THEPOWERGAME
Γεφύρωση του… χάσματος που παρατηρούν -ειδικά το τελευταίο δίμηνο- στα ταμεία των καταστημάτων τους ελπίζουν ότι θα πετύχουν με την εμπορική κίνηση της Black Friday οι επιχειρηματίες του λιανεμπορίου και κυρίως όσοι δραστηριοποιούνται σε κλάδους όπως ένδυση-υπόδηση, όπου σημειώνεται σημαντική υστέρηση.
Ειδικά το τελευταίο δίμηνο, διάστημα κατά το οποίο δεν μπαίνουν στα ταμεία της αγοράς έσοδα από τον τουρισμό, οι πωλήσεις επιβραδύνονται, σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν παράγοντες της αγοράς στο powergame.gr, και μάλιστα σε ανησυχητικό βαθμό σε ορισμένες περιπτώσεις, αναδεικνύοντας την κάθετη πτώση της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων καταναλωτών λόγω της αύξησης του κόστους διαβίωσης.
Έτσι, το εμπορικό γεγονός της Black Friday έρχεται να καλλιεργήσει ελπίδες εν όψει και της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων, που εισφέρει το 30% με 40% του ετήσιου τζίρου πολλών επιχειρήσεων. Η περίοδος αυτή θεωρείται κρίσιμη αφενός για μείωση της απώλειας εσόδων και τόνωση της ρευστότητας από την πλευρά των λιανεμπόρων, αφετέρου για ευκαιρίες αγορών σε χαμηλές τιμές από την πλευρά των καταναλωτών.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το έθιμο της Black Friday, που εδραιώθηκε τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, έχει εκφυλιστεί κατά κάποιον τρόπο, καθώς αντί για μια ημέρα που εορτάζεται στην Αμερική, απ’ όπου και το «ξεσηκώσαμε», έχει επεκταθεί σε 4ήμερο για τη μεγαλύτερη μερίδα της αγοράς και σε 15ήμερο (και πλέον) για τις μεγάλες επιχειρήσεις, που έχουν τη δυνατότητα να επενδύσουν σε εμπορικά προγράμματα για να προσελκύσουν πελατεία. Η δυναμική του εμπορικού γεγονότος συνίσταται επίσης στο ότι έρχεται να αναπληρώσει το 15ήμερο των εκπτώσεων του Νοεμβρίου, το οποίο δεν υπάρχει πλέον μετά την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων και την απελευθέρωση των προσφορών. Η κορύφωση των ειδικών προσφορών αναμένεται το 4ήμερο που αρχίζει από τη «Μαύρη Παρασκευή» 24/11, με συνέχεια το Σαββατοκύριακο, καθώς την Κυριακή 26/11 τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά, και κατάληξη στη Cyber Monday, τη Δευτέρα 27/11, οπότε και η εμπορική κίνηση μεταφέρεται σχεδόν αποκλειστικά στα ψηφιακά καταστήματα.
Στους καταναλωτές συνίσταται να κάνουν έρευνα αγοράς, ώστε να ελέγχουν εάν οι επιχειρήσεις έχουν κάνει προσπάθεια να κατεβάσουν τις τιμές, και επιπλέον να επιλέγουν με κριτήριο την καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής, όπως αναφέρει στο powergame.gr o Θεόδωρος Καπράλος, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά (ΕΣΠ) και β’ αντιπρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ). Προτρέπει δε τους καταναλωτές να εμπιστευτούν τις ελληνικές επιχειρήσεις, ενώ μιλώντας για την παρατεταμένη εκπτωτική περίοδο της Black Friday που διανύουμε, σημειώνει ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να έχουν κατά νου ότι δεν είναι προφανώς δυνατόν όλες τις ημέρες να διατίθενται τιμές 70%-80% χαμηλότερα. Εξάλλου, όπως εξηγεί, μετά την απελευθέρωση των προσφορών είναι όλο τον χρόνο διαθέσιμα στο λιανεμπόριο προϊόντα σε χαμηλές τιμές κι επιπλέον είναι τόσο μεγάλη η πίεση των εμπορικών επιχειρήσεων λόγω του αυξημένου κόστους αγοράς των προϊόντων, που αδυνατούν να μειώσουν υπερβολικά τις τιμές.
Το περιορισμένο στοκ και η ζήτηση
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν υπάρχει το κίνητρο άλλων εποχών για να ξεστοκάρουν οι επιχειρήσεις, καθώς δεν υπάρχει μεγάλο στοκ. Λόγω της μειωμένης ζήτησης, οι επιχειρηματίες φοβούνται να μη μείνουν με εμπορεύματα που δεν θα καταφέρουν να πουλήσουν και έτσι οι παραγγελίες κινούνται εντός συγκεκριμένων στόχων.
