THEPOWERGAME
Τα γαλλικά καταστήματα ρούχων μεσαίας κατηγορίας, ή αλλιώς η γνωστή prêt à porter (τα καθημερινά, πιο φτηνά, κλασσικά ρούχα), αντιμετωπίζουν μια τεράστια κρίση την τελευταία διετία, καθώς η εξάπλωση της fast fashion έχει βάλει «λουκέτο» σε εκατοντάδες καταστήματα στη Γαλλία και έχει οδηγήσει σε χιλιάδες απολύσεις. Η γαλλική κυβέρνηση θέλει τώρα να ανατρέψει την κατάσταση και να προσπαθήσει να αναζωπυρώσει τον άλλοτε «στυλοβάτη» της γαλλικής μόδας.
Πιο αναλυτικά, από το 2024, το γαλλικό υπουργείο Οικονομίας θα παρουσιάσει ένα «σχέδιο για τη μόδα και την ένδυση», σύμφωνα με ανώνυμο αξιωματούχο του γραφείου της υπουργού Ολίβια Γκρεγκουάρ, που είναι αρμόδια για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ο οποίος αποκάλυψε κάποιες λεπτομέρειες στο Politico. Το σχέδιο βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, καθώς η Γκρεγκουάρ και ο υπουργός Βιομηχανίας Roland Lescure θα «ψαρέψουν» ιδέες σε συναντήσεις που θα πραγματοποιήσουν με εκπροσώπους του τομέα τις επόμενες εβδομάδες.
Ανεβαίνουν fast fashion, vintage και luxury, ασφυκτιά η prêt à porter
Και ενώ οι θρυλικές πολυτελείς γαλλικές μάρκες όπως η Louis Vuitton και η Hermès συνεχίζουν να αναπτύσσονται, οι γαλλικές μάρκες μεσαίας κατηγορίας παλεύουν να επιβιώσουν, συμπιεσμένες από τον ανταγωνισμό με φθηνότερα καταστήματα και διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως η λιθουανική Vinted, που ειδικεύεται στα μεταχειρισμένα είδη ή η εξαιρετικά φθηνή κινεζική Shein.
«Υπάρχει μια εξέλιξη στην ίδια την κοινωνία. Το premium και η πολυτέλεια κερδίζουν μερίδιο αγοράς, το entry-level επίσης, και στη μέση υπάρχει μια πολύ ισχυρή συρρίκνωση», δήλωσε ο ίδιος κυβερνητικός αξιωματούχος στο Politico.
«Στα μέσα της δεκαετίας του 2000, οι μεγάλες αλυσίδες, ιδίως εκείνες που βρίσκονταν στην καρδιά της ‘’καταιγίδας’’, είχαν όλα τα χαρτιά στα χέρια τους για να παραμείνουν μπροστά στην κούρσα της μεσαίας κατηγορίας. Έκαναν στρατηγικές επιλογές που αποδείχθηκαν μοιραίες. Επέλεξαν να ανοίξουν περισσότερα καταστήματα, να αυξήσουν τον όγκο τους σε μια εποχή που οι καταναλωτές ήθελαν και τις πωλήσεις μέσω διαδικτύου, την επικοινωνία μέσω των κοινωνικών δικτύων και, αργότερα βέβαια, τα μεταχειρισμένα προϊόντα», δήλωσε ο ίδιος αξιωματούχος, σημειώνοντας ότι οι μάρκες μεσαίας κατηγορίας δεν στάθηκαν στο ύψος αυτής της πρόκλησης.
Ολοένα και περισσότερες γαλλικές μάρκες κλείνουν τα κατά τόπους καταστήματά τους. Το 2023, οι γαλλικές μάρκες ένδυσης και υποδημάτων, συμπεριλαμβανομένων των Naf Naf, Kookaï, André και Minelli, δεν είχαν άλλη επιλογή από το να μπουν σε διαδικασία αναδιάρθρωσης, πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να κλείσουν καταστήματα για να πληρώσουν τους δανειστές τους. Πέρυσι ήταν η σειρά του «γίγαντα» ένδυσης Camaïeu, ο οποίος απέλυσε πάνω από 2.000 υπαλλήλους.
