Γ.Δ.
1423.56 0,00%
ACAG
0,00%
5.9
CENER
0,00%
9.9
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
0,00%
8.5
NOVAL
0,00%
2.7195
OPTIMA
0,00%
11.84
TITC
0,00%
28.9
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
0,00%
1.426
ΑΒΕ
0,00%
0.453
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.235
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.88
ΑΛΜΥ
0,00%
2.665
ΑΛΦΑ
0,00%
1.61
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.46
ΑΡΑΙΓ
0,00%
11.52
ΑΣΚΟ
0,00%
2.98
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.5
ΑΤΤ
0,00%
11.05
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.59
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.93
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.45
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.295
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.6
ΔΑΑ
0,00%
7.76
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
0,00%
11.32
ΔΟΜΙΚ
0,00%
3.81
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.323
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.505
ΕΕΕ
0,00%
32
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.205
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
0,00%
2.3
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.54
ΕΛΠΕ
0,00%
7.85
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.17
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.686
ΕΛΧΑ
0,00%
1.87
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.27
ΕΤΕ
0,00%
7.78
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.1
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.42
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.055
ΕΧΑΕ
0,00%
4.755
ΙΑΤΡ
0,00%
1.53
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.74
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.06
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.73
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.2
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.55
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.42
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.255
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.325
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
0,00%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
0,00%
1.57
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.479
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.214
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.28
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.14
ΛΑΒΙ
0,00%
0.859
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.9
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.94
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.286
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.4
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.6
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
0,00%
3.99
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
0,00%
3.63
ΜΙΝ
0,00%
0.61
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
23
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.26
ΜΟΤΟ
0,00%
2.725
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
0,00%
27.1
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.43
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.875
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
0,00%
36.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
0,00%
0.94
ΞΥΛΚ
0,00%
0.262
ΞΥΛΠ
0,00%
0.496
ΟΛΘ
0,00%
20.9
ΟΛΠ
0,00%
25.3
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.46
ΟΠΑΠ
0,00%
14.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.894
ΟΤΕ
0,00%
13.8
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.48
ΠΑΙΡ
0,00%
1.13
ΠΑΠ
0,00%
2.48
ΠΕΙΡ
0,00%
3.592
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.38
ΠΛΑΘ
0,00%
3.825
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.136
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.85
ΠΡΟΦ
0,00%
4.645
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
2
ΣΑΡ
0,00%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.56
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.54
ΣΠΙ
0,00%
0.648
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.7
ΤΖΚΑ
0,00%
1.49
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.23
ΦΡΛΚ
0,00%
3.9
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.645

Περιορισμένη η χρήση του φυσικού αερίου στις μετακινήσεις

Δίκτυο 50 πρατηρίων φυσικού αερίου μέσα στην επόμενη πενταετία, από 21 σήμερα, προβλέπει ο σχεδιασμός την κυβέρνησης για την ενίσχυση της χρήσης του καυσίμου στις μετακινήσεις. Όπως υποστήριξε η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, στη διαδικτυακή εκδήλωση BlueCorridor που διοργάνωσε η Προμηθέας Gas (μικτή εταιρία της ρωσικής Gazprom και του Ομίλου Κοπελούζου) ο αριθμός των οχημάτων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) στην Ελλάδα θα αγγίξει τις 40.000 την προσεχή πενταετία.

Οι ομιλητές στην εκδήλωση τόνισαν, πάντως, πως ο μικρός αριθμός πρατηρίων σε συνδυασμό με την απουσία κινήτρων για οχήματα CNG μπορεί να εξηγήσει τη χαμηλή ανάπτυξη του τομέα. Επιπλέον, όπως είπαν, μέχρι σήμερα δεν υπάρχει πρατήριο καυσίμων με Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (LNG). Το 2020, το μερίδιο αγοράς των νέων οχημάτων CNG σε κυκλοφορία (Ιδιωτικά και Ελαφριά Οχήματα) είναι της τάξεως του 1,6%, ποσοστό που βρίσκεται σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με το 2019. Αυτό σημαίνει ότι πέρυσι κυκλοφόρησαν επιπλέον 1.200 οχήματα με CNG. Για την ίδια περίοδο, τα ηλεκτρικά οχήματα από 0,3% το 2019, έφτασαν το 1,1% (δηλαδή κυκλοφόρησαν 935 οχήματα περισσότερα) το 2020.

