THEPOWERGAME
Εν μέσω της παγκόσμιας αναταραχής, κάποιος θα περίμενε ότι ακόμα και οι ολιγάρχες, οι βαρόνοι της τεχνολογίας και άλλοι υπερπλούσιοι θα επανεξέταζαν το ενδεχόμενο να ξοδέψουν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια για ένα superyacht. Το 2020, καθώς η Covid-19 εξαπλωνόταν, «περνούσα τις μέρες μου κάνοντας τα χειρότερα σενάρια και καταρτίζοντας τους προϋπολογισμούς που τα συνόδευαν», λέει η Giovanna Vitelli, πρόεδρος της Azimut Benetti, της μεγαλύτερης κατασκευάστριας τέτοιων σκαφών στον κόσμο. Στη συνέχεια οι δυτικές κυρώσεις στη Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία της στέρησαν το ένα δέκατο των πελατών της.
Όμως, αντί να βουλιάζουν, οι κατασκευαστές των υπερσύγχρονων σκαφών βιώνουν μια άνοιξη. Οι πρόσφατες εξελίξεις, λέει η κ. Vitelli, είναι «απροσδόκητες». Από τις αρχές του 2022 ο κύκλος εργασιών της εταιρείας της έχει αυξηθεί κατά περίπου 20%, όπως και σε ολόκληρο τον κλάδο. Μια πρόσφατη έρευνα της Fortune Business Insights, μιας εταιρείας έρευνας αγοράς, διαπίστωσε ότι «οι περισσότερες, αν όχι όλες, εταιρείες μεσιτείας σκαφών αναφέρουν πωλήσεις-ρεκόρ στα κορυφαία ναυπηγεία του κόσμου». Η Future Market Insights, μια άλλη εταιρεία έρευνας αγοράς, αναμένει ότι τα ετήσια έσοδα του κλάδου θα υπερδιπλασιαστούν τα επόμενα δέκα χρόνια, σε 19,9 δισ. δολάρια.
Στο παρελθόν η άνοδος των πωλήσεων ήταν αποτέλεσμα της ένταξης όλο και περισσότερων επίδοξων «θαλασσόλυκων» στις τάξεις των μεγαπλουσίων. Ωστόσο, φέτος, σύμφωνα με το περιοδικό Forbes, ο αριθμός των δισεκατομμυριούχων στον κόσμο μειώθηκε σε 2.640 από 2.668 το 2022. Η λαχτάρα για την απέραντη μοναχική θάλασσα και τον ουρανό θα μπορούσε να είναι μια άλλη εξήγηση. Η πανδημία έπληξε αρχικά τις πωλήσεις, αλλά έκτοτε έχει καλλιεργήσει αυτό που το Fortune Business Insights χαρακτηρίζει ως «αύξηση της επιθυμίας των εύπορων για απομόνωση και κοινωνική απομάκρυνση». Η κ. Vitelli εντοπίζει μια βαθύτερη ψυχολογική επίδραση της πανδημίας: «Μια συνειδητοποίηση ότι η ζωή είναι σύντομη και ότι μπορεί να μας επιφυλάσσει εκπλήξεις».
Τα τελευταία σχέδια αντικατοπτρίζουν αυτήν την εσωστρεφή διάθεση. Δίνεται λιγότερη έμφαση στην επίδειξη και περισσότερο στην προσαρμογή των σκαφών στις προτιμήσεις και τις επιθυμίες των ιδιοκτητών και των οικογενειών τους. Οι ιδιοκτήτες εξετάζουν επίσης τις υπερβολικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις τους. Οι ηλιακοί συλλέκτες, οι ανεμογεννήτριες και τα υβριδικά συστήματα πρόωσης εισάγονται όλο και περισσότερο στα πολυτελή σκάφη.
Ο Jeff Bezos, το αφεντικό της Amazon, μπορεί να δημιουργεί μια νέα τάση. Τον Απρίλιο παρέλαβε το Koru, το μεγαλύτερο ιστιοπλοϊκό σκάφος στον κόσμο, μήκους 127 μέτρων. Υπάρχει ένα μειονέκτημα στο να βασίζεται κανείς στην αιολική ενέργεια. Το Koru ακολουθείται παντού από ένα πετρελαιοκίνητο σκάφος υποστήριξης, που μεταφέρει επιπλέον προμήθειες, ακόμα και ένα ελικοδρόμιο. Με μήκος 75 μέτρα, σχεδόν χαρακτηρίζεται ως μέγα γιοτ.
© 2023 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com