THEPOWERGAME
«Ναι» στα μέτρα που φέρνουν αποτέλεσμα και δεν ξεκινούν ως έκτακτα για να μονιμοποιηθούν στη συνέχεια -όπως το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους– λένε οι επιχειρήσεις των σούπερ μάρκετ, που θεωρούν επίσης ότι δεν ευθύνονται για τις ανατιμήσεις χαρακτηρίζοντας υπερβολική τη συζήτηση περί αισχροκέρδειας.
Στα παραπάνω αναφέρθηκαν εκπρόσωποι του κλάδου σε ενημερωτική εκδήλωση εφ’ όλης της ύλης που διοργάνωσε σήμερα η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ). Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του διοικητικού Συμβουλίου της ΕΣΕ, Απόστολος Πεταλάς, μιλώντας ειδικότερα για την παράταση του πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους, αυτό δεν μπορεί να κινείται σε επίπεδα χαμηλότερα του 2021. Αν και πρόκειται για μέτρο που υλοποιείται από τον κλάδο με θρησκευτική ευλάβεια, όπως και τα υπόλοιπα, σύμφωνα με τον Απόστολο Πεταλά, οι παρεμβατισμοί δημιουργούν δυσλειτουργίες.
Επιπλέον ανέφερε ως παράδειγμα το «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο προσδιόρισε σε όλες τις αλυσίδες τα ίδια προϊόντα με τα ίδιο περιθώριο κέρδους. «Αυτό είναι παρεμβατισμός», σύμφωνα με τα στελέχη της ΕΣΕ που σημείωσαν ότι ο καλάθι του νοικοκυριού, όταν εφαρμόστηκε έφερε αποτέλεσμα, με διψήφιο ποσοστό μειώσεων τιμών, κατά περίπου 15-20%. Οποιοδήποτε πλαίσιο προς το συμφέρον του καταναλωτή, που φέρνει αποτέλεσμα και δεν φέρνει περιορισμούς στην ελεύθερη αγορά θα το υποστηρίξουν οι αλυσίδες, υποστήριξε από την πλευρά του ο Αριστοτέλης Παντελιάδης (METRO), που τόνισε ότι κάθε μέτρο σε έκτακτες συνθήκες είναι θεμιτό αλλά π.χ. το μέτρο για το περιθώριο κέρδους τείνει να κλείσει τα 4 χρόνια, μετά την παράταση. Επομένως δεν είναι έκτακτο μέτρο. Εξήγησε ότι εδώ και 4 χρόνια οι καταναλωτικές τάσεις έχουν αλλάξει -άλλες ήταν οι τάσεις πριν και μετά την πανδημία- με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ασκηθεί εμπορική πολιτική.
Σημειώνεται ότι η ΕΣΕ έχει εκφράσει τις θέσεις της στην κυβέρνηση, δεδομένου ότι βρίσκεται σε τακτική συνεργασία με το ΥΠΑΝ στο πλαίσιο αλλαγών στη λειτουργία των επιχειρήσεων – και σχετίζονται με ευρωπαϊκές οδηγίες, όπως τα θέματα των προσφορών, όπου οι συζητήσεις είναι σε εξέλιξη.
Δεν προβλέπεται να… πέσουν οι τιμές
Αναφορικά με τις τιμές, τα σούπερ μάρκετ δεν ευθύνονται για τις αυξήσεις, σύμφωνα με τους επιχειρηματίες, που προβλέπουν παρεμπιπτόντως ότι θα διατηρηθούν υψηλές, παρά την αποκλιμάκωση που σημειώνεται. Ο πρόεδρος της ΕΣΕ, τόνισε ότι πρόκειται για διεθνές πρόβλημα, με την κλιματική αλλαγή να επηρεάζει κατά βάση τις τιμές και κατ’ επέκταση τον πληθωρισμό.
Από την πλευρά του ο Αριστοτέλης Παντελιάδης (METRO) σημείωσε ότι η κατάσταση εξομαλύνεται με τις τιμές, καθώς οι ανατιμήσεις που έρχονται από τους προμηθευτές δεν έχουν την ίδια ένταση – εδώ και δύο μήνες βαίνουν μειούμενες. Σύμφωνα με τα στελέχη της ΕΣΕ υπάρχουν παράγοντες εκτός Ελλάδας, που επηρεάζουν το κόστος των προϊόντων. Αυτό, σύμφωνα με την ΕΣΕ, δεν σημαίνει ότι θα πέσουν οι τιμές αλλά ότι θα εκλογικευτεί ο πληθωρισμός. «Οι τιμές δεν θα επιστρέψουν εκεί που ήταν προ δύο ετών», πρόσθεσε σχετικά ο Αριστοτέλης Παντελιάδης.
Τα στελέχη των σούπερ μάρκετ θεωρούν ότι θα πρέπει να αρχίσει να αντιστρέφεται το κλίμα περί αισχροκέρδεια διότι δημιουργείται υπερβολή και ενοχοποιούνται ολόκληροι κλάδοι. Θεωρούν επίσης ότι είναι μύθος σε γενικές γραμμές ότι οι τιμές των καταναλωτικών προϊόντων στην Ελλάδα είναι οι υψηλότερες στην Ευρώπη.
Η τελική τιμή οποιουδήποτε προϊόντος εξαρτάται από την τιμή αγοράς, το μικτό περιθώριο και το ΦΠΑ. Αυτά δεν είναι τα ίδια σε όλη την Ευρώπη, όπως εξήγησε ο Απόστολος Πεταλάς σημειώνοντας ότι ειδικά ο ΦΠΑ είναι από τους υψηλότερους και οι μισθοί οι χαμηλότεροι. Η Ελλάδα επίσης είναι στην άκρη της Ευρώπης κι έχει γεωγραφικά χαρακτηριστικά που επηρεάζουν το κόστος των logistics. Άρα θεωρείται υπερβολή ότι οι τιμές στην Ελλάδα είναι οι ακριβότερες και η σύγκριση του πληθωρισμού στην Ελλάδα και στην υπόλοιπη Ευρώπη πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής αγοράς.