Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Private Label: Το θετικό momentum και οι καταλύτες για τις αλυσίδες

Χαμηλή τιμή και διαθεσιμότητα θα συνεχίσουν να δίνουν ώθηση στο καταναλωτικό ενδιαφέρον για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label), το μερίδιο των οποίων ξεπερνά το 26% στα σούπερ μάρκετ και αναπτύσσεται με ρυθμό που αγγίζει το 12%.

H σειρά «Marata» της αλυσίδας Σκλαβενίτης, τα «ΑΒ» και «365» της ΑΒ Βασιλόπουλος, τα «Mr Grand» του Μασούτη, τα «My» των My Market του ομίλου ΜΕΤΡΟ, τα προϊόντα «Γαλαξίας» της ομώνυμης αλυσίδας, τα «Επιλογή μου» της Κρητικός και μια σειρά άλλα brands των σούπερ μάρκετ διευρύνουν τη θέση τους κερδίζοντας σταθερά μερίδια αγοράς.

Από το 2020, ο συγκεκριμένος τομέας αύξησε το μερίδιό του κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες στο οργανωμένο λιανεμπόριο, αποσπώντας μερίδιο από τα επώνυμα προϊόντα, όπως έδειξαν και τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Circana. Τα παραπάνω πλεονεκτήματα -χαμηλή τιμή και διαθεσιμότητα- προσέλκυσαν καταναλωτές την εποχή της πανδημίας και της διαταραχής στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Ωστόσο, οι προκλήσεις παραμένουν στη διεθνή αγορά και η ακρίβεια επιμένει, ενώ τα σούπερ μάρκετ έχουν έναν λόγο παραπάνω να επενδύουν στα δικά τους προϊόντα σε μια εποχή που τα περιθώρια κέρδους τους περιορίζονται.

Η διείσδυση σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας δίνει ένα σαφές πλεονέκτημα στο συνολικό μικτό περιθώριο κέρδους και φαίνεται να αναδύει επενδυτικές ευκαιρίες σε ένα τοπίο γεμάτο προκλήσεις για το λιανεμπόριο, από την χρηματοδότηση επενδύσεων και κεφαλαίου κίνησης σε περιβάλλον υψηλών επιτοκίων μέχρι το κόστος εργασίας.

Σημειώνεται ότι οι πωλήσεις στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά τείνουν να αναπτύσσονται με διψήφιο ποσοστό για τους μεγάλους παίκτες, ενώ επιπλέον 711 εκατ. ευρώ προστέθηκαν στην συνολική αξία της αγοράς στους 11 μήνες του 2023 (Circana). Όμως, η κερδοφορία των αλυσίδων δεν ακολουθεί την ίδια ταχύτητα. Το περιβάλλον αβεβαιότητας καθιστά ολοένα πιο δύσκολη υπόθεση τη διαφύλαξη των περιθωρίων κέρδους και της αύξησης του όγκου ανά μονάδα προϊόντος. Σε αυτές τις συνθήκες η ιδιωτική ετικέτα έρχεται να προσφέρει ένα ισχυρό εργαλείο, μιας και σε ορισμένες κατηγορίες τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μπορούν να φέρουν ακόμη και δύο φορές το μικτό περιθώριο κέρδους των επώνυμων σημάτων, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς.

Δεν είναι εξάλλου τυχαίο ότι ακριβώς λόγω των υψηλών περιθωρίων κέρδους τους τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία οι αλυσίδες πωλούν σε μεγάλους όγκους, βρέθηκαν στο στόχαστρο των ελέγχων των συνεργείων της ΔΙΜΕΑ όταν θεσπίστηκε ο νόμος με το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους. Έτσι εντοπίστηκαν παραβάσεις και βεβαιώθηκαν πρόστιμα για «φουσκωμένα» περιθώρια κέρδους που θα έπρεπε να κυμαίνονται π.χ. στο ηλιέλαιο στο 33% και εντοπίστηκαν στο 38% ή στο ρύζι από 52% σε 73% κ.ο.κ.. Θα πρέπει δε να σημειωθεί ότι σήμερα, η ιδιωτική ετικέτα εμφανίζει το μεγαλύτερο μερίδιο στα τρόφιμα, 26,8% και στα απορρυπαντικά 25,6% ενώ ακολουθούν τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής με μερίδιο 20,9%. Επιπλέον, συνεχίζονται οι ανατιμήσεις, που φτάνουν το 7,2% στο σύνολο της αγοράς. Στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας οι πωλήσεις κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2023 αυξήθηκαν κατά 11,6%, με αυξανόμενο μερίδιο.

Επιπλέον, η ισχυρή θέση σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας προσδίδει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις αλυσίδες προσφέροντας μεταξύ άλλων και καλύτερο έλεγχο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Πρωτίστως όμως οι εταιρείες κερδίζουν πελάτες αφού οι καταναλωτές είναι πιο συνειδητοποιημένοι ως προς το κόστος του καλαθιού και είναι πιο πρόθυμοι να αγοράσουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία παρά τις ανατιμήσεις παραμένουν πιο οικονομικά από τα επώνυμα.

Αναζητούν δε σε αυτά τα προϊόντα ποιότητα παρόμοια με εκείνη των επώνυμων σημάτων σε χαμηλότερο κόστος. Είναι επίσης ενδεικτικό ότι οι περισσότερες αλυσίδες αντιλαμβανόμενες την σημασία της κατηγορίας έχουν εντάξει στη δομή τους ειδικό τμήμα, με ανεξάρτητη διεύθυνση, που έχει την ευθύνη να βελτιστοποιεί τις επιδόσεις και να εργάζεται διαλειτουργικά, με τη βοήθεια της τεχνολογίας, προωθώντας την ανάπτυξη προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!