Γ.Δ.
1396.68 -0,07%
ACAG
-0,93%
5.32
BOCHGR
-0,23%
4.37
CENER
+1,34%
8.35
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,10%
2.3
OPTIMA
0,00%
12.76
TITC
+1,08%
37.5
ΑΑΑΚ
-9,82%
4.04
ΑΒΑΞ
-1,31%
1.36
ΑΒΕ
+0,88%
0.458
ΑΔΜΗΕ
-0,43%
2.34
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
-1,23%
3.615
ΑΛΦΑ
-1,60%
1.5375
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,87%
6.84
ΑΤΕΚ
-9,86%
0.384
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
+3,39%
0.61
ΑΤΤΙΚΑ
+0,93%
2.16
ΒΙΟ
+0,58%
5.2
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.74
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.375
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,25%
17.8
ΔΑΑ
+0,60%
8.028
ΔΑΙΟΣ
-2,73%
3.56
ΔΕΗ
-0,17%
11.73
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-1,69%
0.291
ΕΒΡΟΦ
+1,45%
1.4
ΕΕΕ
+1,03%
33.44
ΕΚΤΕΡ
+0,42%
1.43
ΕΛΒΕ
+0,86%
4.7
ΕΛΙΝ
-0,51%
1.96
ΕΛΛ
-1,12%
13.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,23%
1.64
ΕΛΠΕ
-1,47%
6.7
ΕΛΣΤΡ
+0,99%
2.04
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
+2,22%
1.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,89%
1.12
ΕΤΕ
-1,93%
6.9
ΕΥΑΠΣ
+0,64%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-0,70%
5.71
ΕΥΡΩΒ
-1,37%
2.012
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,33%
1.53
ΙΚΤΙΝ
-3,09%
0.298
ΙΛΥΔΑ
-1,72%
1.715
ΙΝΚΑΤ
+1,07%
4.74
ΙΝΛΙΦ
-1,17%
4.24
ΙΝΛΟΤ
-0,57%
0.875
ΙΝΤΕΚ
-1,06%
5.58
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+0,57%
2.635
ΚΑΡΕΛ
+0,60%
338
ΚΕΚΡ
+2,56%
1.2
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+5,82%
0.418
ΚΟΥΑΛ
+1,78%
1.028
ΚΟΥΕΣ
-0,18%
5.55
ΚΡΙ
-1,74%
14.1
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,95%
0.904
ΛΑΒΙ
-0,83%
0.72
ΛΑΜΔΑ
-1,79%
7.15
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
-3,91%
0.246
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,73%
2.72
ΜΑΘΙΟ
-8,92%
0.592
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+1,00%
2.03
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-3,14%
2.93
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,67%
19.19
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
+2,43%
2.525
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,07%
24.46
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,96%
2.07
ΜΠΤΚ
-8,06%
0.57
ΜΥΤΙΛ
+0,19%
31.46
ΝΑΚΑΣ
+1,37%
2.96
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
-0,79%
0.252
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,96%
21
ΟΛΠ
0,00%
30
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+2,22%
15.64
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,25%
0.793
ΟΤΕ
+1,00%
15.16
ΟΤΟΕΛ
-0,98%
10.14
ΠΑΙΡ
+1,64%
0.99
ΠΑΠ
-0,43%
2.32
ΠΕΙΡ
-1,85%
3.563
ΠΕΡΦ
0,00%
5.28
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.78
ΠΛΑΘ
+0,13%
3.97
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
-4,00%
0.24
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0,81%
6.15
ΠΡΟΦ
-1,18%
5.04
ΡΕΒΟΙΛ
+1,27%
1.6
ΣΑΡ
-1,66%
10.64
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,81%
0.325
ΣΙΔΜΑ
-1,31%
1.51
ΣΠΕΙΣ
-0,36%
5.58
ΣΠΙ
+1,19%
0.51
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
19.79
ΤΖΚΑ
-3,55%
1.36
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Ναυτιλία: Αύξηση κόστους των ναύλων λόγω Ερυθράς Θάλασσας

Ασταθής παραμένει η κατάσταση για τη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα λόγω των συνεχιζόμενων επιθέσεων των ανταρτών Χούθι εναντίον εμπορικών πλοίων παρά τη δραστηριοποίηση της πολυεθνικής ομάδας ναυτικής προστασίας που συγκροτείται υπό την αιγίδα των ΗΠΑ.

Στελέχη της ναυτιλίας χαρακτηρίζουν την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί ιδιαίτερα κρίσιμη, αφού η επιλογή 18 ναυτιλιακών εταιρειών κυρίως μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να επαναδρομολογήσουν τα πλοία τους γύρω από τη νότια Αφρική έχει εκτοξεύσει το κόστος των ναύλων με ό,τι αυτό σημαίνει στη διαμόρφωση της τελικής τιμής των προϊόντων με τελικό αποδέκτη τον καταναλωτή.

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Linerlytica, 262 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είχαν εκτραπεί προς τη διαδρομή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας έως τις 31 Δεκεμβρίου με συνολική χωρητικότητα 3,4 εκατ. TEUs, ή το 12% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

Λόγω των αλλαγών στις διαδρομές των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω του διάπλου της Αφρικής ο δείκτης Freightos Baltic Index (FBX), κατέγραψε ότι οι τιμές από την Ασία προς την Ευρώπη είχαν αυξηθεί κατα περίπου κατά 86% έως τις 2 Ιανουαρίου στη spot αγορά.

