Γ.Δ.
1440.52 +0,33%
ACAG
-0,17%
5.86
CENER
+1,12%
9.96
CNLCAP
0,00%
7.3
DIMAND
-0,12%
8.58
NOVAL
-0,92%
2.691
OPTIMA
-0,51%
11.78
TITC
-0,35%
28.85
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
-0,56%
1.43
ΑΒΕ
0,00%
0.447
ΑΔΜΗΕ
+0,45%
2.225
ΑΚΡΙΤ
-2,06%
0.95
ΑΛΜΥ
+1,69%
2.705
ΑΛΦΑ
+0,55%
1.633
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-1,43%
11.73
ΑΣΚΟ
+2,69%
3.05
ΑΣΤΑΚ
+2,37%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.5
ΑΤΤ
-0,89%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,92%
2.55
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+2,48%
6.2
ΒΙΟΚΑ
+0,40%
2.48
ΒΙΟΣΚ
-0,39%
1.285
ΒΙΟΤ
0,00%
0.23
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.51
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.68
ΔΑΑ
-0,15%
7.788
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
-1,14%
11.27
ΔΟΜΙΚ
+1,04%
3.89
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,62%
0.326
ΕΒΡΟΦ
+0,33%
1.505
ΕΕΕ
+0,06%
32.1
ΕΚΤΕΡ
-1,17%
4.24
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
+3,40%
2.43
ΕΛΛ
+0,37%
13.4
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,77%
2.58
ΕΛΠΕ
+1,95%
8.085
ΕΛΣΤΡ
-1,31%
2.26
ΕΛΤΟΝ
+0,94%
1.72
ΕΛΧΑ
-0,95%
1.882
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.94
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
-2,28%
12.02
ΕΣΥΜΒ
+1,54%
1.32
ΕΤΕ
+1,46%
8.064
ΕΥΑΠΣ
+1,61%
3.15
ΕΥΔΑΠ
+1,81%
5.64
ΕΥΡΩΒ
+0,66%
2.132
ΕΧΑΕ
-0,74%
4.715
ΙΑΤΡ
-0,65%
1.52
ΙΚΤΙΝ
-1,53%
0.3545
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.725
ΙΝΚΑΤ
-0,59%
5.02
ΙΝΛΙΦ
+1,08%
4.7
ΙΝΛΟΤ
-0,16%
1.23
ΙΝΤΕΚ
+2,47%
5.81
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,46%
2.5
ΙΝΤΕΤ
+1,19%
1.275
ΙΝΤΚΑ
-1,16%
3.41
ΚΑΡΕΛ
0,00%
348
ΚΕΚΡ
+1,08%
1.405
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
-2,22%
1.545
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.48
ΚΟΥΑΛ
-1,01%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,38%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,31%
11.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-3,45%
1.12
ΛΑΒΙ
+0,11%
0.875
ΛΑΜΔΑ
-1,27%
7
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
+3,19%
0.97
ΛΕΒΚ
+2,76%
0.298
ΛΕΒΠ
0,00%
0.286
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,17%
1.41
ΛΟΥΛΗ
+0,38%
2.67
ΜΑΘΙΟ
+6,58%
0.81
ΜΕΒΑ
-0,75%
3.97
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.64
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
-0,69%
3.62
ΜΙΝ
+21,30%
0.655
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,17%
23.06
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.4
ΜΟΤΟ
+0,74%
2.72
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,95%
27
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,29%
3.45
ΜΠΡΙΚ
+1,08%
1.865
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,42%
37.22
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.7
ΝΑΥΠ
+1,23%
0.986
ΞΥΛΚ
-2,58%
0.264
ΞΥΛΠ
-7,02%
0.45
ΟΛΘ
+0,49%
20.7
ΟΛΠ
+0,78%
25.95
ΟΛΥΜΠ
+1,19%
2.55
ΟΠΑΠ
+0,60%
15.04
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,22%
0.892
ΟΤΕ
+0,59%
13.56
ΟΤΟΕΛ
+1,03%
11.8
ΠΑΙΡ
+0,87%
1.16
ΠΑΠ
+0,41%
2.46
ΠΕΙΡ
+0,33%
3.66
ΠΕΤΡΟ
+0,92%
8.76
ΠΛΑΘ
+0,79%
3.83
ΠΛΑΚΡ
+0,67%
15
ΠΡΔ
-7,69%
0.24
ΠΡΕΜΙΑ
+1,54%
1.186
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.85
ΠΡΟΦ
+1,54%
4.94
ΡΕΒΟΙΛ
-5,26%
1.98
ΣΑΡ
+5,45%
11.6
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
-1,43%
0.344
ΣΙΔΜΑ
+1,54%
1.65
ΣΠΕΙΣ
-0,30%
6.58
ΣΠΙ
0,00%
0.67
ΣΠΥΡ
0,00%
0.14
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.6
ΤΖΚΑ
0,00%
1.535
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+1,61%
1.64
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.23
ΦΡΛΚ
+0,38%
4.01
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

H κινεζική βιομηχανία των EVs προκαλεί τριγμούς στη Δύση

Καθώς ο πόλεμος των τιμών κλιμακώνεται στην αγορά των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων (EVs), με τις εταιρείες στην Κίνα να αποτελούν απειλή για τις ευρωπαϊκές και αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ο Λευκός Οίκος εξετάζει την περαιτέρω αύξηση των δασμών στις εισαγωγές, από το 25% που ισχύει σήμερα, ώστε να στηρίξει τις εγχώριες βιομηχανίες στην πράσινη μετάβαση.  Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη αναγγείλει από το φθινόπωρο την έναρξη έρευνας για τις επιδοτήσεις που λαμβάνουν οι εταιρείες EVs στην Κίνα, με την πρόεδρο Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν να κάνει λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό.

