Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Ερυθρά Θάλασσα: Εκτόξευση των ναύλων και του μεταφορικού κόστους

Με εκτροπές πλοίων μέσω άλλων διόδων, απενεργοποίηση των οργάνων γεωεντοπισμού, αλλά κι ενίσχυση της παρουσίας πολεμικών πλοίων στην ευρύτερη περιοχή, απαντά η ναυτιλιακή κοινότητα και σειρά χωρών, στην απρόσμενη τακτική των επαναστατών Xούθι της Υεμένης, να προχωρούν σε ένοπλες επιθέσεις εναντίον πλοίων της εμπορικής ναυτιλίας, με drones και πυραύλους. Οι επιθέσεις είναι σχεδόν καθημερινές κι αφορούν κάθε τύπο πλοίου που διαπλέει την Ερυθρά Θάλασσα, είναι δηλαδή αδιάκριτες, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται το σύνολο του θαλάσσιου εμπορίου που διακινείται από την περιοχή, είτε πρόκειται δηλαδή για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, είτε για δεξαμενόπλοια, ή ακόμα και για πλοία μεταφοράς LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο).

Τα τελευταία αποτελούν την πιο πρόσφατη κατηγορία πλοίων που ξεκίνησαν να απέχουν από την περιοχή και ιδίως τη Διώρυγα του Σουέζ, επιλέγοντας πιο μακρινές διαδρομές. Χθες, έγινε γνωστό ότι τουλάχιστον τρία πλοία μεταφοράς LNG που επρόκειτο να περάσουν από τη Διώρυγα, τελικά ακολούθησαν άλλο δρομολόγιο, μεγαλύτερης απόστασης, ώστε να αποφύγουν να στοχοποιηθούν από τους Χούθι. Προς το παρόν, δεν υπάρχει κίνδυνος για σοβαρές συνέπειες στην προμήθεια LNG στην παγκόσμια αγορά, λόγω της μεγάλης επάρκειας των αποθεμάτων. Ωστόσο, τυχόν παρατεταμένη διατάραξη των δρομολογίων κι επιμήκυνσή τους, θα μπορούσε να περιορίσει τις ροές αμερικανικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, σε μια περίοδο που το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής των ΗΠΑ, κατευθύνεται προς την Γηραιά Ήπειρο.

Οι Χούθι, η οποία ευθυγραμμίζονται με την στάση του Ιράν, έχουν προβεί στις επιθέσεις αυτές, προκειμένου να συνδράμουν τη Χαμάς στον εν εξελίξει πόλεμο με το Ισραήλ. Σύμφωνα με τις πρόσφατες διακηρύξεις τους, στις οποίες ανέλαβαν την ευθύνη των τρομοκρατικών αυτών επιθέσεων κατά εμπορικών πλοίων, στόχος τους είναι να περιορίσουν τον εφοδιασμό του Ισραήλ με εμπορεύματα και πρώτες ύλες. Σημειωτέον, ότι όλοι οι επιμέρους θεσμικοί φορείς της ναυτιλίας, έχουν σπεύσει να καταδικάσουν τις επιθέσεις αυτές, ζητώντας τον άμεσο τερματισμό τους.

Σε απάντηση στις επιθέσεις αυτές, οι περισσότεροι εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έχουν ανακοινώσει μια σειρά από μέτρα, όπως αναδρομολόγηση των πλοίων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, δηλαδή γύρω από την Αφρική, ώστε να αποφύγουν τον διάπλου από την Διώρυγα του Σουέζ και την Ερυθρά Θάλασσα, ή έχουν αναστείλει προσωρινά τα δρομολόγιά τους, για την ασφάλεια των πληρωμάτων και των πλοίων τους. Μεταξύ των εταιρειών περιλαμβάνονται «κολοσσοί», όπως η Maersk, η MSC, η CMA CGM, η Evergreen και η Hapag-Lloyd, που μαζί ελέγχουν πάνω από το 50% του παγκόσμιου εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων.

Σύμφωνα με χθεσινές πληροφορίες, μια σειρά πλοίων παραμένουν αγκυροβολημένα στα ανοιχτά της Ερυθράς Θάλασσας, ενώ άλλα έχουν απενεργοποιήσει τα συστήματα γεωεντοπισμού τους, έως ότου επιλυθούν ζητήματα, που σχετίζονται με την αναδρομολόγησή τους. Κάποια εξ αυτών προσπαθούν να καλύψουν την παρουσία τους, δίνοντας π.χ. στίγμα σε άλλο σημείο, από αυτό που βρίσκονται πραγματικά.

Άλλα πλοία πάλι, συνεχίζουν να διαπλέουν στην περιοχή, χρησιμοποιώντας ένοπλους φρουρούς, ώστε να αποφύγουν τυχόν επιθέσεις, καθώς και αυτές αποτελούν πλέον συχνό φαινόμενο. Χθες, υπηρεσίες καταγραφής των κινήσεων των πλοίων, μέτρησαν 11 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που πέρασαν από το Σουέζ με κατεύθυνση την Υεμένη, μεταφέροντας καταναλωτικά προϊόντα, αλλά και σιτηρά σε χώρες, όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Μαλαισία και η Σιγκαπούρη. Τα πλοία αυτά έχουν αγκυροβολήσει μεταξύ του Σουδάν και της Σαουδικής Αραβίας.

