THEPOWERGAME
Τα τελευταία χρόνια, παράλληλα με τις σημαντικές περικοπές κόστους, έχει αναδειχθεί ως πρώτιστης σημασίας η ικανοποίηση του προσωπικού, οι συνθήκες εργασίας και ο ανταγωνισμός μεταξύ εταιρειών για το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον – μάλιστα έχουν θεσπισθεί και ειδικά βραβεία. Η τάση αυτή είναι εμφανέστατη και στον τραπεζικό κλάδο .
Σε μια εποχή που η μείωση του λειτουργικού κόστους και ειδικότερα του μισθολογικού, σε συνδυασμό με κλείσιμο μονάδων καταστημάτων, αποτελεί πια επιταγή, πώς καταφέρνει η Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού να αντισταθμίζει τις παροχές ώστε να είναι ικανοποιημένοι οι εργαζόμενοι;
Θέσαμε το ερώτημα αυτό στους επικεφαλής του τμήματος Human Resources τεσσάρων τραπεζικών ομίλων, της Citi αναφορικά με το ελληνικό αλλά κυρίως το διεθνές της κομμάτι- μιας που είναι πρωτοπόρος τράπεζα στα εργασιακά, της Eurobank, που ήδη «σαρώνει» σχετικά βραβεία, της Alpha Bank, που μεταξύ άλλων δημιούργησε Ακαδημία Γονέων και την online πλατφόρμα του #StayConnected και φυσικά της Εθνικής Τράπεζας, που για πρώτη φορά υλοποίησε Έρευνα Εργασιακής Εμπειρίας.
Φραγκίσκη Μελίσσα Chief Human Resources Officer Alpha Bank
H Alpha Bank, ανταποκρινόμενη αποτελεσματικά στα νέα δεδομένα που δημιούργησε η πανδημία, δημιούργησε από την πρώτη στιγμή ένα περιβάλλον που στηρίζει και αναπτύσσει το προσωπικό της ακόμη και αυτές τις δύσκολες στιγμές.
Ήδη, από τον Απρίλιο του 2020, ξεκινήσαμε μια εσωτερική έρευνα για τις επιπτώσεις της πανδημίας στη νέα εργασιακή πραγματικότητα, μέσω της οποίας, καταγράφηκαν οι ανησυχίες και οι προβληματισμοί των Εργαζομένων. Από τότε, κάθε τρίμηνο διεξάγονται έρευνες ικανοποίησης για όλο το Προσωπικό, που αποσκοπούν στην έγκαιρη διάγνωση πιθανών θεμάτων, αλλά και στην ενεργό συμμετοχή των Εργαζομένων με ιδέες που αφορούν την βελτίωση της καθημερινότητας τους.
Στο πλαίσιο αυτό, μέσω της online πλατφόρμα επικοινωνίας #StayConnected, που καλύπτει ποικίλες δράσεις στους τομείς της Εκπαίδευσης, της Ευεξίας και του Πολιτισμού, οι Εργαζόμενοι μας μπορούν να βρουν εργαλεία για να κάνουν την εργασία από το σπίτι πιο εύκολη, εκπαιδευτικά σεμινάρια, ομιλίες διατροφολόγων, ψυχολόγων ακόμη και συνεδρίες ευεξίας. Επίσης, μέσα από την Aκαδημία Γονέων της Alpha Bank, μία σειρά εβδομαδιαίων διαδραστικών προγραμμάτων, γιατροί, παιδίατροι και ψυχολόγοι παρέχουν πολύτιμες συμβουλές για τη συνύπαρξη γονέων και παιδιών στο σπίτι, ειδικά σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες. Η ανταπόκριση των ανθρώπων μας είναι εντυπωσιακή, καθώς σε κάθε μία από τις παραπάνω ψηφιακές μας «συναντήσεις», το ποσοστό συμμετοχής αγγίζει τους 1.000 Εργαζόμενους.
Ένα επίσης σημαντικό θέμα αφορά στην διασφάλιση ενός εργασιακού περιβάλλοντος που θα συνεχίσει να ενθαρρύνει τη διαφορετικότητα και την ενσωμάτωση με ίσες ευκαιρίες προς όλους. Για το λόγο αυτό, με αφορμή και τις αυξημένες υποχρεώσεις που κλήθηκαν να αναλάβουν οι γυναίκες αυτή την περίοδο της πανδημίας, ξεκινήσαμε μία σειρά από νέα προγράμματα που σχετίζονται με την ενδυνάμωση των γυναικών και στοχεύουν στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους, καλύπτοντας όλο τον κύκλο ζωής τους.
Παράλληλα, συνεχίζουμε να προσφέρουμε μία σειρά παροχών που στηρίζουν τη μητρότητα και την ανατροφή των παιδιών.