Η Δύση τονίζει πως οι εταιρείες που παράγουν EVs στην Κίνα λαμβάνουν μεγάλη στήριξη από το κράτος και έτσι μπορούν να διαθέτουν την παραγωγή τους σε χαμηλές τιμές. Ο Γκρέγκορ Σεμπάστιαν του Mercator Institute of Studies (MERICS) στο Βερολίνο είχε επισημάνει πρόσφατα στην Deutsche Welle πως ακόμη και αυτοκινητοβιομηχανίες της Δύσης, όπως η BMW και η Tesla, που παράγουν ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα τόσο για την αγορά της Κίνας, όσο και για το εξωτερικό «λαμβάνουν ευνοϊκά δάνεια από τις κινεζικές τράπεζες που δεν θα μπορούσαν να αποκτήσουν πουθενά αλλού». Συν τοις άλλοις η απόκτηση γης γίνεται με εξαιρετικά χαμηλό αντίτιμο, ενώ οι βιομηχανίες της χώρας θωρακίζουν την εγχώρια παραγωγή μπαταριών από τον διεθνή ανταγωνισμό.

Από την άλλη πλευρά, όμως, η Κίνα έχει προσανατολιστεί εδώ και χρόνια στην ηλεκτροκίνηση λόγω της βαριάς ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα μεγάλα αστικά κέντρα. Έτσι έχει από καιρό αναπτύξει τεχνολογίες και αλυσίδες παραγωγής, διαθέτοντας παράλληλα, αφθονία πρώτων υλών για την παραγωγή μπαταριών. Η Κίνα κατέχει τη μερίδα του λέοντος στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες των σπάνιων γαιών που είναι βασικά συστατικά στις μπαταρίες των EVs. Επιπλέον δυο κινεζικές εταιρείες πρωταγωνιστούν στην παγκόσμια αγορά των EVs αλλά δεν είναι οι μόνες. Η BYD και η CATL.

Η BYD, παραδείγματος χάριν, έχει τη μεγαλύτερη παραγωγή EVs στον κόσμο, με πωλήσεις άνω του 1,8 εκατ. οχημάτων, με βάση στοιχεία του 2022. Μετά ακολουθεί η Tesla με 1,31 εκατ. οχήματα. Η CATL, παράλληλα, είναι η κορυφαία εταιρεία στην παραγωγή μπαταριών για ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα στον κόσμο. Σε ανάλυση της UBS αναφέρεται πως η τιμή ενός BYD Seal είναι 35% χαμηλότερη από ένα Model 3 της Tesla που έχει παραχθεί στη Σαγκάη και ένα VW ID.E που έχει κατασκευαστεί στη Γερμανία.

Τα κινέζικα EVs και η εκλογική αναμέτρηση των ΗΠΑ τον Νοέμβριο του 2024

Ως εκ τούτου, η βιομηχανία των EVs έχει εγκλωβιστεί στη γεωπολιτική αντιπαλότητα της Κίνας με την Δύση, αποτελώντας ακανθώδες πολιτικό ζήτημα μεταξύ Δημοκρατικών και Ρεπουμπλικάνων εν όψει των προεδρικών εκλογών τον Νοέμβριο του 2024. Η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν εξετάζει την αύξηση των δασμών στις εισαγωγές των EVs και για να δείξει πως οι Δημοκρατικοί τηρούν σκληρή στάση απέναντι στο Πεκίνο. Ούτως ή άλλως, οι Δημοκρατικοί έχουν αφήσει αμετάβλητους δασμούς σε εισαγωγές από την Κίνα της τάξεως των 300 δισ. δολαρίων που είχαν επιβληθεί επί προεδρίας Ντόναλντ Τραμπ παρά το ότι μέλη της κυβέρνησης τάσσονται υπέρ μιας αποκλιμάκωσης των εμπορικών εντάσεων με το Πεκίνο που συνεχίζονται έως σήμερα, ιδιαίτερα στον τεχνολογικό κλάδο.

Αλλαγές τοπίου και στη ζήτηση καυσίμων από την Κίνα

Η τεράστια επιρροή της βιομηχανίας ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων της Κίνας επεκτείνεται και στον πετρελαϊκό κλάδο. Δεδομένης της στροφής των Κινέζων καταναλωτών για EVs, η ζήτηση για καύσιμα εκτιμάται πως θα μειωθεί μέσα στα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με προβλέψεις του Bloomberg, πάνω από το 50% των οχημάτων στην Κίνα θα είναι ηλεκτροκίνητα έως το 2026. Μέχρι σήμερα, η Κίνα έχει τις μεγαλύτερες εισαγωγές αργού πετρελαίου, με την ισχυρή κατανάλωση από τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου να διατηρεί τις τιμές σε υψηλά επίπεδα. «Η Κίνα δεν θα γεννά την ίδια ζήτηση για πετρέλαιο όπως την προηγούμενη δεκαετία και αυτό θα έχει επιπτώσεις σε όλον τον κόσμο», σχολίασε ο Κίριαν Χίλι, αναλυτής στον Παγκόσμιο Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ) στο Βloomberg.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!