THEPOWERGAME
Μπορεί μια ελληνική βιομηχανία να αυξήσει την αποδοτικότητα της παραγωγής της σε ποσοστό 3-5%, μειώνοντας, ταυτόχρονα, κατά 10% τον χρόνο πρόσβασης στις αγορές και αυξάνοντας κατά 13% τα κέρδη της; Ο γρίφος δεν εναι δυσεπίλυτος και έχει θετική απάντηση. Μπορεί, υιοθετώντας υπηρεσίες τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης.
Και όχι μόνο μια βιομηχανία, αλλά αντίστοιχα μια λιανεμπορική εταιρεία, η οποία μπορεί, για παράδειγμα, εφαρμόζοντας τεχνητή νοημοσύνη (Artificial Intelligence -AI), να πετύχει μείωση 20% των αποθεμάτων, 30% μείωση του χρόνου αποθεματοποίησης και 30% αύξηση στις online πωλήσεις.
Αυτό φαίνεται ότι το γνωρίζει ήδη στην πράξη ένα μικρό, αλλά διόλου ευκαταφρόνητο, ποσοστό των ελληνικών επιχειρήσεων, που σήμερα αξιοποιεί την πολλά υποσχόμενη τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης και ανέρχεται στο 7%. Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν συνηθίζει να εκπλήσσει ευχάριστα -τουλάχιστον μέχρι πρόσφατα- με τις επιδόσεις της στην υιοθέτηση προηγμένων τεχνολογιών, η κακή αυτή παράδοση δείχνει να σπάει.
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε η Eurostat και αφορούν το 2020, η Ελλάδα βρίσκεται ακριβώς στον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης από τις επιχειρήσεις. Από τα στοιχεία προκύπτει ότι το 7% των ευρωπαϊκών εταιρειών, που απασχολούν περισσότερα από 10 άτομα, εφαρμόζει σήμερα τουλάχιστον μία εφαρμογή ΑΙ -όσο δηλαδή είναι και το αντίστοιχο ποσοστό στις ελληνικές επιχειρήσεις.
«Έξυπνες» οι επιχειρήσεις στην Ιρλανδία
Και μπορεί η Ελλάδα να κινείται στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ωστόσο, υπάρχουν χώρες, στις οποίες η τεχνητή νοημοσύνη έχει μπει για τα καλά στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων. Στην Ιρλανδία, για παράδειγμα, περίπου μία στις τέσσερις εταιρείες (23%) αξιοποιεί κάποια τεχνολογία ΑΙ.
Άλλες χώρες με υψηλό ποσοστό «έξυπνων» επιχειρήσεων είναι η Μάλτα (19%), η Φιλανδία (12%) και η Δανία (11%). Αντίθετα, τον δρόμο προς την τεχνητή νοημοσύνη και τα οφέλη της δεν φαίνεται να βρίσκουν οι επιχειρήσεις άλλων κρατών-μελών, όπως η Λετονία, όπου μόλις το 2% εφαρμόζει τεχνολογίες ΑΙ. Επίσης η τεχνητή νοημοσύνη δεν περιλαμβάνεται ακόμα στις επενδυτικές προτεραιότητες των επιχειρήσεων της Σλοβενίας, της Ουγγαρίας και της Κύπρου (όπου το ποσοστό χρήσης ΑΙ από εταιρείες φτάνει μόλις το 3%), ούτε και της Πολωνίας (4%).
Επίδραση στο ΑΕΠ
Αν όλα αυτά ακούγονται θεωρητικά ή ακόμη και δυστοπικά, η τεχνητή νοημοσύνη δεν αποτελεί απλά μια εντυπωσιακή ή ευφάνταστη τεχνολογία. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΣΕΒ, Συνολικά ο ΣΕΒ υποστηρίζει ότι η διάχυση της ΤΝ στην Ελλάδα μπορεί να αυξήσει αθροιστικά το ΑΕΠ κατά περίπου 200 δισ. ευρώ σε 15 χρόνια.
Με τον όρο τεχνητή νοημοσύνη περιγράφεται η ικανότητα μιας μηχανής να αναπαράγει ανώτερες γνωστικές λειτουργίες του ανθρώπου (π.χ. μάθηση, σχεδιασμός, δημιουργικότητα, σύνθετες αποφάσεις, κατανόηση περιβάλλοντος, παραγωγή γνώσης), με αυτονομία. Κάποιες εφαρμογές της στις επιχειρήσεις σχετίζονται με τη δυνατότητα μείωσης των σφαλμάτων στην παραγωγή, υποβοήθησης των εργασιών από ρομποτικές μηχανές, πρόβλεψης της ζήτησης, διαχείρισης ποιότητας, εξ αποστάσεως εξυπηρέτησης πελατών, λήψης αποφάσεων χωρίς ανθρώπινη παρουσία.