THEPOWERGAME
Τα ξενοδοχεία 1*, 2* και 3*, αυτά δηλαδή που προτιμούν οι Έλληνες τουρίστες, έχουν ανάγκη για πρόσβαση σε προγράμματα χρηματοδότησης προκειμένου να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της ποιοτικής, τεχνολογικής και ενεργειακής αναβάθμισής τους. Αυτό αναδεικνύουν τα στοιχεία ειδικών ερευνών του ΙΤΕΠ για λογαριασμό του ΞΕΕ που παρουσιάστηκαν σήμερα στη διάρκεια συνέντευξης τύπου.
Όπως προκύπτει από το μητρώο του ΞΕΕ, τα ξενοδοχεία 1, 2 και 3 αστέρων αντιπροσωπεύουν το 74% του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας και το 47% σε όρους δωματίων. Στη συντριπτική τους πλειονότητα τα ξενοδοχεία , 2 και 3 αστέρων έχουν μέγεθος μέχρι 50 δωμάτια.
Βάσει των μελετών του ΙΤΕΠ, οι συγκεκριμένες κατηγορίες ξενοδοχείων έχουν σημαντική συμβολή για τις τοπικές οικονομίες και την απασχόληση του τοπικού ανθρώπινου δυναμικού. Τα ελληνικά προϊόντα, που καταναλώνουν τα ξενοδοχεία 1* έως 3* ανέρχονται στο 90% με 94% των συνολικών αγορών τους, το 38% από παραγωγούς εντός νομού. Επίσης, το 86% των εργαζομένων στα ξενοδοχεία 2* και το 76% στα ξενοδοχεία 1* προέρχονται από την τοπική κοινωνία.
Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός πως στα ξενοδοχεία των συγκεκριμένων κατηγοριών παρατηρείται μεγαλύτερο μερίδιο Ελλήνων επισκεπτών σε σχέση με υψηλότερες κατηγορίες, κάτι που δείχνει ότι στηρίζουν τον εγχώριο τουρισμό.
Στο Νότιο Αιγαίο είναι συγκεντρωμένο το 22% των ξενοδοχείων 2* και το 20% των ξενοδοχείων 3*. Στην Κεντρική Μακεδονία είναι συγκεντρωμένο το 29% των ξενοδοχείων 1*.
Οικονομικά προβλήματα και υψηλό κόστος λειτουργίας, τα βασικά τους προβλήματα
Τα ξενοδοχεία 1* – 3* δαπανούν ένα σημαντικό ποσοστό του τζίρου τους για επισκευές, ανακαίνιση και συντήρηση αλλά και για δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας (στα 3* υψηλότερα και από τον μέσο όρο επικράτειας) και τα ευρήματα της έρευνας αποτυπώνουν την πρόθεσή τους για περαιτέρω εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση.
Εντούτοις, το υψηλό κόστος των τεχνικών λύσεων πράσινου μετασχηματισμού, ενεργειακής και τεχνολογικής αναβάθμισης αποτελεί το κυριότερο εμπόδιο στην υλοποίηση αυτών των επενδύσεων, γι’ αυτό και κρίνεται αναγκαία η δημιουργία των κατάλληλων προγραμμάτων χρηματοδότησης.
Ο κ. Βασιλικός πάντως είπε ότι η Υπουργός Τουρισμού έχει κάνει παρέμβαση για την υπαγωγή των ξενοδοχείων χαμηλών κατηγοριών σε αναπτυξιακά προγράμματα.
Επίσης, το 83% των ξενοδοχείων 1 & 2* έχουν ιστοσελίδα έναντι 98% του μέσου όρου των υπόλοιπων τριών κατηγοριών. Τα ξενοδοχεία αυτά έχουν επιδείξει ενδιαφέρον για την απόκτηση των σύγχρονων συστημάτων διαχείρισης, εντούτοις παραμένει υψηλή η ανάγκη για περαιτέρω και οριζόντια τεχνολογική αναβάθμιση.
Σε ό,τι αφορά τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ξενοδοχεία 1 & 2*, τα οικονομικά προβλήματα των ξενοδόχων και το υψηλό κόστος λειτουργίας βρίσκονται στην κορυφή ενώ ακολουθούν ο ανταγωνισμός από καταλύματα βραχυχρόνιων μισθώσεων αλλά και από ενοικιαζόμενα δωμάτια και η μικρή διάρκεια της τουριστικής περιόδου.
Σχολιάζοντας τις διαπιστώσεις και τα στοιχεία των ερευνών, ο Πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός επισημαίνει: «Τα ξενοδοχεία μικρότερων κατηγοριών, από τα Τζουμέρκα μέχρι τη Νίσυρο, αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής φιλοξενίας και είναι οι θεματοφύλακες της τοπικής παράδοσης, με σημαντική συμβολή στην τοπική οικονομία και την απασχόληση. Τα ξενοδοχεία αυτά πρέπει να έχουν τουλάχιστον τις ίδιες ευκαιρίες και τα ίδια χρηματοδοτικά εργαλεία με τις υπόλοιπες κατηγορίες προκειμένου να κερδίσουν το στοίχημα της μετάβασης προς το αύριο. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να γίνουν “πεντάστερα”, σημαίνει όμως να εκπληρώνουν συγκεκριμένα ποιοτικά κριτήρια, συμβάλλοντας στη συνολική ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος μας. Έχουμε λοιπόν την υποχρέωση να υποστηρίξουμε τις συγκεκριμένες κατηγορίες ξενοδοχείων όταν θέλουμε ένα ποιοτικό προϊόν οριζόντια, ιδίως όταν μιλάμε για τα μισά δωμάτια της χώρας.
Είναι σημαντικό να τονιστεί πως η εξασφάλιση της πρόσβασης των ξενοδοχείων μικρότερων κατηγοριών σε προγράμματα χρηματοδότησης συνάδει απόλυτα με τους στόχους της τουριστικής πολιτικής για χρονική επέκταση της σεζόν αλλά και για χωρική επέκταση της τουριστικής ανάπτυξης με βιώσιμους όρους. Για να επιτευχθούν ωστόσο αυτοί οι στόχοι, τα ξενοδοχεία 1*, 2* και 3* πρέπει να έχουν και τα διαθέσιμα εργαλεία για την ποιοτική αναβάθμισή τους, την ψηφιακή και ενεργειακή μετάβαση.
Η διαπιστωμένη βούληση του μικρού ξενοδόχου για εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση παρά τις δυσκολίες του ευρύτερου περιβάλλοντος, είναι ώρα να βρει και την αντίστοιχη ανταπόκριση στον σχεδιασμό της Πολιτείας. Είναι συγκριτικό πλεονέκτημά μας, το οποίο οφείλουμε να προστατεύσουμε ως κόρη οφθαλμού».