THEPOWERGAME
Στo ρωσικό πετρέλαιο και στις κυρώσεις της Δύσης εστιάζει το Bloomberg που κάνει αναφορά σε μια ιστορική κωμόπολη και λιμάνι, το Γύθειο. Ειδικότερα, σύμφωνα με το πρακτορείο, η αποτυχία των δυτικών κυρώσεων στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου φαίνεται σε μια σύντομη βόλτα με σκάφος από την ελληνική παραλιακή πόλη Γύθειο, όπου δύο πετρελαιοφόρα με σκουριασμένο κύτος και συνδυασμένη ηλικία 57 ετών βρίσκονται λίγα μέτρα μακριά το ένα από το άλλο. Η ταυτότητα των ιδιοκτητών και του ασφαλιστή των πλοίων είναι άγνωστη. Πλέουν με τη μοναδική σημαία στον κόσμο που οι αρχές θεωρούν ότι είναι «πολύ υψηλού κινδύνου». Και ο τελικός προορισμός των κερδών από την εμπορία των ρωσικών καυσίμων τους είναι ένα μυστήριο.
Ακόμα και οι κινήσεις τους είναι ύποπτες. Τα ψηφιακά συστήματα παρακολούθησης έδειξαν τον 26χρονο Turba να επιπλέει σε απόσταση 4 μιλίων, καθώς το Simba μήκους 900 ποδιών άδειασε το φορτίο καυσίμων του στο μικρότερο σκάφος, στην πλήρη προβολή του Bloomberg News. Την ίδια μέρα που έγινε αυτή η μεταφορά από πλοίο σε πλοίο, τον Σεπτέμβριο, περισσότερα από δώδεκα παρόμοια σκάφη – μέρος ενός τεράστιου στόλου σκιών – επέπλεαν κοντά, κάνοντας το ίδιο πράγμα ή ετοιμάζονταν να το κάνουν.
Σχεδιασμένη για να μειώσει τα έσοδα του Κρεμλίνου η επιβολή πλαφόν 60 δολάρια ανά βαρέλι για το ρωσικό πετρέλαιο που αποστέλλεται δια θαλάσσης (24 δολάρια κάτω από τη μέση τιμή αγοράς τους τελευταίους 12 μήνες) έχει, αντίθετα, δημιουργήσει μια κερδοφόρα επιχείρηση για πολλούς δύσκολα ανιχνεύσιμους traders και ναυτιλιακές εταιρείες. Έως και 11 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως φτάνουν τα έσοδα από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.
«Ο σκιώδης στόλος και οι εναλλακτικές λύσεις στις κυρώσεις δεν κάτι νέο. Το Ιράν τα χρησιμοποιεί εδώ και χρόνια. Τώρα που ένας τεράστιος παραγωγός όπως η Ρωσία τα χρησιμοποιεί, έχουν γίνει πιο mainstream», δήλωσε ο Eddie Fishman, ανώτερος ερευνητής στο Κέντρο Παγκόσμιας Ενεργειακής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Columbia.
Οι Έλληνες εφοπλιστές μπόρεσαν να παραμείνουν στο χώρο —χωρίς να παραβιάσουν τους κανόνες της ΕΕ— αφού οι Ελληνες διπλωμάτες άσκησαν επιτυχώς πιέσεις σε άλλα κράτη μέλη να περιορίσουν τα μέτρα που διαφορετικά θα μείωναν τη δυνατότητα των φορτωτών να συναλλάσσονται με τη Ρωσία, γράφει το Bloomberg. Τα ελληνικά πλοία έχουν μεταφέρει το 20% όλων των αποστολών πετρελαίου της Ρωσίας μέχρι στιγμής το 2023 και σχεδόν το ένα τρίτο των εξαγωγών του τύπου Urals, σύμφωνα με ναυτιλιακά στοιχεία.
Tο πόσο θα συνεχιστεί είναι αβέβαιο. Αλλά η αυξανόμενη σημασία του σκιώδους στόλου είναι προφανής, αφού μετέφερε περίπου το 45% του ρωσικού πετρελαίου φέτος.