THEPOWERGAME
Ο νέος ΟΣΕ στο Υπουργικό
«Νέο ΟΣΕ» θα φτιάξουμε, αλλά πρέπει να βρούμε κονδύλια και να εφαρμόσουμε διαδικασίες. Στο Υπουργικό Συμβούλιο θα συζητηθεί σήμερα το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη συγχώνευση των ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και του κλάδου τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ, ώστε να δημιουργηθεί ένας ενιαίος φορέας διαχείρισης της σιδηροδρομικής υποδομής στην Ελλάδα. Το νέο σχέδιο έρχεται σχεδόν έναν χρόνο μετά τον νόμο που ψήφισε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου, με τον οποίο προβλεπόταν το ακριβώς αντίθετο, δηλαδή ο διαχωρισμός της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ. Το δυστύχημα στα Τέμπη και η ανάλυση των δεδομένων μετά την τραγωδία οδήγησαν τη σημερινή κυβέρνηση στην απόφαση ενοποίησης των τριών φορέων. Έτσι, θα κινηθούμε πιο κοντά στο ευρωπαϊκό παράδειγμα και υπάρχει ελπίδα να «κουνηθεί» ο γερασμένος ΟΣΕ με το ελάχιστο προσωπικό, που καλείται να αναστήσει τον πλήρως απαξιωμένο ελληνικό σιδηρόδρομο, παρά τα δισεκατομμύρια που έχει κοστίσει στους φορολογουμένους.
Σκοντάφτει στα Kiosky’s η Delivery Hero
– Δεν της βγαίνουν τα Kiosky’s της Delivery Hero. Σε αντίθεση με την e-food, που της βγήκε «λίρα εκατό», τα Kiosky’s τραβάνε πολλά εκατομμύρια, με το μέλλον τους να είναι αβέβαιο. Στην εταιρεία πρόσφατα τοποθετήθηκαν επιπλέον 5,5 εκατ. ευρώ, ανεβάζοντας το μετοχικό κεφάλαιο της επιχείρησης σε 25,8 εκατ. ευρώ. Μόλις το περασμένο καλοκαίρι οι μέτοχοι της εταιρείας προχώρησαν σε δύο Αυξήσεις Μετοχικού Κεφαλαίου με την καταβολή μετρητών ύψους 5,65 εκατ. ευρώ και κατά 0,8 εκατ. ευρώ με την εισφορά σε είδος (απορρόφηση της εταιρείας IΝΚΑΤ). Σημειώνεται ότι μέσα στο 2023 η εταιρεία προχώρησε σε μείωση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά περίπου 12,8 εκατ. ευρώ, προς συμψηφισμό συσσωρευμένων ζημιών. Η Delivery Hero DMAart -όπως μετονομάστηκαν τα Kiosky’s- για το 2022, που έχουν ανακοινωθεί οικονομικά αποτελέσματα, παρουσίασε έσοδα ύψους 61,3 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 9% σε σχέση με το 2021, και ζημίες ύψους 6,4 εκατ. ευρώ, από ζημίες ύψους 2,7 εκατ. ευρώ. Στο τέλος του 2022 η εταιρεία είχε συσσωρευμένες ζημίες 14,6 εκατ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων συμψηφίστηκε μέσα στο 2023, με μειώσεις του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Επίσης, η εταιρεία μέσα στο 2023 μείωσε το προσωπικό της περισσότερο από 50%.
Μέρισμα ύψους 7 εκατ. ευρώ από τα ΙΚΕΑ
– Μέρισμα 7 εκατ. ευρώ θα διανείμει η εταιρεία Housemarket του ομίλου Φουρλής. Το μέρισμα θα διατεθεί στη μητρική και θα ενισχύσει τα ταμειακά διαθέσιμα της εισηγμένης στο ΧΑ. Η Housemarket είναι η εταιρεία διαχείρισης των ΙΚΕΑ σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Κύπρο και φέτος διανέμει αυξημένο μέρισμα (σε μετρητά) στον βασικό της μέτοχο, τη Φουρλής ΑΕ Συμμετοχών. Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι η εταιρεία διένειμε 38 εκατ. ευρώ μέρισμα, εκ των οποίων 6 εκατ. ευρώ σε μετρητά και 32 εκατ. ευρώ σε είδος (μετοχές της Trade Estates). Eν γένει η Housemarket και τα καταστήματα ΙΚΕΑ είναι ο βασικός μοχλός ανάπτυξης του ομίλου Φουρλή, έχοντας ο δεύτερος «βιολί» στην ανάπτυξη τα καταστήματα Intersport.