Ακριβή στατιστικά στοιχεία για τα οχήματα που χρησιμοποιούν υγραέριο (LPG) ή CNG στην Ελλάδα δεν υπάρχουν. Στην εκδήλωση αναφέρθηκαν στοιχεία του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου Εναλλακτικών Καυσίμων (EAFO) σύμφωνα με τα οποία ο στόλος οχημάτων LPG είναι 248.985 μονάδες και CNG 10.391 μονάδες, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα οχήματα στα οποία έγιναν μετατροπές στην αγορά.

Η κα Σδούκου υποστήριξε πάντως πως «στην Ευρώπη ήδη η μετακίνηση με φυσικό αέριο αποτελεί αναδυόμενη τάση, την οποία οφείλουμε να στηρίξουμε». Στη χώρα μας, η χρήση συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) για επιβατικά και ελαφρά οχήματα και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) για βαρέα οχήματα, προβλέπεται από το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), με στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων.

Αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη ο σχεδιασμός των υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών ώστε να δημιουργηθεί θεσμικό πλαίσιο για την ίδρυση σημείων ανεφοδιασμού με LNG. Όπως προαναφέρθηκε στην Ελλάδα δεν λειτουργεί κανένα τέτοιο πρατήριο αν και αυξάνεται πανευρωπαϊκά ο στόχος των βαρέων οχημάτων (φορτηγά, κλπ) που το χρησιμοποιούν ως καύσιμο.

Στην Ελλάδα υπάρχουν σήμερα περί τα 1100 πρατήρια καυσίμων που διαθέτουν Υγραέριο. Όσον αφορά στο CNG και «παρά την ανακοίνωση το 2016 ότι έως το 2018 στην Ελλάδα θα λειτουργούν 25-30 σταθμοί, μέχρι σήμερα η Ελλάδα έχει 21. Η Αττική που μετρά σχεδόν το 45 % του πληθυσμού της Ελλάδας διαθέτει 8 σταθμούς CNG Auto». Η ΔΕΠΑ (Fisikon)που είναι ο κύριος μοχλός ανάπτυξης των πρατηρίων φυσικού αερίου αναπτύσσει ή σχεδιάζει να αναπτύξει επτά σταθμούς CNG κατά μήκος της Εγνατίας Οδού, δύο στην εθνική οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης, τριών στην περιοχή της Αττικής, ένα πρατήριο στην Πάτρα και ένα στην περιοχή Καρδίτσας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η γνωστή εταιρεία οχημάτων IVECO, στους οδικούς άξονες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης λειτουργούν ήδη αρκετά πρατήρια με CNG και LNG. Στην γειτονική Βουλγαρία υπάρχουν 145, στην Σερβία 17, στην Ουγγαρία 12, στην Ελλάδα 10, στη Βόρεια Μακεδονία 4, στην Κροατία 3 και στην Σλοβενία 4. Στην ίδια περιοχή υπάρχουν μόνο πέντε πρατήρια LNG ενώ σχεδιάζονται άλλα δύο. Από ένα πρατήριο LNG λειτουργεί σε Σλοβενία, Βουλγαρία, Ουγγαρία, Κροατία και Σερβία. Αντίθετα στην Γερμανία υπάρχει σήμερα δίκτυο από 60 πρατήρια με υγροποιημένο φυσικό αέριο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της NGVA, της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας εταιρειών που στηρίζουν τη χρήση του φυσικού αερίου στα οχήματα, «χρησιμοποιώντας ως καύσιμο CNG ή LNG στα οχήματά τους, οι καταναλωτές επωφελούνται από τεράστια εξοικονόμηση κόστους σε καύσιμο: Ο εκτιμώμενος Ευρωπαϊκός στόλος για το 2030 των περίπου13 εκ. οχημάτων θα επέφερε ως αποτέλεσμα μια ετήσια εξοικονόμηση κόστους καυσίμου πάνω από 4.5 δισ. ευρώ, σε σύγκριση με τη χρήση συμβατικών καυσίμων».

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!