THEPOWERGAME
Να προχωρήσουν γρήγορα στην προώθηση των ρυθμίσεων που θα επιτρέψουν τη μεταφορά ασυνόδευτων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με πλοία της ακτοπλοΐας έχει ζητήσει η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας από τα υπηρεσιακά στελέχη. Σημειώνεται πως με το σημερινό καθεστώς ένας κάτοικος της Πάρου που αγοράζει ηλεκτρικό αυτοκίνητο χρειάζεται να έρθει στην Αθήνα να το παραλάβει ο ίδιος ή να βρει κάποιον για να το συνοδεύσει στο καράβι. Επίσης, δεν είναι λίγοι οι τουρίστες που στέλνουν τα αυτοκίνητά τους με το καράβι και οι ίδιοι παίρνουν το αεροπλάνο. Ωστόσο, αυτό δεν είναι σήμερα εφικτό, αν έχουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Με βάση τα τελευταία στοιχεία, σχεδόν ένα στα δέκα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα στην Ελλάδα είναι ηλεκτρικό ή υβριδικό.
Μετά την καταστροφική πυρκαγιά στο φορτηγό πλοίο Fremantle Highway στη Βόρεια Θάλασσα διαπιστώθηκε πως στη χώρα μας δεν υπάρχει ρυθμιστικό πλαίσιο που θα επιτρέψει σε ασφαλιστικές εταιρείες να καλύψουν τυχόν ζημιές ή και καταστροφές σε πλοία από αντίστοιχα περιστατικά. Ως επακόλουθο, οι εγχώριες ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν σταματήσει να μεταφέρουν ασυνόδευτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και περιμένουν να έρθουν σε συμφωνία με τις ασφαλιστικές.
Το περιστατικό με το Fremantle Highway προκάλεσε ανησυχία διεθνώς στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, αφού, όπως όλα δείχνουν, οι πυρκαγιές σε φορτηγά πλοία με ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ δύσκολο να σβηστούν. Το εν λόγω φορτηγό σκάφος Fremantle Highway, με σημαία Παναμά, είχε αποπλεύσει από το λιμάνι της Βρέμης στη Γερμανία και κατευθυνόταν στο Πορτ Σεντ, στην Αίγυπτο, με 23μελές πλήρωμα Ινδών. Τυλίχθηκε στις φλόγες κοντά στο νησί Άμελαντ, με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ένας ναυτικός, ενώ οι υπόλοιποι πήδηξαν στη θάλασσα για να σωθούν, με αποτέλεσμα αρκετοί να τραυματιστούν.
Το μήκους 200 μέτρων πλοίο μετέφερε 2.857 αυτοκίνητα, μεταξύ των οποίων και 25 ηλεκτρικά. Το ολλανδικό Λιμενικό υποστήριξε ότι η φωτιά ξεκίνησε από ηλεκτρικό αυτοκίνητο, γεγονός που καθιστά ιδιαίτερα δύσκολη την κατάσβεση της φωτιάς από παραπλέοντα πυροσβεστικά σκάφη, καθώς είναι πρακτικά αδύνατον να τεθούν υπό έλεγχο οι φλόγες στις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων. «Η πυρκαγιά σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι δύσκολο να σβήσει και, στη χειρότερη περίπτωση, μπορεί ακόμη και να φουντώσει περισσότερο. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε απειλητικές για τη ζωή των ναυτικών καταστάσεις στη μέση της θάλασσας, επειδή συχνά είναι δύσκολο για την πυροσβεστική υπηρεσία να ενεργήσει με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα», γράφει η ολλανδική εφημερίδα De Telegraaf. Στον κόσμο των ναυτιλιακών εταιρειών εδώ και αρκετό καιρό υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες για τη μεταφορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων με φορτηγά πλοία. Η Βασιλική Ένωση Ολλανδών Εφοπλιστών (KVNR) αξιώνει, μάλιστα, πιο αυστηρούς κανόνες μεταφοράς, λόγω του κινδύνου ανεξέλεγκτων πυρκαγιών. «Προς το παρόν δεν υπάρχουν οδηγίες ή κανονισμοί με τους οποίους πρέπει να συμμορφώνονται τα φορτηγά πλοία όταν πρόκειται για τη μεταφορά ηλεκτρικών οχημάτων», δήλωσε εκπρόσωπος της KVNR.
