THEPOWERGAME
Με ώθηση από τις εξαγωγές, η ελληνική βιομηχανία ζυμαρικών διευρύνει το οικονομικό της αποτύπωμα, ενώ τα προϊόντα της, εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων, επιβαρύνονται με συγκρατημένες ανατιμήσεις, παραμένοντας πιο ανθεκτικά στη ζήτηση συγκριτικά με άλλες κατηγορίες προϊόντων στα σούπερ μάρκετ.
Οι βιομηχανίες αναζητούν ευκαιρίες και αναπτύσσουν στρατηγικές εξωστρέφειας, ενισχύοντας παράλληλα την παρουσία τους στην εγχώρια αγορά, τοποθετώντας νέα προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Για παράδειγμα, η Eurimac (με το σήμα ΜΑΚΒΕΛ), με ηγετικά μερίδια στις εξαγωγές, επανατοποθετεί το σήμα της λανσάροντας νέες συσκευασίες. Η Ήλιος μπήκε σε 7 νέες αγορές το 2023, ενώ νέες κινήσεις δρομολογούν οι παραδοσιακοί ηγέτες της κατηγορίας, η ιταλικών συμφερόντων Barilla Hellas αλλά και η Μέλισσα Κίκιζας, η οποία έχει να επιδείξει εξαγωγική δραστηριότητα από τη δεκαετία του 1970. Οι πωλήσεις, βέβαια, αναπτύσσονται στις περισσότερες των περιπτώσεων δυσανάλογα με τα κέρδη των εταιρειών, λόγω της αύξησης του κόστους παραγωγής.
Ενδεικτικά σημειώνεται ότι η Melissa Κίκιζας, που έχει επενδύσει πάνω από 60 εκατ. ευρώ τα τελευταία χρόνια, έχοντας επεκταθεί και στο ελαιόλαδο με την Terra Creta, με βάση τα δημοσιευμένα στοιχεία του 2022 εμφάνισε καθαρές πωλήσεις αυξημένες κατά 60,1% στα 124,6 εκατ. ευρώ, με κέρδη μετά από φόρους 3,3 εκατ. ευρώ, από 3,2 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση. Η ραγδαία ανάπτυξη των εξαγωγών ζυμαρικών (+77%) συνδυάστηκε με τις εξαγωγές ελαιόλαδου και πλέον ο κλάδος των εξαγωγών αποτελεί το 35% του συνολικού κύκλου εργασιών για τον όμιλο. Ο έτερος μεγάλος παίκτης, η Barilla Hellas, με το πιο premium brand Barilla και το πιο προσιτό Misco και με αναπτυσσόμενα μερίδια στην κατηγορία σαλτσών και πέστο αλλά και στους ξηρούς καρπούς με το σήμα Wasa, εμφάνισε το 2022 κύκλο εργασιών 115,5 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για αύξηση 41,57%, σε επίπεδο ομίλου, ως αποτέλεσμα και της ενοποίησης της θυγατρικής Barilla Romania. Τα κέρδη του ομίλου μετά από φόρους ανήλθαν σε 502.176 ευρώ, μειωμένα κατά περίπου 2,4 εκατ. ευρώ, επηρεασμένα από τη μεγάλη αύξηση του κόστους πρώτων υλών, ενέργειας, συσκευασίας και logistics. Εκτιμάται ότι το 2023 πέρασε τον πήχη των προβλέψεών της για παραγωγή ζυμαρικών 47 εκατ. κιλών.
