Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Πρόσω ολοταχώς η διεθνής ναυτιλία και την επόμενη διετία

Θετικές προδιαγράφονται οι προοπτικές της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, αλλά και εκείνης των δεξαμενόπλοιων για τα επόμενα δύο χρόνια, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις της BIMCO, η οποία εκπροσωπεί πάνω από το 80% των πλοιοκτητών παγκοσμίως. Μπορεί η παγκόσμια οικονομία να έχει εισέλθει σε μια νέα περίοδο, υψηλών επιτοκίων και επιβράδυνσης της οικονομικής ανάπτυξης (επομένως και του διεθνούς εμπορίου), ωστόσο η ισορροπία ανάμεσα στη ζήτηση φορτίων και την προσφορά πλοίων φαίνεται πως θα συνεχίσει να λειτουργήσει ευνοϊκά για τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Ειδικότερα, στα φορτηγά πλοία το ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης είναι ιδιαίτερα θετικό για τους πλοιοκτήτες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της BIMCO, το 2023 προβλέπεται να ολοκληρωθεί με αύξηση της ζήτησης κατά 3,5%-4,5%, όταν η προσφορά τονάζ δεν θα ξεπεράσει το 2%-3%.

Σύμφωνα με την BIMCO, το 2024 αναμένεται εξισορρόπηση του ισοζυγίου προσφοράς-ζήτησης, καθώς η μεν προσφορά θα αυξηθεί κατά 1%-2%, όσο δηλαδή και η ζήτηση. Ωστόσο, το 2025 αυτό θα αλλάξει, με την προσφορά πλοίων να ενισχύεται πάλι κατά 1%-2%, αλλά τη ζήτηση να αυξάνεται κατά 1,5%-2,5%. Όπως αναφέρει η σχετική ανάλυση, ο βασικότερος λόγος για τη μειωμένη προσφορά φορτηγών πλοίων, ιδίως στην κατηγορία Capesize, είναι ο χαμηλός όγκος παραγγελιών νεότευκτων μονάδων τα προηγούμενα χρόνια. Η τάση αυτή δεν πρόκειται να αλλάξει ιδιαίτερα τα επόμενα χρόνια, καθώς οι περισσότεροι πλοιοκτήτες τηρούν στάση αναμονής, λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων στον κλάδο και της αβεβαιότητας που υπάρχει σχετικά με τις τεχνολογίες καυσίμων που θα επικρατήσουν στο μέλλον.

Κατά την BIMCO, ειδικά τα μικρότερα πλοία, δηλαδή αυτά των κλάσεων supramax και handysize, αναμένεται να επωφεληθούν από την ισχυρή ζήτηση σιτηρών και άλλων χύδην φορτίων (π.χ. τσιμέντο, ξυλεία κ.λπ.). Στον αντίποδα, όσον αφορά τα πλοία panamax, όπου ο άνθρακας αφορά περίπου 50% της ζήτησης φορτίων, η BIMCO είναι λιγότερο αισιόδοξη, καθώς αναμένει πτώση της ζήτησης, αρχής γενομένης από το 2024. Ασφαλώς, δεν προβλέπεται κατάρρευση της ναυλαγοράς, αλλά η μειωμένη ζήτηση θα αποτελέσει την κυρίαρχη τάση.

Όσον αφορά την αγορά των δεξαμενόπλοιων, η BIMCO σημειώνει στην τελευταία της πρόβλεψη ότι τα ναυλοσύμφωνα παραμένουν σήμερα κοντά στο υψηλό επίπεδο που είχαν βρεθεί το 2022, ενώ ανοδικά κινούνται και οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων. Ασφαλώς, τόσο η ναυλαγορά αργού πετρελαίου όσο και εκείνη των προϊόντων πετρελαίου έχουν παραμείνει ιδιαίτερα ευμετάβλητες, με έντονες διακυμάνσεις, ωστόσο το συνολικό πρόσημο εξακολουθεί να είναι θετικό.

Στο πλαίσιο αυτό, η αύξηση της ζήτησης φορτίων αργού πετρελαίου αναμένεται να διαμορφωθεί σε 0,5%-1,5% το 2023, αλλά τα δεξαμενόπλοια ευνοούνται πολύ από την αύξηση των αποστάσεων των ταξιδιών για τα οποία υπάρχει η εν λόγω ζήτηση. Αυτή θα κυμανθεί ανάμεσα στο 4,5% και το 5,5% το 2023. Για το 2024 η αύξηση της ζήτησης φορτίων αναμένεται να επιταχυνθεί, με τον σχετικό ρυθμό να κυμαίνεται μεταξύ 2% και 3%, προτού περιοριστεί σε 1%-2% το 2025. Αντίστοιχα, η μέση απόσταση ανά ταξίδι θα αυξηθεί κατά 4%-5% το 2024 και κατά 2%-3% το 2025.

Η BIMCO εμφανίζεται ιδιαίτερα αισιόδοξη και για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού, όπου η προσφορά αναμένεται να διατηρηθεί σε πολύ χαμηλό επίπεδο. Ειδικότερα, τόσο για τα δεξαμενόπλοια αργού όσο και για εκείνα που μεταφέρουν προϊόντα πετρελαίου προβλέπεται ετήσια αύξηση κατά 1,8%-2% το 2023. Ωστόσο, για τα δεξαμενόπλοια αργού το ποσοστό μεγέθυνσης του παγκόσμιου στόλου θα περιοριστεί σε μόλις 0,7% και 1,1% το 2024 και το 2025 αντίστοιχα  Για τα πλοία μεταφοράς προϊόντων προβλέπεται ανάπτυξη του στόλου κατά 1,9% το 2024 και 4,5% το 2025.

Ωστόσο, ακόμα κι αν η ζήτηση αποδειχθεί τελικά χαμηλότερη των υφιστάμενων προβλέψεων, οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν την επιλογή της μείωσης της ταχύτητας πλεύσης, εξισορροπώντας εκ νέου την αγορά προς όφελός τους. Συνολικά, πάντως, η BIMCO προβλέπει ότι η διετία 2024-2025 θα είναι ιδιαίτερα θετική από πλευράς εσόδων για τα δεξαμενόπλοια.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!