Vinted και Shein κατακτούν τη γαλλική αγορά
Την ίδια στιγμή βέβαια, διαδικτυακές πλατφόρμες όπως η Vinted ή η Shein κατακτούν τη γαλλική αγορά. Η συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης και η άνοδος των διαδικτυακών αγορών είναι ένας από τους κύριους λόγους της κρίσης των παραδοσιακών γαλλικών εμπορικών σημάτων, συμφωνούν οι αναλυτές μόδας. «Τα καταστήματα μεσαίας κατηγορίας είναι πολύ λιγότερο ελκυστικά σε σύγκριση με τις δεκαετίες του ’90, του 2000», παρατηρεί ο Γκίλντα Μινβιέλε, διευθυντής του οικονομικού παρατηρητηρίου του Γαλλικού Ινστιτούτου Μόδας (IFM) στο Παρίσι. Σύμφωνα με έρευνες που διεξήγαγε, οι περιορισμοί του προϋπολογισμού είναι ο κύριος λόγος που ωθεί τους Γάλλους να αγοράζουν μεταχειρισμένα ρούχα, ενώ ακολουθούν και λόγοι που σχετίζονται με μια σειρά από περιβαλλοντικές ανησυχίες.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023, ο όγκος των πωλήσεων μόδας σε μειώθηκε κατά σχεδόν 5% σε ετήσια βάση, ενώ οι διαδικτυακές πωλήσεις από μη γαλλικές ιστοσελίδες όπως το Vinted και το Shein αυξήθηκαν κατά πάνω από 3%, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Kantar.
Άλλωστε για να καταλάβει κανείς την έκταση που παίρνει η εξάπλωση των brands της fast fashion στο παγκόσμιο καταναλωτικό κοινό, αρκεί να ρίξει μια ματιά στην έκθεση «The State of Fashion 2024». Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι το 40% των καταναλωτών στις ΗΠΑ έχουν ψωνίσει από τη Shein ή την Temu τους τελευταίους 12 μήνες. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 26%. Παράλληλα, οι καταναλωτές δηλώνουν ότι θέλουν να αυξήσουν τις αγορές τους από τις εν λόγω επιχειρήσεις: Η καθαρή μελλοντική πρόθεση αγοράς για τη Shein και την Temu είναι, κατά μέσο όρο, 18% υψηλότερη από αυτή των ανταγωνιστών πρώτης γενιάς.
H prêt à porter υποφέρει από τριπλό ανταγωνισμό από τις διαδικτυακές πλατφόρμες, τις μεταχειρισμένες αγορές και τα πολυτελή ρούχα, συμφώνησε ο Yann Rivoallan, πρόεδρος της γαλλικής ομοσπονδίας γυναικών Pret à Porter.
Στο «μάτι» των Γάλλων η Shein
Η νούμερο 1 ανησυχία του Rivoallan, δεν είναι η Vinted, αλλά η Shein, ο κινεζικός «γίγαντας» της fast fashion που κατακτά ολοένα και περισσότερους καταναλωτές. «Δίνουν την εντύπωση ότι η μόδα μπορεί να είναι τόσο φτηνή, αλλά αυτό γίνεται εις βάρος των κοινωνικών δικαιωμάτων των εργαζομένων», είπε, προτείνοντας νέα μέτρα, όπως υψηλότερους φόρους εισαγωγής ή την επιβολή τελών για την επιστροφή των προϊόντων.
Η επιτυχία του κινεζικού γίγαντα της γρήγορης μόδας είχε ήδη τραβήξει την προσοχή της γαλλικής κυβέρνησης νωρίτερα φέτος, με τον Γάλλο υπουργό Οικονομίας Bruno Le Maire να ζητά από τις αρχές καταπολέμησης της απάτης να ερευνήσουν την κινεζική μάρκα για πιθανές πρακτικές τιμών κατά του ανταγωνισμού.
Ενώ ο Le Maire και οι ΜΚΟ κατακεραύνωσαν τη Shein και τον τομέα της fast fashion για το ιδιαίτερα βαρύ αποτύπωμα άνθρακα, η Vinted υπερηφανεύεται ότι αποτελεί μια φιλική προς το περιβάλλον εναλλακτική λύση για την αγορά νέων ρούχων. Για τον οικονομολόγο μόδας Gildas Minvielle, το επιχείρημα αυτό χρειάζεται να διαφοροποιηθεί, καθώς ορισμένοι καταναλωτές θα μπορούσαν να ενθαρρυνθούν να αγοράσουν ακόμη περισσότερα καινούργια ρούχα, γνωρίζοντας ότι μπορούν να τα μεταπωλήσουν αμέσως σε πλατφόρμες όπως η Vinted αν δεν τους αρέσουν. «Μπορεί να ενθαρρύνει την κατανάλωση», δήλωσε.