Νατάσσα Πασχάλη, Επικεφαλής Γενικής Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού Ομίλου, Γενικός Διευθυντής Eurobank
«Οι εργαζόμενοι σήμερα κατανοούν ότι μία αποδοτική επαγγελματική καριέρα διασφαλίζεται μέσω της διαρκούς εκπαίδευσης και της ανταπόκρισής τους σε επαγγελματικές προκλήσεις. Κατά συνέπεια, δίνουν μεγάλη έμφαση στο αντικείμενο εργασίας τους και στις ευκαιρίες που τους προσφέρουν οι εταιρείες για ενίσχυση του επαγγελματικού τους προφίλ.
Στη Eurobank είμαστε εστιασμένοι εδώ και χρόνια στη συστηματική επαγγελματική ενδυνάμωση των ανθρώπων μας, παρέχοντας σύγχρονες ευκαιρίες εκπαίδευσης αλλά και αξιοποίησής τους εντός του οργανισμού, με την ανάληψη διευρυμένων αρμοδιοτήτων, νέων ρόλων. Πρόσφατα βραβευτήκαμε ανάμεσα στις μεγάλες επιχειρήσεις της χώρας για το ότι έχουμε αναπτύξει μηχανισμούς ευθυγράμμισης των εργασιών των ανθρώπων μας με την επιχειρησιακή στρατηγική, έτσι ώστε ο κάθε εργαζόμενός μας να κατανοεί πώς η εργασία του συμβάλει στην ευρύτερη επιτυχία του οργανισμού και πώς εκείνος αποτελεί μέρος αυτής της επιτυχίας.
Παράλληλα, στην Τράπεζα έχουμε αναπτύξει ένα ευρύ φάσμα παροχών και πολιτικών που καλύπτει ανάγκες και ουσιαστικές προτεραιότητες των εργαζομένων και των οικογενειών τους. Έχουμε υιοθετήσει την εξ αποστάσεως εργασία σε εξαιρετικά υψηλά ποσοστά, για να διασφαλίσουμε την υγεία των εργαζομένων μας στην πανδημία, αλλά και γιατί αναγνωρίζουμε ότι ένας ισορροπημένος συνδυασμός τηλεργασίας και φυσικής παρουσίας στους χώρους εργασίας αποτελεί την καλύτερη συνθήκη για την επόμενη μέρα.
Για εμάς είναι εξαιρετικά σημαντικό να κάνουμε σταθερά βήματα αλλαγής, όπου αυτό χρειάζεται ή επιβάλλεται από τις συνθήκες και τις διεθνείς τάσεις και ανάγκες που πολλές φορές μπορεί να διαμορφώνουν μια νέα εργασιακή πραγματικότητα, με αρωγό την τεχνολογία και να προετοιμάζουμε όλους τους εργαζομένους μας για μια επιτυχημένη μετάβαση με συμπερίληψη και σεβασμό.
Κώστας Τσαλίκης Διευθυντής Ανθρώπινου Δυναμικού Citi Ελλάδος, Περιφερειακός Διευθυντής Υπηρεσιών Ανθρώπινου Δυναμικού Citi Δ. Ευρώπης, Μ. Ανατολής και Αφρικής
«Η δημιουργία ενός εργασιακού περιβάλλοντος όπου οι άνθρωποι μας ευημερούν, αναπτύσσονται και συμβάλουν στην επιτυχία της εταιρείας αποτελεί για τη Citi πάγια προτεραιότητα. Λόγω της παρουσίας της Τράπεζας σε σχεδόν 100 χώρες, έχουμε το πλεονέκτημα να μαθαίνουμε από την εμπειρία άλλων χωρών, να προετοιμαζόμαστε για τη διαχείριση κάθε πρόκλησης αλλά και να σχεδιάζουμε με τόλμη τα μελλοντικά μας βήματα. Στα 57 χρόνια παρουσίας μας στην Ελλάδα η Citi έχει αναθεωρήσει αρκετές φορές το επιχειρησιακό μοντέλο λειτουργίας της Citi Ελλάδας εξορθολογίζοντας το λειτουργικό κόστος και φροντίζοντας πάντα για τη διατήρηση ενός σύγχρονου και υποστηρικτικού εργασιακού περιβάλλοντος.