Η μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδών που ήταν στα 2.452 δολάρια, αυτή τη στιγμή φθάνει στα 4.042 δολάρια. Επίσης, οι τιμές στη διαδρομή από την Ασία προς τη Μεσόγειο αυξήθηκαν κατά 2.774 δολάρια, στα 5.175 δολάρια, ανά εμπορευματοκιβώτιο.

Ο δείκτης Shanghai Containerized Freight Index κατέγραψε επίσης αύξηση 80% στις τιμές spot από τη Σαγκάη προς την Ευρώπη την εβδομάδα έως τις 29 Δεκεμβρίου. Οι τιμές αυξήθηκαν στα 2.694 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο σε μια εμπορική διαδρομή όπου ήταν κάτω από 1.000 δολάρια για σχεδόν έναν χρόνο. Επίσης, οι τιμές από την Κίνα προς τη Μεσόγειο αυξήθηκαν κατά 70%, στα 3.491 δολάρια ανα εμπορευματοκιβώτιο, στο τέλος Δεκεμβρίου.

Η A.P. Moller – Maersk, μετά την επίθεση που δέχθηκε το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της Maersk Hangzhou στις 30 Δεκεμβρίου, ανακοίνωσε ότι διακόπτει όλες τις διελεύσεις από την Ερυθρά Θάλασσα/Κόλπο του ‘Αντεν μέχρι νεωτέρας.

Σε ανακοίνωσή της, η εταιρεία αναφέρει ότι για την ασφάλεια των ναυτικών και του φορτίου στα πλοία, διακόπτει τις μετακινήσεις μέσω της περιοχής, αξιολογώντας συνεχώς την κατάσταση με αναδρομολόγηση των πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

Η δανέζικη ναυτιλιακή εταιρεία μετά την επίθεση είχε αρχικά προχωρήσει σε 48ωρη παύση στις διελεύσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, ενώ τις προηγούμενες ημέρες μετά τη σύσταση της διεθνούς ναυτικής αποστολής υπό την ηγεσία των ΗΠΑ για την προστασία της ναυτιλίας, είχε επανεκκινήσει τα δρομολόγια των πλοίων της μέσω της διώρυγας του Σουέζ.

Σημειώνεται ότι όσες εταιρείες αποφασίζουν τον διάπλου των πλοίων τους από την Ερυθρά Θάλασσα μέσω της διώρυγας του Σουέζ οδηγούνται και σε σημαντική άνοδο των ασφαλίστρων γιατα πλοία τους.

Η κίνηση των δεξαμενόπλοιων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας διατηρείται, με τις τιμές των ναύλων να αυξάνονται σε ορισμένες διαδρομές, παρά τους φόβους για επιθέσεις κατά της ναυτιλίας. Ναυλομεσίτες υποστηρίζουν ότι οι ιδιοκτήτες επιθυμούν να αποφύγουν τον επαναπρογραμματισμό μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, διότι το επιπλέον κόστος θα ανέλθει σε περίπου 1,1 εκατ. δολάρια για ένα δεξαμενόπλοιο LR.

Σύμφωνα με την Clarksons Research, ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων που διέρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ παραμένει παρόμοιος με τα επίπεδα πριν από τις επιθέσεις σε πλοία στην περιοχή, οι οποίες αυξήθηκαν απότομα τον Δεκέμβριο.

Σχεδόν το 15 τοις εκατό του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα, συμπεριλαμβανομένου του 8 τοις εκατό του παγκόσμιου εμπορίου σιτηρών, του 12 τοις εκατό του πετρελαίου που διακινείται μέσω θαλάσσης και του 8 τοις εκατό του παγκόσμιου εμπορίου υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Με κοινή δήλωσή τους 12 κράτη ζήτησαν τον άμεσο τερματισμό των επιθέσεων των Χούθι προειδοποιώντας για την ευθύνη των συνεπειών εάν συνεχίσουν να απειλούν ζωές, την παγκόσμια οικονομία και την ελεύθερη ροή του εμπορίου στις κρίσιμες πλωτές οδούς της περιοχής.

«Παραμένουμε προσηλωμένοι στη διεθνή τάξη που βασίζεται σε κανόνες και είμαστε αποφασισμένοι να καταστήσουμε τους κακόβουλους παράγοντες υπεύθυνους για παράνομες κατασχέσεις και επιθέσεις» αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Πρόκειται για τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Αυστραλία, το Μπαχρέιν, το Βέλγιο τον Καναδά, τη Δανία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ιαπωνία, τις Κάτω Χώρες τη Νέα Ζηλανδία και του Ηνωμένου Βασιλείου.Το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Συμβούλιο, το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο και η BIMCO με κοινή ανακοίνωσή τους εξέφρασαν τις ευχαριστίες τους προς τα 12 κράτη που καταδίκασαν από κοινού τις συνεχιζόμενες παράνομες επιθέσεις κατά πλοίων.

Ο Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ Αrsenio Dominguez καταδίκασε τις επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, αναφέροντας ότι ο ΙΜΟ συνεχίζει να παρακολουθεί στενά την κατάσταση και συνεργάζεται για το θέμα με όλους τους εκπροσώπους του ναυτιλιακού κλάδου.

Επανέλαβε την ισχυρή δέσμευση του Διεθνούς Οργανισμού για την προστασία των ναυτικών, των πλοίων και των φορτίων, η οποία -τόνισε- είναι «υψίστης σημασίας για τη διασφάλιση της ασφάλειας και της προστασίας των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού».

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!