THEPOWERGAME
Αλλάζουν οι ισορροπίες στην αγορά των ταχυμεταφορών, με τον κολοσσό λιανικού εμπορίου Amazon να κατοχυρώνει την 2η θέση στις ΗΠΑ, εκτοπίζοντας την UPS και την FedEx επί δεύτερο διαδοχικό έτος. Τον μεγαλύτερο όγκο πακέτων εξακολουθεί να παραδίδει η United States Postal Service (USPS), δηλαδή τα αμερικανικά ταχυδρομεία, διατηρώντας την κορυφαία θέση στην αγορά. Πριν από την Ημέρα των Ευχαριστιών στις 23 Νοεμβρίου -η οποία στις ΗΠΑ θεωρείται προεόρτιος των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς- η Amazon Logistics είχε ήδη παραδώσει πάνω από 4,8 δισ. πακέτα στις ΗΠΑ. Προβλέπει, δε, πως θα έχει αποστείλει συνολικά 5,9 δισ. πακέτα μέχρι τα τέλη του έτους, σύμφωνα με αποκλειστικές πηγές της Wall Street Journal.
Η UPS υπολογίζει ότι μέσα στο τρέχον έτος δεν θα ξεπεράσει τα 5,3 δισ. πακέτα που παρέδωσε πέρυσι. Μέσα στο πρώτο εννεάμηνο του 2023 ήδη διεκπεραίωσε την ταχυμεταφορά 3,4 δισ. πακέτων. Σε ότι αφορά τις αμερικανικές δραστηριότητες της FedEx, ο όγκος των πακέτων κινήθηκε στα 3,05 δισ. κατά τη διάρκεια του 12μήνου που έληξε τέλη Μαΐου. Πέρυσι, πάντως, η USPS παρέδωσε 6,7 δισ. πακέτα, επισκιάζοντας όλες τις υπόλοιπες εταιρείες, παρά την πτώση που σημειώθηκε από τα 7 δισ. πακέτα του 2021.
Σε κάθε περίπτωση, η ταχεία ανάπτυξη της Amazon Logistics διαψεύδει όσους είχαν απορρίψει την πιθανότητα εξέλιξής της. Ο Φρεντ Σμιθ, διευθύνων σύμβουλος της FedEx προ εξαετίας, είχε θεωρήσει πως μια τέτοια απειλή κινούνταν στη σφαίρα της φαντασίας. Πράγματι, η Amazon ήταν πελάτης των UPS και FedEx προ δεκαετίας, ενώ σήμερα παραδίδει η ίδια τα πακέτα της.
Η Amazon προσπέρασε πέρυσι την UPS στις ΗΠΑ και την FedEx από το 2020, δηλαδή στην αρχή της πανδημίας Covid-19. Βέβαια, η UPS κατέχει μεγαλύτερο μερίδιο στην ευρωπαϊκή αγορά και έχει μεγαλύτερο στόλο οχημάτων παρότι διατηρεί την έδρα της στις ΗΠΑ. Στις ΗΠΑ, όμως, αναλυτές τονίζουν πως η Amazon έχει καλλιεργήσει ένα προηγμένο σύστημα logistics, ετοιμάζοντας ένα πακέτο για αποστολή μέσα σε μόλις ένα 11λέπτο. Σε ημερήσια βάση παραδίδονται στις ΗΠΑ περίπου 25 με 30.000 πακέτα.
Η Amazon έχει καταφέρει να αναπτυχθεί σε ραγδαίους ρυθμούς κατά τη διάρκεια της τελευταίας τριετίας, παρά το γεγονός ότι απέλυσε πάνω από 18.000 υπαλλήλους, κυρίως, στο δίκτυο λιανικής και στον τομέα ανθρωπίνων πόρων. Το συνολικό προσωπικό της ξεπερνά το 1,5 εκατ. άτομα, παγκοσμίως. Στις ΗΠΑ φθάνει τα 1,1 εκατ., ενώ στον τομέα των ταχυμεταφορών κατέχει ήδη 454 σημεία παράδοσης και σχεδιάζει να ανοίξει ακόμη 275.
Διαφορετική εικόνα σε όρους εσόδων με την UPS στην κορυφή
Εντούτοις, η εικόνα αλλάζει πλήρως σε όρους τζίρου. Η UPS ανακοίνωσε πέρυσι έσοδα 73 δισ. δολαρίων, με ποσοστό 37% στην αμερικανική αγορά καθώς επικεντρώνεται σε πιο προσοδοφόρες αποστολές. Αντίστοιχα, τα έσοδα της FedEx είχαν διαμορφωθεί στα 65 δισ. δολάρια, με μερίδιο αγοράς 33% στις ΗΠΑ. Η USPS βρέθηκε στην 3η θέση, με ετήσια έσοδα 31 δισ. δολαρίων, ενώ η Amazon Logistics είχε μερίδιο αγοράς 12% και έσοδα 24 δισ. δολαρίων.
Αναλυτές της αγοράς, πάντως, επισημαίνουν πως οι προοπτικές των ταχυμεταφορών παραμένουν πλούσιες, καθώς οι καταναλωτές καταφεύγουν στο ηλεκτρονικό εμπόριο μετά την πανδημία λόγω της ευκολίας, της εξοικονόμησης χρόνου και της πληθώρας των προσφορών. Σύμφωνα με έρευνα που επικαλείται η Freightwaves, η αγορά στις ΗΠΑ, όπου το 70% του ΑΕΠ στηρίζεται στην κατανάλωση, αναμένεται να συνεχίσει να επεκτείνεται κατά 5% ανά έτος την επόμενη πενταετία. Ήδη πέρυσι τα συνολικά έσοδα των τεσσάρων εταιρειών διαμορφώθηκαν στο ρεκόρ των 198 δισ. δολαρίων.