Στο κυνήγι των Βig Τech
– Μόνο για λίγο καιρό ξαπόστασε -ως φαίνεται- η Ευρωπαία σιδηρά κυρία του Ανταγωνισμού, Margrethe Vestager, αφήνοντας τις αμερικανικές πολυεθνικές της τεχνολογίας να κάνουν χριστουγεννιάτικες διακοπές. Από τις επόμενες ημέρες η Δανή Επίτροπος, αρμόδια για την πολιτική Ανταγωνισμού της ΕΕ, ξαναπιάνει τ’… όπλο της, φέρνοντας νέους πονοκεφάλους στις αποκαλούμενες Βig Τech εταιρείες, οι οποίες παραδοσιακά την τρέμουν. Η Vestager θα ταξιδέψει στις ΗΠΑ, επισκεπτόμενη το Σαν Φρανσίσκο και το Πάλο Άλτο στις 11 και 12 Ιανουαρίου αντίστοιχα, προκειμένου να συναντηθεί με τους CEOs τεχνολογίας. Ήδη η αποκαλούμενη «κυνηγός των πολυεθνικών» έχει κλείσει συναντήσεις με τους CEOs της Apple, Tim Cook, της Alphabet, Sundar Pichai, της Broadcom, Hock Tan, και της Nvidia, Jensen Huang. Επίσης, έχουν προγραμματιστεί πρόσθετες συναντήσεις με τον CTO του OpenAI, Mira Murati, και τον CSO Jason Kwon.
– Αντικείμενο των συναντήσεων, η ευρωπαϊκή πολιτική ανταγωνισμού, η οποία στριμώχνει εκ νέου στα σχοινιά τους αμερικανικούς κολοσσούς τεχνολογίας, πολλοί εκ των οποίων βρίσκονται αντιμέτωποι με νέα πρόστιμα, στο πλαίσιο του νόμου για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (DSA). «Η γυναίκα που τα έβαλε με τα μονοπώλια», όπως είναι ένα από τα προσωνύμια που της έχουν αποδώσει, φαίνεται αποφασισμένη να συνεχίσει τον αγώνα της Ευρώπης, που δίνει συστηματικά η ίδια εδώ και εννέα χρόνια, ώστε να τιθασεύσει τις αμερικανικές πολυεθνικές επί ευρωπαϊκού εδάφους…
Προσαρμογή επιδότησης για την Ελληνικοί Χυμοί
– Σε τροποποίηση της απόφασης με την οποία εγκρίθηκε η υπαγωγή του επενδυτικού πλάνου (ύψους περίπου 5,8 εκατ. ευρώ) της Ελληνικοί Χυμοί στον αναπτυξιακό νόμο (4399/2016) οδήγησαν οι πρόσφατες μετοχικές αλλαγές. Μετά την επένδυση μέσω της Juice Invest του Σπύρου Θεοδωρόπουλου και του EOS Capital Partners, που διαχειρίζεται ο Απόστολος Ταμβακάκης, η εταιρεία άλλαξε μέγεθος και μετοχικό κεφάλαιο και ως εκ τούτου τροποποιήθηκε και το ποσό της εγκρινόμενης ενίσχυσης (από 2.604.229,20 ευρώ σε 2.025.511,60 ευρώ) που χορηγείται με τη μορφή της φορολογικής απαλλαγής. Υπενθυμίζεται ότι το επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας, που εγκρίθηκε περί τα τέλη του 2021, αφορούσε επέκταση της δυναμικότητας κατά 168 κυβ. μέτρα/ώρα της υφιστάμενης μονάδας παραγωγής χυμών σε ασηπτική συσκευασία, με την προμήθεια, εγκατάσταση και διασύνδεση δύο γραμμών παραγωγής νέας τεχνολογίας στη ΒΙΠΕ Λάρισας.
Γάλλοι, Σκανδιναβοί και Κύπριοι στην Αθήνα στις γιορτές
– Αρκετά καλά πήγε η τουριστική κίνηση στην Αθήνα στις γιορτές, όπως μαθαίνουμε από διάφορους ξενοδόχους. Αν και οι επισκέπτες ήταν βασικά Έλληνες, ωστόσο υπάρχει μια κινητικότητα και από διάφορες εθνικότητες του εξωτερικού. Θα περιμένουμε βέβαια και τα επίσημα στοιχεία από τη μηνιαία έρευνα που κάνει η GBR Consulting για την Ένωση Ξενοδόχων, αλλά πάντως πολλοί μας είπαν ότι κυρίως Γάλλοι, Σκανδιναβοί και Κύπριοι έχουν αρχίσει να βάζουν την ελληνική πρωτεύουσα στα χειμερινά ταξιδιωτικά τους πλάνα. Και αυτό είναι αποτέλεσμα των επενδύσεων που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στην αναβάθμιση του ξενοδοχειακού δυναμικού της Αθήνας, αλλά και στις ταυτόχρονες προσπάθειες του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών να προσελκύει νέες πτήσεις.
– Σημαντικό ρόλο, βέβαια, παίζει και το γεγονός ότι οι τιμές των ξενοδοχείων της Αθήνας είναι πιο ανταγωνιστικές σε σύγκριση με τις αντίστοιχες άλλων ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων. Αυτό όμως είναι ένα σημείο το οποίο ταλαιπωρεί τους ξενοδόχους, που ψάχνουν να βρουν τη χρυσή τομή μεταξύ της πληρότητας και των εσόδων, καθώς οι πολύ χαμηλές τιμές (που θα έφερναν ακόμα μεγαλύτερες πληρότητες) δεν θα τους επέτρεπαν να καλύψουν τα λειτουργικά έξοδα, που έχουν αυξηθεί σημαντικά. Τους πιέζει όμως από την άλλη ο ανταγωνισμός των φθηνότερων Airbnbs. Κι έτσι το τμήμα πωλήσεων των ξενοδοχείων πρέπει να καταστρώσει πολύ προσεκτικά τη στρατηγική του!