Ο κίνδυνος πυρκαγιάς είναι ένα κοινό ζήτημα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η αυτοκινητοβιομηχανία Stellantis ανακάλεσε σχεδόν 20.000 μερικώς ηλεκτρικά μίνι βαν πέρυσι, λόγω κινδύνου εκδήλωσης πυρκαγιάς. Η εσωτερική έρευνα έδειξε ότι είχαν προκληθεί 12 φωτιές σε ισάριθμα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία ήταν όλα σταθμευμένα, με σβηστή τη μηχανή. Ο ιαπωνικός ναυτιλιακός γίγαντας Mitsui OSK Lines έχει αναλάβει δράση και αναζητεί λύσεις με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, για να βοηθήσει στην ελαχιστοποίηση των πιθανών κινδύνων πυρκαγιάς κατά τη μεταφορά ηλεκτρικών οχημάτων που έχουν συνδεθεί με πυρκαγιές σε μεταφορείς αυτοκινήτων. Η εταιρεία δημιούργησε μια ειδική ομάδα για να μελετήσει την ασφαλή μεταφορά των ηλεκτρικών οχημάτων, αφού ο κλάδος επλήγη από μια σειρά πυρκαγιών σε μεταφορείς αυτοκινήτων που κόστισαν περισσότερα από 1 δισ. δολάρια. Η MOL αναπτύσσει τώρα ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης για την καταπολέμηση των πυρκαγιών. Τοποθετεί κάμερες και ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης στα αμπάρια για την έγκαιρη ανίχνευση πυρκαγιάς. Πάντως, η Διεθνής Ένωση Ναυτασφαλίσεων (IUMI) εξέδωσε μια νέα σειρά κατευθυντήριων γραμμών σχετικά με τη μεταφορά ασυνόδευτων ηλεκτρικών οχημάτων (EV), εν μέσω ανησυχιών για την ασφάλεια έπειτα από μια σειρά πυρκαγιών σε μεταφορείς αυτοκινήτων. H IUMI ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι η έγκαιρη ανίχνευση και αντιμετώπιση θα λειτουργήσουν ως από μηχανής θεός σε αυτά τα περιστατικά. Ο Alexander Kleiman του δανέζικου οργανισμού πυρασφάλειας DBI δήλωσε στο Trade Winds ότι οι πλοιοκτήτες πρέπει να προχωρήσουν πέρα και πάνω από την εκπαίδευση που απαιτούν τα διεθνή πρότυπα για να διασφαλίσουν την ασφάλεια των πληρωμάτων τους, των πλοίων τους και του φορτίου που μεταφέρουν.
Αντανακλαστικά έχει επιδείξει και το Ελληνικό Λιμενικό, κάνοντας συστάσεις για αυστηρά μέτρα ασφαλείας, που θα διασφαλίζουν την ασφαλή μεταφορά των ηλεκτρικών οχημάτων. Η παρέμβασή του, ωστόσο, δεν αντιμετωπίζει το θέμα των ρυθμίσεων που ζητούν οι ασφαλιστικές εταιρείες ώστε να καλύψουν κινδύνους που συνδέονται με τη μεταφορά ηλεκτρικών οχημάτων από την ελληνική ακτοπλοΐα. Ειδικότερα, συστήνεται τα ηλεκτρικά οχήματα, όπως και τα υπόλοιπα που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα (υβριδικά και όσα χρησιμοποιούν συστήματα CNG και LPG), να μπορούν να μεταφέρονται με επιβατηγά και φορτηγά-οχηματαγωγά πλοία. Ωστόσο, δεν υπάρχει κάποια πρόβλεψη για τα ασυνόδευτα ηλεκτρικά οχήματα, την ώρα που συστήνεται να απαγορεύεται και η φόρτισή τους επί του πλοίου.
Στην εγκύκλιο του υπουργείου Ναυτιλίας δεν ορίζεται η υποχρεωτική λήψη μέτρων, αλλά δίνονται κατευθυντήριες γραμμές και γίνονται συστάσεις προς τις ναυτιλιακές εταιρείες. Ειδικότερα, επισημαίνεται μεταξύ άλλων πως κατά τη φόρτωση στο πλοίο των ηλεκτρικών και των υπόλοιπων οχημάτων με εναλλακτικά καύσιμα θα πρέπει να επισημαίνεται ο τύπος κινητήρα τους, η θέση τους επί του πλοίου αλλά και να τοποθετείται από το πλήρωμα κατάλληλη σήμανση σε εμφανές σημείο των οχημάτων (π.χ. παρμπρίζ). Να μη μεταφέρονται όσα είναι ασυνόδευτα, όπως και αυτά που έχουν βλάβη στο σύστημα τροφοδοσίας τους, στις μπαταρίες ή στις δεξαμενές τους. Η ευθύνη για τη διασφάλιση ότι το όχημα δεν υφίσταται βλάβη ή ζημιά στο σύστημα τροφοδοσίας ή στους συσσωρευτές του βαρύνει αποκλειστικά τους κατόχους των οχημάτων αυτών και ο πλοιοκτήτης δύναται να το εξασφαλίσει με όποιον τρόπο αυτός ορίσει. Παράλληλα, κατά τη φόρτωσή τους πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν το βάρος τους, και ειδικά των ηλεκτρικών οχημάτων, που είναι κατά 25% βαρύτερα από τα αντίστοιχα συμβατικά. H φόρτωση πρέπει να γίνεται σε μέρος που καλύπτεται από το υφιστάμενο κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης (CCTV), χωρίς την παρεμβολή εμποδίων. Συνεχείς εποπτεία και εκπαίδευση του προσωπικού περιλαμβάνονται επίσης.
Δείτε αναλυτικά εδώ