Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Ερυθρά Θάλασσα: Στα ύψη τα κόστη για τις ελληνικές επιχειρήσεις

Έντονος προβληματισμός επικρατεί στον επιχειρηματικό κόσμο στην Ελλάδα για την ένταση στην Ερυθρά Θάλασσα καθώς από τότε που ξέσπασαν οι εχθροπραξίες, μέρα με τη μέρα, οι ναύλοι εκτοξεύονται προσθέτοντας κόστη.

Οι τιμές ανέβηκαν κι άλλο στα container, μετά τον διπλασιασμό τους τις πρώτες εβδομάδες της κρίσης. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), Συμεών Διαμαντίδη, έχουν ανατιμηθεί πάνω από 3 φορές τα κόμιστρα στα εμπορικά πλοία, λόγω της κλιμάκωσης της έντασης στα στενά της Ερυθράς Θάλασσας. Οι τιμές εκτοξεύθηκαν λόγω της διαταραχής, από 1.600 ευρώ πέρυσι αλλά και μέχρι πριν λίγους μήνες, σε 6.500 ευρώ σήμερα.

Ο κ. Διαμαντίδης σημειώνει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις απορροφούν αυτό το κόστος προς το παρόν. Μάλιστα, για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις το κόστος είναι διπλό, καθώς -όπως εξηγεί- παραλαμβάνουν τις πρώτες ύλες με αυξημένο κόστος και με μεγάλη χρονοκαθυστέρηση αλλά και όταν εξάγουν τα προϊόντα που παράγουν επιβαρύνονται και πάλι με επιπλέον κόστη και υψηλό κίνδυνο για καθυστερήσεις.

Ως αποτέλεσμα των προκλήσεων με τις οποίες είναι αντιμέτωπες, οι βιομηχανίες αναγκάζονται να παραγγέλνουν διπλάσιες ποσότητες πρώτων υλών για να μειώσουν τον κίνδυνο ελλείψεων στις ανάγκες των παραγωγικών γραμμών των εργοστασίων. «Δεν μπορούμε να βασιστούμε στη συνήθη παραγγελία διότι δεν μπορούμε να υπολογίσουμε τον ακριβή χρόνο παράδοσης των εμπορευμάτων αυτών», σημειώνει ο κ. Διαμαντίδης.

Είναι πρόβλημα το γεγονός ότι τα εμπορεύματα από την Ασία δεν φτάνουν στο λιμάνι του Πειραιά, όπως έφταναν από την Ερυθρά Θάλασσα. Αφού κάνουν το γύρο της Αφρικής, τα εμπορικά πλοία πλέον ξεφορτώνουν πρώτα σε άλλα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια, όπως π.χ. του Ρότερνταμ και μετά τα εμπορεύματα μεταφορτώνονται με προορισμό την Ελλάδα. Πριν την κρίση τα πράγματα ήταν τελείως διαφορετικά, καθώς η διαδρομή μέσω Σουέζ διευκόλυνε τα πλοία να ξεφορτώσουν πρώτα στον Πειραιά και μετά σε λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης.

Ο επιχειρηματικός κόσμος στην Ελλάδα ανησυχεί με τις εξελίξεις, καθώς αντί αποκλιμάκωσης της γεωπολιτικής διαταραχής στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής γίνονται εχθρικές κινήσεις και από άλλες χώρες όπως το Πακιστάν και το Ιράν πυροδοτώντας φόβους για ασύμμετρους κινδύνους. Στο πλαίσιο αυτό μάλιστα, πέρα από τις ενημερωτικές επικοινωνίες με κυβερνητικά στελέχη, επιχειρηματικοί φορείς επιδιώκουν πιο άμεση συνεργασία με την κυβέρνηση, όπως ο ΣΕΒΕ που έχει ζητήσει συνάντηση με τον υπουργό Εξωτερικών, Γιώργο Γεραπετρίτη, προκειμένου να εκθέσει τα προβλήματα των μελών του και να σχεδιάσει την άμυνά τους στους αναδυόμενους κινδύνους.

Ας σημειωθεί ότι τα ευπαθή και νωπά ελληνικά προϊόντα και όλες σχεδόν οι πρώτες ύλες -και ειδικά οι πιο φθηνές- επιβαρύνονται σήμερα από τα αυξημένα μεταφορικά κόστη. Επιπλέον, αν πριν την κρίση κάποια προϊόντα ήθελαν ένα μήνα για να φτάσουν στους προορισμούς τους στο εξωτερικό τώρα θέλουν δύο, όπως αναφέρουν στελέχη της βιομηχανίας. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι υπάρχει αφενός κίνδυνος ανατιμήσεων στα τελικά προϊόντα που θα φτάσουν στα ράφια των λιανεμπόρων και αφετέρου κίνδυνος ακόμη και να χάσουμε αγορές, δεδομένου ότι οι καταναλωτές κάποιων χωρών στις τρέχουσες δυσμενείς συνθήκες θα προτιμήσουν να αγοράσουν προϊόντα ευαίσθητα, όπως π.χ. τρόφιμα, από πιο κοντινές χώρες.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!