THEPOWERGAME
Τη διαχείριση ολόκληρου του τμήματος του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) από την Χερσόνησο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, μήκους 36,5 χιλιομέτρων, θα αναλάβει η κοινοπραξία που θα κερδίσει το διαγωνισμό για τη Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη. Δηλαδή ο ανάδοχος θα αναβαθμίσει τον οδικό άξονα από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη, μήκους 14,5 χιλιομέτρων, αλλά θα διαχειρίζεται και το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος που θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο.
Ο διαγωνισμός για τη ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ (το άλλο τμήμα από τον Κίσσαμο Χανίων μέχρι το Ηράκλειο προωθείται με ξεχωριστό διαγωνισμό και σύμβαση παραχώρησης) πέρασε στο δεύτερο στάδιο όπως έχει ανακοινώσει ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής. Ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) που κατατέθηκε στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
ΒΟΑΚ: Η μελέτη για την κυκλοφορία
Όπως αναφέρεται, η κυκλοφορία στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη προβλέπεται, με βάση μελέτη που είχε ανατεθεί προ διετίας να φτάνει τα 12.100 οχήματα ημερησίως το 2025 (οπότε και θεωρείται πως θα ξεκινήσει περίοδος παραχώρησης) ενώ θα αυξηθεί στα 13.600 οχήματα το 2035. Η ταχύτητα στο υφιστάμενο δίκτυο κυμαίνεται μεταξύ 80 -90 χιλιόμετρα την ώρα και η προβλεπόμενη στο κατασκευασμένο / βελτιωμένο τμήμα είναι 110 χιλιόμετρα την ώρα με βάση την ίδια μελέτη.
Σύμφωνα με την Μ.Π.Ε. τα επιμέρους τεχνικά έργα που θα κατασκευάσει ο ανάδοχος του ΣΔΙΤ για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη περιλαμβάνουν πέντε ανισόπεδους κόμβους, παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο συνολικού μήκους 9,654 χιλιομέτρων, 12 γέφυρες μονού κλάδου συνολικού μήκους 1,695.7 χιλιομέτρων, επτά σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 7,186 χιλιομέτρων και 23 ανισόπεδες διαβάσεις.
Η βασική αρχή που εφαρμόζεται από τη Χερσόνησο μέχρι τα Μάλια είναι η διατήρηση του υφιστάμενου ΒΟΑΚ ως δεξιός κλάδος αυτοκινητόδρομου. Μετά τα Μάλια διατηρείται ένα τμήμα του ΒΟΑΚ αλλά στη συνέχεια η όδευση ακολουθεί νέα χάραξη μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Σεληναρίου. Επίσης στο τέλος του τμήματος η όδευση ακολουθεί τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ στη σύνδεση με το επόμενο τμήμα (Νεάπολη-Αγ. Νικόλαος).
Στο πρώτο στάδιο του διαγωνισμού για το ΣΔΙΤ είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη» στην οποία συμμετέχει η ΑΒΑΞ, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η ισραηλινή Shikun Binui Ltd. και η κοινοπραξία Acciona Concessiones – Μυτιληναίος – Intertoll.
ΒΟΑΚ: Στήριξη από το Ταμείο Ανάκαμψης
Η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει πως μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης θα διατεθούν 427 εκατ. ευρώ ώστε να καλυφθεί η χρηματοδοτική συνδρομή του δημοσίου για το σύνολο του ΒΟΑΚ. Το υπουργείο προχωρά και στην πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου που θα συντάξει τη μελέτη σκοπιμότητας του έργου καθώς και μελέτη ανάλυσης κόστους – οφέλους.
Ο σύμβουλος θα αναλύσει δείκτες χρηματοοικονομικής απόδοσης προκειμένου να διαπιστωθεί κατά πόσον απαιτείται η συνδρομή των Ταμείων της Ευρωπαϊκής Ενωσης για να είναι το έργο οικονομικά βιώσιμο και στην περίπτωση που απαιτείται να υπολογιστεί το ύψος της απαιτούμενης ενίσχυσης. Επιπλέον θα παρουσιάσει στοιχεία που θα δείχνουν πως το έργο είναι επιθυμητό από οικονομικής πλευράς και συμβάλλει στους στόχους της περιφερειακής πολιτικής της ΕΕ.