Είναι γεγονός, εξάλλου, ότι μεγάλο μέρος του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών κατευθύνεται στα σούπερ μάρκετ για τα αναγκαία αγαθά, των οποίων οι τιμές συνεχίζουν να αυξάνονται πέραν του πληθωρισμού, σε ποσοστά 5%-10%, με νέα προϊόντα να ακριβαίνουν κάθε μήνα, συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Το θέμα αναδεικνύει στο powergame.gr ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας (ΕΣΑ) και αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A), που αναφέρεται στα στοιχεία που δείχνουν ότι το 50% του μέσου εισοδήματος του Έλληνα καταναλωτή διατίθεται στα σούπερ μάρκετ, όταν ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι γύρω στο 25% και ειδικά στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης κυμαίνεται στο 20%. Αν και επιχειρείται να αντιμετωπιστεί το αδικαιολόγητο κέρδος με τα μέτρα του ΥΠΑΝ, αυτή η κατάσταση, σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, οδηγεί σε ασφυξία τους καταναλωτές και δεν τους επιτρέπει να προβούν σε αγορές πέραν των αναγκαίων αγαθών. Σε αυτό το περιβάλλον, οι επιχειρήσεις, τηρώντας το νέο θεσμικό πλαίσιο περί εκπτώσεων, προσπαθούν να ανταποκριθούν στην εμπορική γιορτή της Black Friday, διάρκειας μεγαλύτερης της μιας μέρας, όπως έχει επικρατήσει στη χώρα μας. Υπάρχει ωστόσο δυσκολία, σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, λόγω των μικρών αποθεμάτων που διατηρούν πλέον οι εμπορικές επιχειρήσεις.
Το τελευταίο μίλι για τη χριστουγεννιάτικη αγορά
Επιχειρηματίες μεγάλων αλυσίδων μεταφέρουν στο powergame.gr και το ρίσκο που ενέχει αυτή η περίοδος να αποσπάσει τζίρο από την περίοδο των αγορών των Χριστουγέννων, αλλά σε κάθε περίπτωση εκτιμούν ότι η Black Friday καλλιεργεί το εορταστικό κλίμα και τονώνει την ψυχολογία της αγοράς. Όπως αναφέρουν στελέχη επιχειρήσεων με δραστηριότητα στον κλάδο της ένδυσης, η εμπορική κίνηση τους πρώτους μήνες του 2023 ήταν ικανοποιητική, ενώ το καλοκαίρι μετατοπίστηκε η ζήτηση σε νησιά και τουριστικούς προορισμούς. Ωστόσο, από τον Σεπτέμβριο παρατηρείται πτώση πωλήσεων, που αποδίδεται στα κύματα ακρίβειας σε αγαθά πρώτης ανάγκης στα σούπερ μάρκετ, αλλά και στην αύξηση του κόστους ζωής συνολικά, από τη βενζίνη και την ενέργεια μέχρι τη διασκέδαση, την εστίαση, τα ταξίδια κ.ο.κ. Από την άλλη μεριά, και οι κλιματολογικές συνθήκες δεν παρότρυναν τους καταναλωτές σε αγορές χειμωνιάτικων ειδών. Είναι ενδεικτικό πάντως ότι πελάτες μεγάλων αλυσίδων ρωτούσαν το προηγούμενο διάστημα πότε θα αρχίσουν οι προσφορές για τα μεγάλα brands. Σημειώνεται ότι ακόμη και σε κατηγορίες που εμφάνισαν καλύτερες επιδόσεις, όπως οι ηλεκτρικές οικιακές συσκευές και τα είδη τεχνολογίας, επιβεβαιώνεται κάμψη της ζήτησης τους τελευταίους μήνες.
Οπότε η Black Friday έρχεται να αλλάξει το κλίμα και να απαντήσει στις προσδοκίες, τουλάχιστον των καταναλωτών, καθώς οι επιχειρηματίες είναι επιφυλακτικοί για το κατά πόσο ο τζίρος αυτής της περιόδου θα κλείσει το χάσμα του Σεπτεμβρίου και του Οκτωβρίου. «Μέρα που περνάει δεν ξαναγυρνάει στο εμπόριο», λένε χαρακτηριστικά παράγοντες της αγοράς, αν και επισημαίνουν ότι λόγω της «στενότητας» των οικονομικών που βιώνουν οι πολίτες είναι πιθανόν να ανέβαλαν το προηγούμενο διάστημα κάποιες αγορές εν όψει της Black Friday, ειδικά σε είδη ρουχισμού. Οπότε είναι πιθανόν οι εμπορικές επιδόσεις φέτος να είναι καλύτερες από τις αντίστοιχες περσινές, αλλά επικρατεί επιφυλακτικότητα για το πώς θα κλείσει η χρονιά για μεγάλη μερίδα της αγοράς, που ήδη αντιμετωπίζει δυσκολίες με τα αυξημένα λειτουργικά κόστη.