THEPOWERGAME
Tην Τρίτη 13 Απριλίου παρουσιάστηκε από την European Hydrogen Backbone (EHB) η ανανεωμένη έκδοση του οράματός της για μια ειδική υποδομή μεταφοράς υδρογόνου σε όλη την Ευρώπη.
Πιο συγκεκριμένα, προτείνει τη δημιουργία ενός δικτύου υδρογόνου μήκους 39.700 χιλιομέτρων έως το 2040, με περαιτέρω ανάπτυξη του να αναμένεται και μετά το 2040. Το δίκτυο αυτό συνδέει 21 ευρωπαϊκές χώρες. Το όραμα που παρουσιάστηκε έρχεται σε συνέχεια της έκθεσης του EHB που δημοσιεύθηκε τον Ιούλιο του 2020, πυροδοτώντας τη σχετική συζήτηση σε όλη την Ευρώπη.
Η έκθεση περιέγραφε ένα δίκτυο 23.000 χιλιομέτρων που θα κάλυπτε δέκα χώρες.
Τα δύο τρίτα του δικτύου βασίζονται σε μετασκευασμένους αγωγούς
Περίπου το 69% του προτεινόμενου δικτύου μεταφοράς υδρογόνου αποτελείται από μετασκευασμένους υφιστάμενους αγωγούς φυσικού αερίου. Το υπόλοιπο 31% των νέων αγωγών χρειάζονται για τη σύνδεση νέων χρηστών και βρίσκονται σε χώρες με μικρά δίκτυα φυσικού αερίου σήμερα, αλλά με μεγάλη αναμενόμενη ζήτηση και προσφορά υδρογόνου στο μέλλον.
Χαμηλότερο επενδυτικό κόστος ανά χιλιόμετρο αγωγού
Το όραμα για μία «ραχοκοκαλιά» υδρογόνου μήκους περίπου 40.000 χλμ. έως το 2040. απαιτεί μία εκτιμώμενη συνολική επένδυση ύψους €43-81 δισ.. Η επένδυση ανά χιλιόμετρο αγωγού είναι χαμηλότερη σε σύγκριση με την έκθεση που δημοσίευσε η EHB το περασμένο έτος, καθώς αυτή περιλάμβανε μόνο εκτιμήσεις κόστους για αγωγούς με διάμετρο 48 ιντσών, ενώ η παρούσα έκθεση λαμβάνει υπόψη ότι ένα μεγάλο μέρος των σημερινών υποδομών φυσικού αερίου και των αυριανών υποδομών υδρογόνου αποτελείται από μικρότερους αγωγούς. Οι μικρότεροι αγωγοί είναι φθηνότεροι για επαναχρησιμοποίηση, ενώ οδηγούν σε σχετικά υψηλότερο κόστος μεταφοράς ανά χιλιόμετρο. Η μεταφορά υδρογόνου άνω των 1.000 χιλιομέτρων θα κοστίζει κατά μέσο όρο 0,11-0,21 € ανά κιλό υδρογόνου, καθιστώντας το σχέδιο EHB μια οικονομικά αποδοτική επιλογή για μεταφορά υδρογόνου σε μεγάλες αποστάσεις.
Προϋπόθεση η ύπαρξη σταθερού ρυθμιστικού πλαισίου
Οι χάρτες υποδομών υδρογόνου για το 2030, το 2035 και το 2040 που δημοσιεύθηκαν στις 13 Απριλίου αντανακλούν το όραμα 23 ευρωπαϊκών Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, με βάση την ανάλυσή τους για το πώς θα μπορούσαν να εξελιχθούν οι υποδομές για την επίτευξη των στόχων της απανθρακοποίησης. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι οι διαδρομές και τα χρονοδιαγράμματα μεταφοράς υδρογόνου στους χάρτες είναι πιθανό να μεταβληθούν. Ο τελικός σχεδιασμός και το χρονοδιάγραμμα του EHB εξαρτώνται από τις συνθήκες της αγοράς για το υδρογόνο και το φυσικό αέριο, καθώς και από τη δημιουργία ενός σταθερού, υποστηρικτικού και προσαρμοστικού ρυθμιστικού πλαισίου.