THEPOWERGAME
Αμετάβλητες παρέμειναν οι τιμές του πετρελαίου την Παρασκευή, σημειώνοντας την πρώτη εβδομαδιαία άνοδό τους εδώ και δύο μήνες, παίρνοντας ώθηση από τη πρόβλεψη του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας για αύξηση της ζήτηση πετρελαίου το επόμενο έτος αλλά και από το ασθενέστερο δολάριο.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του Brent αυξήθηκαν κατά 11 σεντς στα 76,72 δολάρια το βαρέλι. Το αμερικανικό αργό West Texas Intermediate (WTI) υποχώρησε κατά 6 σεντς στα 71,52 δολάρια.
Και οι δύο δείκτες αναφοράς βρίσκονταν σε πορεία για ένα μέτριο εβδομαδιαίο κέρδος, έχοντας ενισχυθεί από την ανακοίνωση στα μέσα της εβδομάδας από την Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ (Fed) ότι θα μπορούσε να μειώσει τα επιτόκια το 2024.
Το δολάριο υποχώρησε σε χαμηλό τεσσάρων μηνών την Πέμπτη, αφού η κεντρική τράπεζα των ΗΠΑ ανέφερε ότι οι αυξήσεις των επιτοκίων έχουν πιθανότατα τερματιστεί και ότι χαμηλότερο κόστος δανεισμού έρχεται το 2024. Ο δείκτης δολαρίου ήταν σε γενικές γραμμές σταθερός την Παρασκευή.
Ένα ασθενέστερο δολάριο καθιστά το πετρέλαιο σε δολάρια φθηνότερο για τους ξένους αγοραστές.
Η έκθεση του ΙΕΑ
Η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 1,1 εκατ. βαρέλια την ημέρα (bpd) το 2024, ανέφερε ο ΙΕΑ σε μηνιαία έκθεσή του, αυξημένη κατά 130.000 bpd από την προηγούμενη πρόβλεψή του, επικαλούμενος τη βελτίωση των προοπτικών για τη ζήτηση στις ΗΠΑ και τις χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου.
Η εκτίμηση για το 2024 είναι μικρότερη από το ήμισυ της πρόβλεψης του Οργανισμού Πετρελαιοεξαγωγικών Κρατών (ΟΠΕΚ) για αύξηση της ζήτησης κατά 2,25 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.
«Οι περικοπές της παραγωγής του ΟΠΕΚ+ είναι πιθανό να διατηρήσουν την αγορά πετρελαίου σε ισορροπία στις αρχές του 2024 παρά την ασθενέστερη ζήτηση, γεγονός που θα πρέπει να διασκεδάσει τις τρέχουσες ανησυχίες για υπερπροσφορά», δήλωσε η Commerzbank.
Ο ΟΠΕΚ+, ο οποίος περιλαμβάνει τον ΟΠΕΚ και τους συμμάχους του με επικεφαλής τη Ρωσία, συμφώνησε στα τέλη Νοεμβρίου εθελοντικές περικοπές περίπου 2,2 εκατ. bpd που θα διαρκέσουν καθ’ όλη τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου.
Ωστόσο, τα αδύναμα οικονομικά στοιχεία από τη Γερμανία, τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, και την Κίνα, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο, επιβάρυναν τις τιμές.
Ο γερμανικός σύνθετος δείκτης υπευθύνων προμηθειών (PMI) HCOB Flash, που καταρτίζεται από την S&P Global, υποχώρησε για έκτο συνεχόμενο μήνα, υποχωρώντας στο 46,7 τον Δεκέμβριο από το 47,8 του Νοεμβρίου, κάτω από το 48,2 που προέβλεπαν οι οικονομολόγοι.
Τα στοιχεία που δημοσίευσε η στατιστική υπηρεσία της Κίνας την Παρασκευή έδειξαν ότι τα δρομολόγια των διυλιστηρίων τον Νοέμβριο μειώθηκαν στο χαμηλότερο επίπεδο από τις αρχές του 2023, καθώς η πίεση των περιθωρίων κέρδους στα μη κρατικά διυλιστήρια τα είδε να μειώνουν την παραγωγή τους, ενώ η υποτονική κατανάλωση ντίζελ επιβάρυνε την εθνική ζήτηση καυσίμων.
Παρά τα συνεχιζόμενα προβλήματα στην αγορά ακινήτων της Κίνας, τα στοιχεία έδειξαν επίσης καλύτερες του αναμενόμενου επιδόσεις στη βιομηχανική παραγωγή και βελτίωση των λιανικών πωλήσεων, προσφέροντας κάποια ανακούφιση στο κλίμα της αγοράς εν μέσω της αναιμικής οικονομικής ανάκαμψης της χώρας μετά το Κοβίντ.