκε πέρυσι η μέση αξία του ηλεκτρονικού καλαθιού της αγοράς σούπερ μάρκετ, ήτοι από τα 77,7 ευρώ τον Ιανουάριο στα 88,9 ευρώ τον Δεκέμβριο, με την αυξητική τάση να παρατηρείται στο 2ο εξάμηνο του 2023.
Το γεγονός δεν είναι καθόλου τυχαίο, καθώς συνδέεται με την απόφαση της αλυσίδας Σκλαβενίτης να αυξήσει το ελάχιστο όριο αξίας παραγγελίας στο e-shop της για δωρεάν παράδοση στα 100 ευρώ, από 30 ευρώ που ήταν προηγουμένως. Έτσι, οι καταναλωτές άρχισαν σταδιακά να αυξάνουν τον μέσο όρο παραγγελίας τους, ώστε να αποφύγουν την επιπλέον χρέωση μεταφορικών. Ως αποτέλεσμα, έλαβε ώθηση η μέση αξία του ηλεκτρονικού καλαθιού όλης της αγοράς. Και αυτό παρά το γεγονός ότι δεν ακολούθησε ο ανταγωνισμός.
Σημειώνεται ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος προσφέρει δωρεάν μεταφορικά για παραγγελίες από 45 ευρώ και πάνω, η αλυσίδα my Market της ΜETRO διατηρεί τον πήχη στα 25 ευρώ και ο Μασούτης στα 40 ευρώ.
Μέχρι τα μέσα της περσινής χρονιάς η μέση αξία του ηλεκτρονικού καλαθιού στο σύνολο της αγοράς, αν και υπερδιπλάσια από την αντίστοιχη στα φυσικά σούπερ μάρκετ, δεν ξεπερνούσε τα 80 ευρώ. Ωστόσο, στο δεύτερο μισό της χρονιάς και μετά τις αλλαγές στις χρεώσεις από τον μεγάλο παίκτη της αγοράς έλαβε περαιτέρω ώθηση. Από τα αναλυτικά στοιχεία της Convert Group προκύπτει ότι τα φρέσκα προϊόντα ήταν αυτά που έδωσαν μεγαλύτερη ώθηση στην αξία του ηλεκτρονικού καλαθιού, με μέση αξία 27,2 ευρώ, και ακολουθούν τα συσκευασμένα τρόφιμα με 16,8 ευρώ, τα καθαριστικά σπιτιού με 9,9 ευρώ, τα αναψυκτικά, ποτά και εμφιαλωμένο νερό με 8,8 ευρώ και άλλα προϊόντα, που αθροίζουν στο μέσο καλάθι 17,9 ευρώ.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Convert Group, το 2023 οι καταναλωτές αγόρασαν, κατά μέσο όρο, 32,7 προϊόντα ανά παραγγελία, 5% λιγότερα σε σύγκριση με το 2022, αν και η μέση αξία του καλαθιού αυξήθηκε κατά 3% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Ταυτόχρονα, η μέση έκπτωση μεταξύ των κατηγοριών μειώθηκε στο 34%, από 36% το 2022. H μέση έκπτωση, δηλαδή η διαφορά μεταξύ της τιμής πώλησης και της μέγιστης τιμής του λιανοπωλητή στον ίδιο κωδικό τις προηγούμενες 30 ημέρες, έφτασε το 25% στα γλυκά σνακ, 29% στον καφέ, 17% στα φρέσκα πακεταρισμένα τυριά, 27% στο χαρτί τουαλέτας, 21% στο γάλα υψηλής παστερίωσης κ.ο.κ. Μεγαλύτερη προωθητική ένταση, της τάξης του 95%, σημειώθηκε στα βρεφικά μαντιλάκια, στο στραγγιστό γιαούρτι 65% και στο κοτόπουλο 55%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι παρατηρήθηκε αύξηση κατά μία μονάδα στο ποσοστό της δαπάνης που πηγαίνει σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με μερίδιο 15% στο σύνολο των online αγορών που πραγματοποιήθηκαν το 2023 -ενώ στα φυσικά σούπερ μάρκετ το μερίδιο του private label (pl) ξεπερνά το 26%. Οι τάσεις πάντως είναι παρόμοιες στα δύο κανάλια σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων, όπως στα χαρτικά, όπου οι πωλήσεις αντιστοιχούν στο 21% των συνολικών πωλήσεων προϊόντων pl στα διαδικτυακά σούπερ μάρκετ και με μερίδιο 64% στις πωλήσεις της κατηγορίας. Στη δεύτερη θέση της κατάταξης είναι το φρέσκο κρέας και το ψάρι με μερίδιο 12% στις συνολικές πωλήσεις pl στο online κανάλι και 37% στην κατηγορία.