Πάνω από τον πήχη κινούνται τα μεγέθη της ΜΑΚΒΕΛ, που ενισχύει σταθερά το αποτύπωμά της στις πέντε ηπείρους. Είναι η Μακαρονοποιία Βορείου Ελλάδος, που ιδρύθηκε από τα αδέλφια Παντελή και Νίκο Κωνσταντινίδη προπολεμικά, με παρασκευή και εμπορία ζυμαρικών στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης. Υπενθυμίζεται ότι για το 2023 η διοίκηση του Σταύρου Κωνσταντινίδη, που έχει συμπράξει με τη Euricom από το 1996 ιδρύοντας νέα βιομηχανική μονάδα στο Κιλκίς, στόχευσε σε αύξηση τζίρου και όγκου πωλήσεων κατά 10%, σε συνέχεια αύξησης όγκου πωλήσεων κατά 45% το 2022. Επίσης, αύξηση 10% προέβλεψε και για τις εξαγωγές της περσινής χρονιάς, ως αποτέλεσμα και της ενίσχυσης της δυναμικότητας της παραγωγής, βάζοντας τον στόχο πάνω από τους 70.000 τόνους πωλήσεις. Το 2022 έκλεισε με κύκλο εργασιών 71,7 εκατ. ευρώ, με μια εντυπωσιακή αύξηση κατά 75,7% και με καθαρά κέρδη 3,2 εκατ. ευρώ, από 3,5 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Σημειώνεται ότι η ΜΑΚΒΕΛ, που από το 1939 διαγράφει μία επιτυχημένη πορεία στον κλάδο της παραγωγής ζυμαρικών, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 85 χρόνων από την ίδρυσή της, προχώρησε στις αρχές του 2024 στον επανασχεδιασμό του εταιρικού της λογοτύπου και των συσκευασιών της. Η χαρακτηριστική χρωματική ταυτότητα διατηρείται, με το έντονο κόκκινο να κυριαρχεί, ενώ έχει προστεθεί το χρυσό στον συμβολισμό του Λευκού Πύργου, συμβόλου της καταγωγής του brand.
Εν τω μεταξύ, σε χρονιά-σταθμό προσβλέπει το 2024 η Ήλιος, βιομηχανία ζυμαρικών με εγκαταστάσεις στην Αθηνών – Λαμίας, που έκλεισε το 2022 με πωλήσεις 11,9 εκατ. ευρώ, από 8 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση (+48,4%), με κέρδη 51.687 ευρώ, από ζημίες 691.943 ευρώ αντίστοιχα. Σημειώνεται ότι το τιμόνι της εταιρείας έχει αναλάβει η Αθανασία Δάκου, καθώς ο Παναγιώτης Δάκος, που διετέλεσε πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας από το 1995, απεβίωσε πέρυσι.
Η αξία της αγοράς στο σούπερ μάρκετ και η κατανάλωση
Σημειώνεται ότι ενώ η ακρίβεια έχει οδηγήσει σε μείωση της μέσης κατανάλωσης σειράς προϊόντων, τα ζυμαρικά εμφανίζονται ανθεκτικά. Έτσι, η Έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών για το 2022 της ΕΛΣΤΑΤ, που δημοσιεύθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023, έδειξε ότι ενώ π.χ. στο ελαιόλαδο καταγράφεται πτώση της μέσης μηνιαίας κατανάλωσης κατά 10,8%, στα ζυμαρικά η πτώση ανέρχεται μόλις σε 1,3%.
Η σχετικά προσιτή τιμή των ζυμαρικών ανά τεμάχιο προϊόντος -με μέση τιμή κάτω από 1 ευρώ-, σε συνδυασμό με τις συνεχείς προσφορές των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, συντηρούν την ανάπτυξη των πωλήσεων της κατηγορίας με ρυθμό που κυμαίνεται κοντά στο 2% σε αξία. Επιβραδύνεται βέβαια σε όγκο, αντιμετωπίζοντας έντονο ανταγωνισμό από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, των οποίων οι τιμές ολοένα αυξάνονται και μάλιστα περισσότερο απ’ ό,τι στα επώνυμα.
Σύμφωνα με στοιχεία της Circana που έχει στη διάθεσή του το powergame.gr, στο 11μηνο του 2023 (έως 26.11.2023) οι πωλήσεις ζυμαρικών στα σούπερ μάρκετ ανέρχονταν σε περίπου 148 εκατ. ευρώ, από 145,4 εκατ. ευρώ στο ίδιο διάστημα του 2022, με αύξηση 1,8%. Τα ζυμαρικά ιδιωτικής ετικέτας (pl) έφτασαν τα 42,9 εκατ. ευρώ στο ίδιο διάστημα, έναντι 41,4 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, ήτοι αύξηση 3,7% σε αξία. Την ίδια στιγμή, οι όγκοι εμφανίζονται μειωμένοι κατά 3% στα επώνυμα και 4,2% στα pl. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, η αγορά το 2022 έκλεισε στα 162,3 εκατ. ευρώ για τα επώνυμα ζυμαρικά (+18%) και στα 46,3 εκατ. ευρώ για τα pl (+43,8%).