Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Πετρέλαιο: Η συμμαχία της Κίνας με τη Ρωσία και η σιωπή των ΗΠΑ

Από την εποχή που Ηνωμένες Πολιτείες και Ευρωπαϊκή Ένωση προχώρησαν στην επιβολή κυρώσεων κατά της Ρωσίας, ως απάντηση στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ένα από τα πιο καυτά θέματα συζήτησης αποτελεί η σύσφιγξη των σχέσεων μεταξύ Κίνας και Ρωσίας σε πολλά επίπεδα. Η δεξαμενή σκέψης Atlantic Council έχει επισημάνει ότι η Κίνα όντως δίνει χείρα βοηθείας στη Μόσχα, αλλά δεν είναι η μόνη. Πολλές χώρες έχουν αυξήσει τις εμπορικές σχέσεις με τη Ρωσία, μεταξύ των οποίων και χώρες της ΕΕ, ωστόσο αυτό δεν συνεπάγεται κατ’ ανάγκη στήριξη του Πούτιν, αλλά δείχνει ότι πολλές επιχειρήσεις βρήκαν ευκαιρία να αξιοποιήσουν τις φθηνότερες ρωσικές τιμές.

Κάτι αντίστοιχο συνέβη και με το πετρέλαιο, αν και οι γεωπολιτικές προεκτάσεις είναι πολύ μεγαλύτερες όταν πρόκειται για τον «μαύρο χρυσό». Τον περασμένο Σεπτέμβριο η Τράπεζα της Γαλλίας είχε ατύπως προειδοποιήσει για τη μεγάλη στροφή που κάνει η Κίνα σε ό,τι αφορά τους προμηθευτές πετρελαίου που επιλέγει. Την Παρασκευή 19 Ιανουαρίου ήρθαν τα επίσημα στοιχεία των τελωνειακών αρχών της Κίνας να επιβεβαιώσουν ότι πλέον ο μεγαλύτερος προμηθευτής πετρελαίου της Κίνας είναι η Ρωσία, εκθρονίζοντας τη Σαουδική Αραβία μέσα στο 2023.

Η Κίνα αγνόησε τις κυρώσεις που έχουν επιβάλει ΗΠΑ και ΕΕ και εισήγαγε από τη Ρωσία 107,02 εκατ. μετρικούς τόνους αργού πετρελαίου, που αντιστοιχούν σε 2,14 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Ταυτόχρονα, οι κινεζικές εισαγωγές πετρελαίου από τη Σ. Αραβία μειώθηκαν κατά 1,8%, στους 85,96 εκατ. μετρικούς τόνους. Οι Άραβες έχασαν μέσα στη χρονιά που μας πέρασε σημαντικό μερίδιο από την παγκόσμια αγορά, εξαιτίας του φθηνότερου ρωσικού πετρελαίου. Δεν ήταν όμως μόνο η Ρωσία που της «έκλεψε» μερίδιο αγοράς.

Η Κίνα επανήλθε σε τροχιά ανάκαμψης το 2023, με αποτέλεσμα να χρειάζεται περισσότερο πετρέλαιο. Σε μια προσπάθεια να κρατήσει τις ισορροπίες, το Πεκίνο αύξησε τις εισαγωγές και από τις Ηνωμένες Πολιτείες, μειώνοντας παράλληλα ή μηδενίζοντας τις εισαγωγές από άλλες χώρες, όπως το Κουβέιτ, η Αγκόλα και το Ομάν. Οι εισαγωγές της Κίνας από τις ΗΠΑ δεν είναι μεγάλες σε όγκο, καθώς περιορίζονται κάτω από τα 500 χιλ. βαρέλια την ημέρα. Ωστόσο, αυξήθηκαν κατά το εντυπωσιακό 81,1% το 2023, παρά το γεγονός ότι Πεκίνο και Ουάσιγκτον παραμένουν σε τροχιά γεωπολιτικής έντασης για πολλά ζητήματα, από την τεχνολογία μέχρι την Ταϊβάν.

Η Ουάσιγκτον δεν έχει προχωρήσει σε επίσημες ενέργειες κατά κινεζικών εταιρειών εξαιτίας της επιλογής του Πεκίνου να αυξήσει τις εισαγωγές από τη Ρωσία. Μάλιστα, προς το τέλος του 2023 έγινε γνωστό ότι η Κίνα ζητεί εξαίρεση και για το φυσικό αέριο. Δύο εκ των μεγαλύτερων κινεζικών κρατικών εταιρειών, η CNOOC και η China National Petroleum Corp, φέρονται έτοιμες να ζητήσουν από τις ΗΠΑ να εξαιρεθούν από τις κυρώσεις, αυτήν τη φορά κατά του ρωσικού LNG, ειδικά για τον σταθμό Arctic LNG-2, της Novatek, στην οποία οι δύο κινεζικές εταιρείες κατέχουν μερίδιο. Έναν μήνα νωρίτερα, τον περασμένο Νοέμβριο, οι ΗΠΑ επέβαλαν νέους περιορισμούς κατά της Μόσχας, συμπεριλαμβανομένων κυρώσεων που στοχεύουν στην εταιρεία που δραστηριοποιείται στην κατασκευή και λειτουργία του σταθμού Arctic-2 στη Σιβηρία.

Για την ιστορία, σημειώνεται ότι Σαουδική Αραβία και Ρωσία μάχονταν σώμα με σώμα τα τελευταία χρόνια για το ποια χώρα θα είναι ο κορυφαίος προμηθευτής πετρελαίου της Κίνας. Η Ρωσία ανέβηκε στην τέταρτη θέση πριν από περίπου 15 χρόνια, εν μέρει χάρη στη δημιουργία του αγωγού Ανατολικής Σιβηρίας-Ειρηνικού Ωκεανού (ESPO). Από το 2015 η Κίνα επέτρεψε στα ανεξάρτητα διυλιστήριά της να εισάγουν πετρέλαιο με δικές τους συμφωνίες. Έτσι, τα διυλιστήρια αυτά, διαθέτοντας μικρότερους προϋπολογισμούς από τα κρατικά, συχνά επέλεγαν πετρέλαιο από παραγωγούς που βρίσκονται πιο κοντά, όπως η Ρωσία, με στόχο να γλιτώσουν από το κόστος μεταφοράς.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!