THEPOWERGAME
Το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) με απόφαση του έκανε μερικά δεκτή προσφύγη που ζητούσε τη μετακίνηση του εργοταξίου για την κατασκευή του σταθμού «Ευαγγελισμός» της Γραμμής 4 του Μετρό (Άλσος- Βείκου -Γουδή). Σύμφωνα, μάλιστα, με την απόφαση δεν αποκλείεται η τεχνική περιβαλλοντική μελέτη (ΤΕΠΕΜ) που θα συναχθεί να είναι επ’ ωφελεία του περιβάλλοντος της έκτασης του πάρκου
Ειδικότερα, με την υπ΄ αριθμ. 2274/2023 απόφασή, το Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ δέχθηκε μερικώς αίτηση ακύρωσης, καθώς δεν έχει εγκριθεί η ΤΕΠΕΜ και ανέπεμψε την υπόθεση στη διοίκηση προκειμένου να καταρτιστεί και να εγκριθεί μελέτη, η οποία είναι υποχρεωτική και όχι απλώς δυνητική, σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας. Κατα συνέπεια, διασώζονται προσωρινά 230 δέντρα και η υπόλοιπη βλάστηση στο Πάρκο Ριζάρη.
Η επικεφαλής εταιρία της κοινοπραξίας δεν έκανε κάποιο σχόλιο, στελέχη της ωστόσο σημείωναν ότι «δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αν η απόφαση θα επιφέρει αλλαγές στο έργο».
Η απόφαση του ΣτΕ
Συγκεκριμένα η απόφαση του ΣτΕ αναφέρει: «Η διοίκηση μη νομίμως απέσχε από την έγκριση τεχνικής περιβαλλοντολογικής μελέτης, για την κατάρτιση της οποίας από τον μελετητή πρέπει η ίδια να μεριμνήσει και η οποία θα έχει υποχρεωτικώς ως αντικείμενο την κατά το δυνατόν ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων της κατασκευής του σταθμού Ευαγγελισμός στο πάρκο Ριζάρη.
Η μελέτη αυτή, πριν από την έγκριση της οποίας πρέπει να εκφραστούν και συνεκτιμηθούν οι απόψεις της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας, όπως προβλέπει ευθέως ή δασική νομοθεσία και επιτάσσουν οι εγκριθέντες περιβαλλοντικοί όροι, μπορεί να τροποποιήσει ακόμη, επ’ ωφελεία του περιβάλλοντος, το αρχικό σχεδιασμό του έργου στο πάρκο Ριζάρη, χωρίς ωστόσο η τροποποίηση αυτή να καθίσταται επιβεβλημένη, δεδομένου ότι η νομιμότητα της σχετικής εγκριτικής του αρχικού σχεδιασμού της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) εκπροθέσμως προσβαλλομένης, δεν ελέγχεται στο πλαίσιο της παρούσης δίκης».
Ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, χαρακτήρισε την απόφαση αυτή ως «πρώτη δικαίωση» τονίζοντας ότι «Η σημερινή απόφαση του ΣτΕ επιβεβαιώνει την πάγια θέση μας, ότι το δίλημμα “μετρό ή δέντρα” δεν υφίσταται. Μπορούμε να έχουμε και τα δύο, όπως γίνεται σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά με διαβούλευση, σχέδιο και μελέτη, που θα διασφαλίζουν ότι κάθε νέο έργο υποδομής, ακόμα και κατά τη διάρκεια της κατασκευής του, θα έχει τη μικρότερη περιβαλλοντική και κοινωνική επιβάρυνση. Αυτή ήταν μία πρώτη δικαίωση. Οι προσπάθειές μας θα συνεχιστούν».