Η αλλαγή είναι αρμονικά ενσωματωμένη στην κουλτούρα της Citi, προσεγγίζοντάς την με πνεύμα αισιοδοξίας, δημιουργικής περιέργειας και ανθεκτικότητας. Προς αυτή την κατεύθυνση διαμορφώνουμε συνθήκες εργασίας που ενσωματώνουν τη διαφορετικότητα, ενθαρρύνουν τις συνεργασίες, την ανάληψη πρωτοβουλίας, τη διαρκή μάθηση και ενισχύουν το αίσθημα υπερηφάνειας των ανθρώπων μας για το αποτέλεσμα της δουλειάς τους. Πρόκειται για διαφορετικά δομικά συστατικά ενός εργασιακού περιβάλλοντος τη διατήρηση και εξέλιξη του οποίου μετρούμε συστηματικά σε ετήσια βάση μέσω έρευνας ικανοποίησης των εργαζομένων μας. Οι δείκτες δέσμευσης και ικανοποίησης των συναδέλφων αποτελούν πυξίδα για τη λήψη διοικητικών αποφάσεων και πηγή έμπνευσης για νέες δράσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, η Citi Ελλάδας υλοποιεί προγράμματα εργασιακής δέσμευσης και διακράτησης των εργαζομένων της, τα οποία κατά το παρελθόν έχουν λάβει σημαντικές διακρίσεις σε τοπικούς αλλά και διεθνείς διαγωνισμούς και διοργανώσεις βραβείων. Ενδεικτικά αναφέρω ότι η Citi ήταν η πρώτη Τράπεζα στην Ελλάδα που εισήγαγε το wellness@Citi, ένα καινοτόμο πρόγραμμα εργασιακής ευεξίας, που πριν από μία δεκαετία, αναπτύχθηκε σε τοπικό επίπεδο. Τέτοιου είδους πρωτοβουλίες έρχονται να προστεθούν στην ευρύτερη πολιτική ανθρώπινου δυναμικού της Citi Ελλάδας και μας κάνουν να αισθανόμαστε υπερήφανοι για το αποτύπωμά μας στην ελληνική αγορά εργασίας».
Εύη Χατζηϊωάννου, Γενική Διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού της Εθνικής Τράπεζας και του Ομίλου, Μέλος της Διευρυμένης Εκτελεστικής Επιτροπής
«Τα τελευταία χρόνια, υλοποιούμε ένα φιλόδοξο και πολύπλευρο Πρόγραμμα Μετασχηματισμού, στοχεύοντας στη διαμόρφωση ενός ακόμα πιο σύγχρονου και ανταγωνιστικού περιβάλλοντος εργασίας. Συγχρόνως, η πανδημία ανέδειξε προκλήσεις στις οποίες πρέπει να ανταποκριθούμε για να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί διατηρώντας ψηλά την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα και τη δέσμευση των ανθρώπων μας.
Κύριος άξονας, μεταξύ άλλων δράσεων για το ανθρώπινο δυναμικό, είναι το νέο Σύστημα Αξιολόγησης και Ανάπτυξης που περιλαμβάνει την κατάρτιση προσωπικού πλάνου ανάπτυξης για κάθε εργαζόμενο και συνδέεται με την προοπτική εξέλιξης σε επόμενες θέσεις καθώς και με κατάλληλα κίνητρα τα οποία αναγνωρίζουν και επιβραβεύουν την υψηλή απόδοση χωρίς διακρίσεις.
Παράλληλα, επενδύουμε στην πρόοδο των ανθρώπων μας, παρέχοντας αναπτυξιακά προγράμματα και τεχνικές εκπαιδεύσεις για ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και ψηφιακών υποδομών, σχεδιασμένα ειδικά για την Τράπεζα, για τους ανθρώπους μας στο Δίκτυο Καταστημάτων, τις κεντρικές υπηρεσίες και τους επικεφαλής ομάδων, ώστε να ενδυναμώνουμε τις κατάλληλες δεξιότητες που απαιτούνται στη νέα εποχή. Δέσμευσή μας αποτελεί η υλοποίηση ενός φάσματος κατάρτισης και μάθησης το οποίο εστιάζει σε διάφορα επίπεδα όπως την κατάρτιση νέων δεξιοτήτων (reskilling) στο ρόλο αλλά και τη διεύρυνση του αντικειμένου εργασίας (upskilling) με πιο σύγχρονες γνώσεις.
Ιδιαίτερα σημαντικά είναι τα αποτελέσματα της Έρευνας Εργασιακής Εμπειρίας, που πραγματοποιήσαμε, για πρώτη φορά, το 2020 που στόχο έχει τον κατάλληλο προγραμματισμό πλάνων δράσης πίσω από στοχευμένες περιοχές σε επίπεδο Τράπεζας και ομάδων. Διαπιστώσαμε, μεταξύ άλλων, ότι οι άνθρωποί μας αισθάνονται υπερήφανοι, επιλέγουν την Εθνική Τράπεζα ως εργοδότη πρώτης προτίμησης, αξιολογούν θετικά το κλίμα συνεργασίας αλλά και τη συνολική επιχειρηματική και κοινωνική συμβολή της Τράπεζας.
Στην Εθνική Τράπεζα φιλοδοξούμε να είμαστε Τράπεζα πρώτης επιλογής, όχι μόνο για τους πελάτες αλλά και για τους ανθρώπους μας. Έχουμε πετύχει πολλά, προχωρούμε δυναμικά με στόχο να αξιοποιούμε όλες τις ευκαιρίες διαμόρφωσης ενός αποτελεσματικού και ανθρώπινου περιβάλλοντος εργασίας, βασιζόμενοι σε σχέσεις εμπιστοσύνης».