Η αύξηση των ναύλων κι ευρύτερα του μεταφορικού κόστους, οι άμεσες συνέπειες στην εφοδιαστική αλυσίδα

Όπως τονίζουν ναυτιλιακοί αναλυτές, οι αλλαγές των δρομολογίων θα αυξήσουν το μεταφορικό κόστος, εξαιτίας του μεγαλύτερου χρόνου (κι άρα και δαπανών) που θα απαιτεί το κάθε δρομολόγιο. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυξήσεις έχουν επιβληθεί ήδη από τις φορτωτικές εταιρείες. Για παράδειγμα, ένα εμπορευματοκιβώτιο που κατευθύνεται προς την Μέση Ανατολή, συνοδεύεται πλέον από επίναυλο 100 δολαρίων/TEU. Το μέγεθος της διατάραξης του εμπορίου και συνάμα της αύξησης των ναύλων, θα εξαρτηθεί από το πόσο διάστημα θα διαρκέσει η κρίση αυτή. Υπενθυμίζεται ότι μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, διακινείται το 12% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου ετησίως!

Ασφαλώς, εκτός από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία LNG, μεγάλη επίδραση θα προκληθεί στην αγορά και λόγω των προβλημάτων στις ροές των δεξαμενόπλοιων. Την Δευτέρα, ο ενεργειακός όμιλος της BP ξεκίνησε να αναδρομολογεί τα πλοία του, αποφεύγοντας την περιοχή, κάτι που πλέον πράττει και η Frontline, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης δεξαμενόπλοιων. Στο πλαίσιο αυτό, ήδη οι τιμές του πετρελαίου έχουν αυξηθεί κατά 2% από τις αρχές της εβδομάδας, ενώ σημαντική αύξηση κατά 25% καταγράφουν και οι ναύλοι για δρομολόγια δεξαμενόπλοιων από και προς την Μέση Ανατολή.

Όπως τονίζουν ναυτιλιακοί αναλυτές, αν τα δεξαμενόπλοια αρχίσουν να ταξιδεύουν γύρω από την Αφρική, το μέσο ταξίδι θα αυξηθεί κατά 11-15 ημέρες, ανάλογα με το μέγεθος του κάθε πλοίου. Μια τέτοια εξέλιξη θα μειώσει σημαντικά την διαθεσιμότητα πλοίων και θα έχει ως αποτέλεσμα την εκτόξευση των ναύλων. Η αύξηση αυτή εκτιμάται σε πάνω από 10% βραχυπρόθεσμα για το σύνολο της αγοράς, ενώ σε βάθος χρόνου, είναι πιθανό η αύξηση να είναι ακόμα μεγαλύτερη.

Για παράδειγμα, μια τέτοια εξέλιξη είναι πιθανό να αυξήσει το μεταφορικό κόστος κατά 400.000 δολάρια/ταξίδι, για τα πλοία που μεταφέρουν προϊόντα πετρελαίου, από την Μέση Ανατολή και την Ινδία προς την Ευρώπη. Πρόκειται για ένα δρομολόγιο, μέσω του οποίου διακινούνται πάνω από 45.000 εκατ. τόνοι διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου.

Αυτά συμβαίνουν σε μια περίοδο, που ήδη το θαλάσσιο εμπόριο ήδη καταγράφει διατάραξη, λόγω της μείωσης του αριθμού των επιτρεπόμενων διελεύσεων από την Διώρυγα του Παναμά, ως αποτέλεσμα της λειψυδρίας των τελευταίων μηνών. Η Διώρυγα του Σουέζ και εκείνη του Παναμά, θεωρούνται οι δύο από τις τρεις σημαντικότερες αρτηρίες για το παγκόσμιο εμπόριο, μαζί με τον Κόλπο του Άντεν στην Μέση Ανατολή. Είναι λοιπόν προφανές, ότι οι επόμενοι μήνες θα αποβούν καθοριστικοί για το μέλλον της ναυλαγοράς και της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η απειλή των Χούθι και να αποκατασταθεί η ομαλή ροή των πλοίων και κυρίως η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, οι ΗΠΑ ανέλαβαν χθες πρωτοβουλία, ώστε να ηγηθούν μιας πολυεθνικής επιχείρησης, η οποία θα επιχειρήσει να αποτρέψει περαιτέρω επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα. Μεταξύ των χωρών που θα συνδράμουν την ναυτική αυτή επιχείρηση, θα είναι το Ην. Βασίλειο, ο Καναδάς, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ολλανδία, η Νορβηγία, η Ισπανία, το Μπαχρέιν και οι Σεϋχέλλες. Τα πλοία της ομάδας αυτής θα ενισχύσουν τις περιπολίες τους στην νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν. Το πόσα πλοία όμως θα εμπλέκονται σε καταρρίψεις πυραύλων και μη επανδρωμένων όπλων (drones), που εξαπολύουν οι Χούθι, δεν έγινε γνωστό.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!