THEPOWERGAME
«Για το νομοσχέδιό μου θα μιλήσουμε καθόλου ή μόνο για τη Φάρλι;» αναρωτιόταν ο υπουργός Εργασίας, Άδωνις Γεωργιάδης το πρωί της περασμένης Δευτέρας, σε συνέντευξή του, η οποία εξελισσόταν στα «ντεσού» των γενεθλίων της σκυλίτσας του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ Στέφανου Κασσελάκη. Η ανάρτηση του κ. Κασσελάκη στο Instagram με την τούρτα της Φάρλι, τα κεράκια και τα συναφή έδωσε πλούσια τροφή στις τηλεοπτικές εκπομπές του Σαββατοκύριακου, παρά τις δηλώσεις του Προέδρου ότι τον ενοχλεί η υπερπροβολή της προσωπικής του ζωής.
Σε ένα… παράλληλο σύμπαν, μια άλλη ανάρτηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο TikTok τάραξε τα νερά στα social media. Ο πρωθυπουργός εμφανίστηκε με ένα περίεργο καπέλο, στέλνοντας με τον τρόπο του ένα μήνυμα προς τους νέους να εξαντλήσουν τα περιθώρια αξιοποίησης του Youth Pass. Το καπέλο, αλλά και η εμφάνιση ενός skateboard σε surreal εκδοχή, προκάλεσε ορυμαγδό σχολίων-αλλά φαίνεται ότι το μήνυμα έπιασε τόπο: με δεύτερη εμφάνιση στο TikTok, ο κ. Μητσοτάκης μάς ενημέρωνε ότι μέσα σε 48 ώρες από την εμφάνιση του… καπέλου, εγγράφτηκαν στο πρόγραμμα Youth Pass πάνω από 20.000 νέοι.
@kyriakosmitsotakis_ ❗️Μέχρι τις 5 Δεκεμβρίου❗️#youthpass ♬ original sound – Kyriakos Mitsotakis
Τι συνέβη ξαφνικά και αναζωπυρώθηκε η εμφάνιση των πολιτικών αρχηγών στα social media; Προφανώς δεν είναι μόνο το γιορτινό κλίμα που έρχεται καθώς πλησιάζουμε τις μέρες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Στην ουσία, όλα αυτά δείχνουν ότι βρισκόμαστε στο προθάλαμο των εκστρατειών των κομμάτων και των αρχηγών τους ενόψει των ευρωεκλογών, που θα γίνουν σε λιγότερο από επτά μήνες. Είναι μια πρόγευση ότι τα μηνύματα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα έχουν την τιμητική τους όσο πλησιάζει η ώρα της ευρω-κάλπης. Μια άλλη παράμετρος που ωθεί τους πολιτικούς αρχηγούς στη χρήση των social media είναι η αναγγελία θέσπισης της… επιστολικής ψήφου! Είναι πλέον ηλίου φαεινότερον ότι η καθιέρωσή της διευρύνει το εκλογικό ακροατήριο και προς εκείνες τις ομάδες που απέχουν από την εκλογική κάλπη. Μιλάμε κυρίως για νεανικές ηλικίες, που όμως γοητεύονται από τη χρήση των λογαριασμών τους στα social media. Σε σχετική δημοσκόπηση της Alco, στο ερώτημα εάν και πώς επηρεάζονται οι ψηφοφόροι από την παρουσία πολιτικών αρχηγών σε ψυχαγωγικές εκπομπές αλλά και στα social media, το 41% απάντησε πως δεν επηρεάζεται, το 33% επηρεάζεται αρνητικά και το 23% θετικά. Όμως στην ομάδα 17-23 ετών, το ποσοστό όλων όσοι επηρεάζονται θετικά σκαρφαλώνει στο 53%.
Δεν είναι λοιπόν τυχαίο πως οι πολιτικοί αρχηγοί παίρνουν θέσεις για την… έφοδο στο TikTok, το Instagram, το X και τα άλλα μέσα. Μια ακτινογραφία των followers που ακολουθούν τόσο τον πρωθυπουργό όσο και τους αρχηγούς των κομμάτων της αντιπολίτευσης φανερώνει το ειδικό βάρος της καμπάνιας που ήδη έχει ξεκινήσει-με εκπλήξεις και ιδιαιτερότητες.
Πολιτικοί αρχηγοί και Ακόλουθοι | TikTok | X (Twitter) | ||
Κυριάκος Μητσοτάκης | 251.7003 | 59.000 | 417.296 | 398.000 |
Στέφανος Κασσελάκης | 77.000 | 67.100 | 53.929 | 37.000 |
Νίκος Ανδρουλάκης | 16.800 | 24.900 | 34.407 | 64.000 |
Αλέξης Τσίπρας | 118.300 | 122.000 | 648.986 | 495.000 |
Δημήτρης Κουτσούμπας | – | 285 | – | – |
Ο πρωθυπουργός έχει «χτίσει» από τις εκλογές του Μαΐου και του Ιουνίου ακόμα, μια βάση άνω των 250.000 followers στο TikTok και πάνω από 350.000 στο Instagram, ενώ στο X (Twitter) αγγίζουν το μισό εκατομμύριο! Δυναμικά-αλλά σε απόσταση- εμφανίζεται ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Στέφανος Κασσελάκης, με77.000 ακόλουθους στο TikTok και σχεδόν 70.000 στο Instagram, με το προνόμιο όμως να τυγχάνει δυσανάλογα ευρείας αναπαραγωγής των αναρτήσεών του-όπως αυτή με τη σκυλίτσα Φάρλι-στα τηλεοπτικά μέσα. Ένα πρώτο αποφασιστικό βήμα έκανε και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, με προβάδισμα στα πιο παραδοσιακά μονοπάτια του Facebook (64.000 ακόλουθοι).
Υπάρχουν όμως και δύο εκπλήξεις. Η μια αφορά την αυξημένη αναγνωρισιμότητα του Γενικού Γραμματέα του ΚΚΕ Δημήτρη Κουτσούμπα στα social media- κι αυτό χωρίς να διατηρεί λογαριασμούς, πλην μιας αναιμικής παρουσίας στο Instagram. «Ούτε εταιρεία έχουμε, ούτε τέτοια σχήματα ποτέ χρησιμοποιήσαμε. Είμαι ο Κουτσούμπας. Αυτός είμαι» είπε σε πρόσφατη τηλεοπτική του συνέντευξη. Ωστόσο, το περίφημο «αυτοί είστε» έχει γίνει σήμα κατατεθέν του δημοφιλούς σατιρικού site LubenTV, ενώ τα σχετικά βίντεο στο YouTube «Αυτοί είστε, Παπαρατσένκο» αγγίζουν το μισό εκατομμύριο προβολές.
Μια ακόμα έκπληξη αποκαλύπτεται με την αναζήτηση των λογαριασμών του πρώην προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα. Για πολλά χρόνια, ως πρόεδρος του κόμματος, οικοδόμησε μεγάλα ποσοστά followers, με τα νούμερα στο X και το Facebook να ξεπερνούν και τα αντίστοιχα του Κυρ. Μητσοτάκη. Παρότι σε σχετική αδράνεια μετά την παραίτησή του, εμφανίζεται μια σχετική δραστηριότητα τα τελευταία 24ωρα με τις περιοδείες του στην Ευρώπη. Μένει να απαντηθεί το ερώτημα, πού θα μετακινηθεί αυτή η ιδιότυπη «κληρονομιά»- στον νέο Πρόεδρο ή στη Νέα Αριστερά- ή, τελικά, θα ενεργοποιηθεί για τα όποια μελλοντικά του σχέδια…