THEPOWERGAME
Σε ανοδική τροχιά κινούνται οι τιμές του πετρελαίου την Παρασκευή, την πρώτη εβδομαδιαία άνοδό τους εδώ και δύο μήνες, αφού επωφελήθηκαν από μια ανοδική πρόβλεψη του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) για τη ζήτηση πετρελαίου για το επόμενο έτος και από ένα ασθενέστερο δολάριο.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του Brent αυξήθηκαν κατά 21 σεντς στα 76,82 δολάρια το βαρέλι νωρίτερα. Το αμερικανικό αργό West Texas Intermediate (WTI) σημείωσε επίσης άνοδο 21 σεντς, στα 71,79 δολάρια.
Και οι δύο δείκτες αναφοράς βρίσκονταν σε πορεία για ένα μέτριο εβδομαδιαίο κέρδος, έχοντας ενισχυθεί από την ανακοίνωση στα μέσα της εβδομάδας από την Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ ότι θα μπορούσε να μειώσει το κόστος δανεισμού το επόμενο έτος.
Σε χαμηλό τετραμήνου το δολάριο
Το δολάριο υποχώρησε σε χαμηλό τεσσάρων μηνών την Πέμπτη, αφού η κεντρική τράπεζα των ΗΠΑ ανέφερε ότι οι αυξήσεις των επιτοκίων έχουν πιθανότατα τερματιστεί και ότι το 2024 θα υπάρξει μείωση του κόστους δανεισμού. Ο δείκτης δολαρίου ήταν σε γενικές γραμμές σταθερός την Παρασκευή.
Ένα ασθενέστερο δολάριο καθιστά το πετρέλαιο σε δολάρια φθηνότερο για τους ξένους αγοραστές.
IEA: Θα αυξηθεί η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου
Η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 1,1 εκατ. βαρέλια την ημέρα (bpd) το 2024, ανέφερε ο IEA σε μηνιαία έκθεσή του, αυξημένη κατά 130.000 bpd από την προηγούμενη πρόβλεψή του, επικαλούμενος τη βελτίωση των προοπτικών για τη ζήτηση στις ΗΠΑ και τις χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου.
Η εκτίμηση για το 2024 είναι μικρότερη από το ήμισυ της πρόβλεψης του Οργανισμού Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών (ΟΠΕΚ) για αύξηση της ζήτησης κατά 2,25 εκατομμύρια bpd.
«Οι περικοπές της παραγωγής του ΟΠΕΚ+ είναι πιθανό να διατηρήσουν την αγορά πετρελαίου σε ισορροπία στις αρχές του 2024 παρά την ασθενέστερη ζήτηση, γεγονός που θα πρέπει να διασκεδάσει τις τρέχουσες ανησυχίες για υπερπροσφορά», δήλωσε η Commerzbank.
Ο ΟΠΕΚ+, ο οποίος περιλαμβάνει τον ΟΠΕΚ και τους συμμάχους του με επικεφαλής τη Ρωσία, συμφώνησε στα τέλη Νοεμβρίου εθελοντικές περικοπές περίπου 2,2 εκατ. bpd που θα διαρκέσουν καθ’ όλη τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου.
Ωστόσο, τα αδύναμα οικονομικά στοιχεία από τη Γερμανία, τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, και την Κίνα, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο, επιβάρυναν τις τιμές.
Ο σύνθετος δείκτης υπευθύνων προμηθειών (PMI) HCOB German Flash Composite, που καταρτίζεται από την S&P Global, υποχώρησε για έκτο συνεχή μήνα, υποχωρώντας στο 46,7 τον Δεκέμβριο από το 47,8 του Νοεμβρίου, κάτω από το 48,2 που προέβλεπαν οι οικονομολόγοι.
Τα στοιχεία που δημοσίευσε η στατιστική υπηρεσία της Κίνας την Παρασκευή έδειξαν ότι τα δρομολόγια των διυλιστηρίων τον Νοέμβριο μειώθηκαν στο χαμηλότερο επίπεδο από τις αρχές του 2023, καθώς η πίεση των περιθωρίων κέρδους στα μη κρατικά διυλιστήρια τα είδε να μειώνουν την παραγωγή τους, ενώ η υποτονική κατανάλωση ντίζελ επιβάρυνε την εθνική ζήτηση καυσίμων.
Παρά τα συνεχιζόμενα προβλήματα στην αγορά ακινήτων της Κίνας, τα στοιχεία έδειξαν επίσης καλύτερες από τις αναμενόμενες επιδόσεις στη βιομηχανική παραγωγή και τη βελτίωση των λιανικών πωλήσεων, προσφέροντας κάποια ανακούφιση στο κλίμα της αγοράς εν μέσω της αναιμικής οικονομικής ανάκαμψης της χώρας μετά την πανδημία του κορονοϊού.