THEPOWERGAME
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος τα τελευταία χρόνια και αυτό σηματοδοτεί το τέλος της εποχής του πετρελαίου.
Οι αυξανόμενες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων τα τελευταία χρόνια έχουν οδηγήσει τους μετεωρολόγους να επιταχύνουν τις προβλέψεις τους για το πότε θα κορυφωθεί η παγκόσμια χρήση πετρελαίου, καθώς οι δημόσιες επιδοτήσεις και η βελτιωμένη τεχνολογία βοηθούν τους καταναλωτές να ξεπεράσουν τις μερικές φορές εντυπωσιακές τιμές των αυτοκινήτων με μπαταρίες, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες του κλάδου.
ΔΟΕ: Στο ζενίθ στο τέλος της δεκαετίας η κατανάλωση πετρελαίου
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ), που εδρεύει στο Παρίσι, μια ομάδα 29 βιομηχανικών χωρών, αναμένει ότι η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου θα φθάσει στο ζενίθ της στο τέλος αυτής της δεκαετίας στα 103 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, αφού κάνει τακτικές προσαρμογές από την πρόβλεψή του 2017 για σχεδόν 105 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, που θα κορυφωθεί το 2040.
«Το παιχνίδι που άλλαξε την κατάσταση ήταν η πολιτική υποστήριξη της στροφής προς την ηλεκτροκίνηση, η οποία μείωσε αρκετά σημαντικά τη ζήτηση πετρελαίου από τον τομέα των μεταφορών, ο οποίος ήταν ο βασικός μοχλός αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου», δήλωσε ο Απόστολος Πετρόπουλος, μελετητής ενεργειακών μοντέλων στον ΙΕΑ.
Ο πετρελαϊκός γίγαντας BP έχει προωθήσει τις προβλέψεις της για την παγκόσμια αιχμή της ζήτησης πετρελαίου, ενώ οι κυβερνήσεις τόσο των Ηνωμένων Πολιτειών όσο και της Κίνας – των δύο μεγαλύτερων χρηστών πετρελαίου στον κόσμο – έχουν μειώσει τις προβλέψεις τους για την εγχώρια κατανάλωση.
Από τις μεταφορές το 60% της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου
Οι μεταφορές ευθύνονται για περίπου το 60% της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου, με τις Ηνωμένες Πολιτείες να ευθύνονται μόνο για περίπου 10%, σύμφωνα με τον ΙΕΑ. Το μερίδιο αυτό θα πρέπει να μειωθεί, καθώς ο ΙΕΑ αναμένει ότι τα ηλεκτρικά ρεύματα θα έχουν εξαλείψει περίπου 5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου μέχρι το 2030.
Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αποτελούν σήμερα περίπου το 13% του συνόλου των πωλήσεων οχημάτων και είναι πιθανό να ανέλθουν στο 40%-45% της αγοράς μέχρι το τέλος της δεκαετίας, σύμφωνα με τον ΙΕΑ. Αυτό οφείλεται σε ένα μείγμα ολοένα και αυστηρότερων προτύπων απόδοσης και επιδοτήσεων που θεσπίστηκαν από διάφορες κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο μετά τη συμφωνία του Παρισιού του 2015 για τη συγκράτηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη σε 1,5 βαθμό Κελσίου (2,7 βαθμούς Φαρενάιτ) πάνω από τις προβιομηχανικές θερμοκρασίες.
Τα τελευταία μέτρα επιδότησης περιλαμβάνουν την έκπτωση φόρου 7.500 δολαρίων για την αγορά ενός νέου ηλεκτρικού οχήματος, η οποία ψηφίστηκε πέρυσι και έχει ως στόχο να αντισταθμίσει τις υψηλές τιμές αυτοκόλλητης ετικέτας του αμερικανικού νόμου περί μείωσης του πληθωρισμού.
Αν και οι αριθμοί αυτοί είναι μεγάλοι, ο ΙΕΑ δήλωσε ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να είναι ακόμη υψηλότερες – της τάξης του 70% της αγοράς έως το 2030 – για να τηρηθεί ο στόχος της συμφωνίας του Παρισιού για τον περιορισμό της αύξησης της θερμοκρασίας.
Το κατά πόσον οι πωλήσεις μπορούν να φτάσουν σε αυτά τα ύψη είναι αβέβαιο.
Οι κατασκευαστές EV, συμπεριλαμβανομένης της General Motors της Ford και της Stellantis, τις τελευταίες εβδομάδες έχουν καθυστερήσει ή καταργήσει σχέδια για την επιτάχυνση της παραγωγής εν μέσω της αύξησης του εργατικού κόστους και των ενδείξεων ότι τα υψηλότερα επιτόκια επιβραδύνουν την ανάπτυξη στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Μακροπρόθεσμα, ωστόσο, η πτώση του κόστους των μπαταριών EV κάνει ορισμένους ερευνητές να αισιοδοξούν.
Τα πλεονεκτήματα της Κίνας στα EV
Ο ρυθμός της μελλοντικής υιοθέτησης των EV θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την τιμολόγηση των EV και τη διαθεσιμότητα των σταθμών φόρτισης, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες του κλάδου. Η Κίνα πλεονεκτεί και στα δύο σημεία.
Το μέσο ηλεκτρικό όχημα στην Κίνα κοστίζει 31.165 ευρώ (33.964 δολάρια) στα μέσα του 2023, σύμφωνα με τη βρετανική εταιρεία ερευνών JATO Dynamics. Το φθηνότερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Κίνα ήταν 8% λιγότερο ακριβό από το φθηνότερο αντίστοιχο βενζινοκίνητο αυτοκίνητο, διαπίστωσε η JATO. Αυτό οφείλεται στις μαζικές κρατικές επιδοτήσεις και στην εύκολη διαθεσιμότητα σπάνιων γαιών που είναι ζωτικής σημασίας για την παραγωγή EV.
Τα EV έχουν περίπου το ένα τέταρτο της αγοράς στην Κίνα και η χώρα αναμένεται να ηγηθεί της παγκόσμιας ανάπτυξης.
Πού υστερούν οι ΗΠΑ
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, αντίθετα, η μέση τιμή για ένα EV είναι πάνω από 53.000 δολάρια, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αυτοκινήτων Kelley Blue Book, περίπου 5.000 δολάρια περισσότερο από ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες υστερούν επίσης πολύ σε σχέση με την Κίνα σε συνολικό αριθμό δημόσιων σταθμών φόρτισης. Μια χρηματοδοτούμενη από τη βιομηχανία λευκή βίβλος που κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο από το Electrification Institute σημείωσε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες διαθέτουν περίπου 52.000 δημόσιους σταθμούς φόρτισης, η Ευρώπη περίπου 400.000 και η Κίνα περίπου 1,2 εκατομμύρια.
Ακόμα κι έτσι, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται να φτάσουν έως και το 50% των νέων ταξινομήσεων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ έως το 2030, σύμφωνα με τον ΙΕΑ, καθώς οι οδηγοί έλκονται από τη βελτίωση της τεχνολογίας, την πτώση των τιμών και την προοπτική να αποφύγουν τις ευμετάβλητες τιμές στις αντλίες βενζίνης.
«Η αλλαγή στην πολιτική πλευρά θα μπορούσε να καθυστερήσει τη μετάβαση», δήλωσε ο Πετρόπουλος του ΙΕΑ, αναφερόμενος στις ανησυχίες ορισμένων κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων ότι οι εκλογές του επόμενου έτους στις ΗΠΑ θα μπορούσαν να εγκαινιάσουν μια νέα σειρά πολιτικών. «Αλλά τελικά η μετάβαση γίνεται τώρα».