THEPOWERGAME
Την ώρα που το Ελληνικό Δημόσιο ετοιμάζεται να περάσει στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, με το ΑΙ να ενσωματώνεται στο gov.gr, οι μεγάλες επιχειρήσεις στην Ελλάδα φαίνεται πως έχουν ήδη μπει στον κόσμο του Artificial Intelligence. Πλέον το 92% των υψηλόβαθμών στελεχών στη χώρα μας απαντά ότι οι εργαζόμενοί τους χρησιμοποίησαν τακτικά εφαρμογές Generative AI (όπως το ChatGPT ή το bard της Google) τους τελευταίους 9 μήνες.
Το ποσοστό αυτό υπολείπεται ελάχιστα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, που κινείται στο 95%. Μάλιστα, οι μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις δεν έχουν απλά μπει στην εποχή του ΑΙ, αλλά κάποιες εξ αυτών το χρησιμοποιούν καθημερινά ως βασικό εργαλείο, αν και δεν κρύβουν τις ανησυχίες τους για το πώς μπορεί το ΑΙ να επηρεάσει την ασφάλεια των εταιρικών δεδομένων. Όπως αποκάλυψε χθες ο Βασίλης Βλάχος, channel manager της Kaspersky για Ελλάδα και Κύπρο, σε συνάντηση με δημοσιογράφους, στο 93% των μεγάλων εταιρειών στην Ελλάδα η χρήση Generative AI έχει τεθεί ως θέμα συζήτησης στις συνεδριάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου τους τελευταίους 6 μήνες.
Εν τω μεταξύ, πάνω από ένας στους δύο (54%) πιστεύει ότι οι εφαρμογές Generative AI θα προκαλέσουν «επανάσταση» στον τομέα της τεχνολογίας, όπως ακριβώς συνέβη και με τη μηχανή αναζήτησης της Google. Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Kaspersky, για τέσσερις στις δέκα μεγάλες εταιρείες στην Ελλάδα οι εφαρμογές ΑΙ αποτελούν πλέον βασικό εργαλείο για την υποστήριξη μιας σειράς καθηκόντων.
Τι φοβούνται
Πάντως, η υιοθέτηση του ΑΙ ακόμη και από τις μεγάλες επιχειρήσεις της χώρας δεν είναι ανέφελη: η μεγάλη πλειονότητα των εταιρειών (72%) εκφράζει ανησυχία για τους πιθανούς κινδύνους ασφάλειας που προκύπτουν από τη συστηματική χρήση εφαρμογών Generative AI, καθιστώντας πιθανή τη διαρροή ευαίσθητων δεδομένων, αλλά ακόμη και την πλήρη απώλεια ελέγχου των λειτουργιών της επιχείρησης.
Ωστόσο, παρά τις ανησυχίες και τα πλάνα επέκτασης της χρήσης Generative AI, μόλις το 20% των στελεχών στην Ελλάδα αναφέρει πως έχει συζητηθεί σε ανώτερο επίπεδο η θέσπιση κανόνων για τη χρήση των συγκεκριμένων εφαρμογών.
«Είναι γεγονός ότι η ενσωμάτωση εφαρμογών Generative AI έχει αυξήσει σημαντικά την παραγωγικότητα των εργαζομένων. Ωστόσο, σύμφωνα με την τελευταία μας έρευνα, παρ’ ότι τα ανώτερα στελέχη γνωρίζουν πως οι εφαρμογές αυτές αποτελούν στοιχείο της εργασιακής καθημερινότητας των εργαζομένων, αγνοούν τον βαθμό, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο αξιοποιούνται», ανέφερε χθες στη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης με δημοσιογράφους ο κ. Βλάχος.
Το χρησιμοποιούν… στη ζούλα
Από την έρευνα της Kaspersky σε 1.900 διευθυντικά στελέχη από 8 ευρωπαϊκές χώρες, εκ των οποίων τα 200 στην Ελλάδα, προκύπτει ότι για ένα ποσοστό μεγαλύτερο από το 1/3 των μεγάλων επιχειρήσεων στη χώρα η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης γίνεται… στη ζούλα. Συγκεκριμένα, όπως εξήγησε χθες ο κ. Βλάχος, στο 37% των μεγάλων εταιρειών το ΑΙ χρησιμοποιείται στο παρασκήνιο, ενώ υπάρχει και ένα πρακτικά αμελητέο ποσοστό της τάξης του 1% που έχει απαγορεύσει τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, με ένα σχεδόν καθολικό ποσοστό εταιρειών να έχουν ελεύθερη τη χρήση ΑΙ.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, στην πρώτη θέση ανάμεσα στα τμήματα των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, τα οποία θα μπορούσαν να αυτοματοποιηθούν με τη χρήση ΑΙ, βρίσκεται το Μάρκετινγκ (34%), ακολουθούν το Οικονομικό τμήμα (15%) και το τμήμα Επικοινωνίας (14%), ενώ στην τέταρτη θέση (11%) βρίσκεται το τμήμα Πωλήσεων. Τα τμήματα IT και κυβερνοασφάλειας βρίσκονται πολύ χαμηλά στη λίστα με μόλις 6%.
