THEPOWERGAME
Κίνητρα έως και 13.750 ευρώ σε ετήσια εισοδήματα κάτω των 30.000 ευρώ προτίθεται να προσφέρει η κυβέρνηση της Τζόρτζια Μελόνι για να ενθαρρύνει την αντικατάσταση οχημάτων που ανήκουν στην κατηγορία Euro 3, δηλαδή όσων έχουν περάσει την 20ετία, με ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα (EVs). Είναι μία ακόμη πρωτοβουλία που αντανακλά τις προσπάθειες της Ευρώπης να ανανεώσει τον στόλο της με EVs, ενώ είναι αντίξοες οι οικονομικές συνθήκες, και ούσα αντιμέτωπη με τα ισχυρά κίνητρα που προσφέρονται στις ΗΠΑ για την επιδότηση της «πράσινης» μετάβασης.
Το σχέδιο της Ρώμης, συνολικού ύψους 930 εκατ. ευρώ, βρίσκεται ακόμη υπό εξέταση από το υπουργείο Βιομηχανίας της χώρας, με απώτερο στόχο την αναβάθμιση των οχημάτων. Αναμένεται να ανακοινωθεί επίσημα τον Φεβρουάριο. Ο στόλος αυτοκινήτων στην Ιταλία είναι από τους παλαιότερους στην Ευρώπη. Σκοπός της Ρώμης είναι να αντικατασταθούν τουλάχιστον 11 εκατ. οχήματα που να ανήκουν στην κατηγορία Euro 3, αναφέρει το αμερικανικό πρακτορείο Bloomberg. Η ιταλική κυβέρνηση αποβλέπει, επίσης, στη στήριξη της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας. Αξίζει να θυμίσουμε πως από τον Δεκέμβριο του 1992 η ΕΕ έχει θεσπίσει ένα σύστημα για την κατάταξη οχημάτων με γνώμονα τις εκπομπές ρύπων, ξεκινώντας από την κατηγορία Euro 1. Στη Euro 2 ανήκουν τα οχήματα με εκπομπές μονοξείδιου του άνθρακα 2,2 γρ/χλμ. και στη Euro 6 όσα εκπέμπουν CO της τάξεως των 0,06 γρ./χλμ. Δεδομένου ότι η Ιταλία έχει το μικρότερο ποσοστό ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων (EVs) από κάθε άλλη μεγάλη οικονομία στην Ευρώπη, η Ρώμη δημιουργεί κίνητρα για να ενθαρρύνει τη μετάβαση σε «πράσινες» τεχνολογίες.
Ειδήμονες επισημαίνουν πως η Ευρώπη, σε γενικές γραμμές, δεν θα καταφέρει να επιτύχει τους στόχους για τη μείωση των εκπομπών οχημάτων κατά 55% από τα επίπεδα του 2021 έως τα τέλη της δεκαετίας. Αν και οι νέες ταξινομήσεις αυτοκινήτων μέσα στο 2023 αναμένεται να έχουν αυξηθεί 14% εντός της ευρωπαϊκής αγοράς, οι πωλήσεις των EVs δεν έχουν αντεπεξέλθει στις προσδοκίες των αυτοκινητοβιομηχανιών, λόγω της υποτονικής οικονομικής δραστηριότητας και των φόβων για ύφεση στην Ευρωζώνη.
Αυτός είναι ο λόγος που η Audi της Volkswagen ανέβαλε την κυκλοφορία του νέου ηλεκτροκίνητου μοντέλου της, ενώ η Βρετανία μετέθεσε μια πενταετία αργότερα στο 2035 την απαγόρευση νέων μοντέλων με κινητήρα βενζίνης ή πετρέλαιο ντίζελ. Όπως είχε επισημάνει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ), ο στόλος αυτοκινήτων στα κράτη-μέλη της ΕΕ δεν αντικαθίσταται με γρήγορους ρυθμούς, παρά το ότι πωλούνται δέκα φορές πιο πολλά ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα σε σχέση με έξι χρόνια πριν. Βασικός λόγος είναι πως το κόστος τους παραμένει υψηλότερο κατά αρκετά χιλιάδες ευρώ σε σχέση με πιο συμβατικά μοντέλα, ενώ δεν υπάρχουν και οι κατάλληλες υποδομές για την επαναφόρτισή τους.
Αναλυτές υπογραμμίζουν πως οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θα πρέπει να ενισχύσουν τις επιδοτήσεις τους, με τις ΗΠΑ να αποτελούν ισχυρό ανταγωνιστή, καθώς δημιουργούν ένα λίαν ελκυστικό περιβάλλον για την ενθάρρυνση της ηλεκτροκίνησης με το νομοσχέδιο IRA της κυβέρνησης του Τζο Μπάιντεν. Μάλιστα, η GM και η Nissan τόνισαν πρόσφατα τα οφέλη του IRA (Inflation Reduction Act) στις πωλήσεις EVs των ΗΠΑ.
Χαρακτηριστικά, ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Μακότο Ουσίντα, δήλωσε πως ο «κόσμος πρέπει να απομακρυνθεί από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης», προσθέτοντας πως τα μέτρα του IRA τονώνουν τις πωλήσεις των EVs σε μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Η Nissan διαθέτει δύο εργοστάσια στις ΗΠΑ. Πηγές των Financial Times είχαν αποκαλύψει τον περασμένο Νοέμβριο πως ο Ντόναλντ Τραμπ εξετάζει τη ματαίωση του IRA εάν υπερισχύσει στις προεδρικές εκλογές του ερχόμενου Νοεμβρίου.