THEPOWERGAME
Η επίτροπος Ενέργειας της ΕΕ, Καντρί Σίμσον, ανακοίνωσε σήμερα ένα σχέδιο δράσης για την αναμόρφωση της υποδομής ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ, που μετράει ήδη 40 έτη, ώστε να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις για ΑΠΕ, καθώς επιταχύνεται η ενεργειακή μετάβαση.
Ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών μαζί με τη σύνδεση νέων υπεράκτιων αιολικών πάρκων και ηλιακών σταθμών συγκαταλέγονται ανάμεσα στα εκατοντάδες έργα που σχεδιάζονται για τα επόμενα χρόνια για τη σύνδεση με την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας του μπλοκ. Η Επιτροπή αναμένει ότι η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στην ΕΕ θα αυξηθεί κατά 60% από φέτος έως το 2030, ενώ στο μείγμα αυτό θα προστεθούν η βιομηχανία, η οικιακή θέρμανση, τα αυτοκίνητα και κάποια έργα υδρογόνου.
«Τα δίκτυα θα πρέπει επίσης να ενσωματώσουν ένα μεγάλο ποσοστό μεταβλητής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές», αναφέρει η Επιτροπή στο σχέδιό της. «Τα δίκτυα πρέπει να προσαρμοστούν σε ένα πιο αποκεντρωμένο, ψηφιοποιημένο και ευέλικτο σύστημα, με εκατομμύρια ηλιακούς συλλέκτες στις στέγες και τοπικές ενεργειακές κοινότητες που μοιράζονται τους πόρους».
ΕΕ: Συμμετοχή της Ελλάδας σε τρία από τα έργα
Η Επιτροπή ανέφερε ότι οι διασυνοριακές υποδομές μεταξύ των κρατών-μελών θα πρέπει να διπλασιαστούν μέσα στην επταετία. Συνολικά η Επιτροπή εκτιμά ότι θα πρέπει να δαπανηθούν 584 δισ. ευρώ για τις αναβαθμίσεις. Σε ισχύ, αυτό μεταφράζεται σε αύξηση της διασυνοριακής μεταφοράς κατά 64 GW έως το 2030, με αρχικό στόχο την προσθήκη 23 GW έως το 2025. Το μπλοκ των 27 μελών διαθέτει 93 GW διασυνοριακών συνδέσμων ισχύος.
Η Επιτροπή ανακοίνωσε επίσης 166 νέα έργα κοινού ενδιαφέροντος, με την πλειονότητα να αφορά την ηλεκτρική ενέργεια και το υδρογόνο.
Σε τρία από τα έργα του καταλόγου συμμετέχει και η Ελλάδα. Πρόκειται για τα εξής:
- Διασυνδετήριος αγωγός Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας (γνωστή ως EUROASIA Interconnector), η οποία περιλαμβάνει τα ακόλουθα έργα κοινού ενδιαφέροντος: Διασύνδεση μεταξύ Hadera (Ισραήλ) και Κοφίνου (Κύπρος) και Διασύνδεση μεταξύ Κοφίνου και Κορακιάς στην Κρήτη.
- Αγωγός διασύνδεσης υδρογόνου μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, που περιλαμβάνει την εσωτερική υποδομή υδρογόνου στην Ελλάδα, έως τα σύνορα με τη Βουλγαρία, και την εσωτερική υποδομή υδρογόνου στη Βουλγαρία έως τα σύνορα με την Ελλάδα.
- Αγωγός από τα αποθέματα φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου έως την ηπειρωτική Ελλάδα, μέσω Κύπρου και Κρήτης (γνωστός ως αγωγός EastMed), με σταθμό μέτρησης και ρύθμισης στη Μεγαλόπολη.
Η εγγραφή στον κατάλογο αποτελεί προϋπόθεση για να υποβάλουν τα έργα αίτηση για χρηματοδότηση από την ΕΕ το 2024. «Η ύπαρξη της κατάλληλης υποδομής είναι το τελευταίο κομμάτι του παζλ», δήλωσε η Σίμσον σε δημοσιογράφους. Τα μισά από τα έργα θα εκσυγχρονίσουν και θα συνδέσουν καλύτερα τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και θα προσθέσουν νέες εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας, καθώς και θα καλύψουν 12 υπεράκτια έργα στη Βόρεια Θάλασσα, τη Βαλτική Θάλασσα και τον Ατλαντικό.