Όσον αφορά το πώς χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη, το 50% των στελεχών απαντά για «απαιτητικές εργασίες για τους εργαζομένους», το 41% για «απαιτητικές εργασίες που εκτελούν οι ίδιοι», το 52% δηλώνει ότι το αξιοποιεί με στόχο την άμβλυνση του χάσματος δεξιοτήτων, ενώ ένα 15% πιστεύει ότι το ΑΙ θα αντικαταστήσει τους εργαζομένους.
Η τέλεια καταιγίδα των κυβερνοεπιθέσεων
Ενώ το μακρινό 1994 o πλανήτης πλήττονταν από έναν ψηφιακό ιό κάθε ημέρα, το 2023 πλέον πολίτες και επιχειρήσεις ανά τον κόσμο έρχονται αντιμέτωπες με 411.000 κρούσματα κάθε μέρα, ήτοι 125 εκατ. περιστατικά επιθέσεων μέσα έναν μόλις χρόνο (σ.σ.: το νούμερο αφορά μόνο τις απειλές που εντοπίζει η Kaspersky).
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε χθες η εταιρεία, το 77% των εταιρειών παγκοσμίως δέχθηκε τουλάχιστον μία επίθεση την τελευταία διετία. Μάλιστα, το 75% βρέθηκε αντιμέτωπο με μια πολύ σοβαρή επίθεση με διαρροή δεδομένων, που έθεσε σε κίνδυνο τη φήμη και τη χρηματοοικονομική θέση της εταιρείας.
Αναλυτικά, το 20% αντιμετώπισε ένα περιστατικό κυβερνοασφάλειας, το 50% από 2 έως 5 περιστατικά, ενώ το 10% είχε περισσότερα από 6 περιστατικά.
Εντυπωσιακό είναι ότι για το 64% των κρουσμάτων αιτία ήταν το ανθρώπινο λάθος, ακούσιο ή και εσκεμμένο.
Το λογισμικό των Windows ήταν ο στόχος του 88% των κακόβουλων αρχείων το 2023, ενώ σημειώθηκε αύξηση 53% στην ανίχνευση κακόβουλων αρχείων συγκεκριμένων τύπων (MS Office, PDF), αλλά και διπλασιασμός των backdoors απειλών.
Βλέπει προοπτικές στην Ελλάδα
Εν μέσω αυτού του περιβάλλοντος, η Kasperksy βλέπει περαιτέρω προοπτικές ανάπτυξης στην ελληνική αγορά. Σύμφωνα με τον κ. Βλάχο, ήδη το 2023 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για την εταιρεία στην Ελλάδα, με τον τζίρο να αυξάνεται κατά 45%, υποβοηθούνενος σε μεγάλο βαθμό από τα έργα ψηφιακής ασφάλειας του Ταμείου Ανάπτυξης.
Δεν είναι τυχαίο ότι -όπως είπε ο ίδιος- η εταιρεία είχε πιάσει τον ετήσιο στόχο της για την ελληνική αγορά ήδη από τον Ιούλιο. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο αριθμός των συνεργατών της Kaspersky στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 15%, από 200 το 2022 στους 230 το 2023, ενώ ο αριθμός των τελικών πελατών (B2B) έφτασε τις 2.500 επιχειρήσεις (Β2Β).
Η εταιρεία στοχεύει να ενισχύσει την παρουσία της στην ελληνική αγορά, στοχεύοντας στις μεγαλύτερες εταιρείες, πλέον των μικρομεσαίων, όπου έχει ήδη σημαντική παρουσία, ενώ πρόσφατα εγκαινίασε το πρώτο εξειδικευμένο εκπαιδευτικό κέντρο της Kaspersky στην Ελλάδα.