Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Έρχονται μεγάλες αυξήσεις στους ναύλους των πλοίων μεταφοράς LNG

Σημαντικές αυξήσεις αναμένονται τους αμέσως επόμενους μήνες στους ναύλους των πλοίων μεταφοράς LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) και των VLGCs (Very Large Gas Carriers), δηλαδή των μεγάλων πλοίων μεταφοράς υγραερίου, κυρίως προπανίου, εξαιτίας της διαρκώς επιδεινούμενης κατάστασης της Διώρυγας του Παναμά, σε ό,τι αφορά την υδροδότησή της. Πριν από μερικές ημέρες, οι αρμόδιες Αρχές υποχρεώθηκαν να υιοθετήσουν νέα, ακόμα πιο αυστηρά μέτρα περιορισμού του διάπλου όλων των πλοίων, εξαιτίας του ότι ο υδροφόρος ορίζοντας που τροφοδοτεί τη διώρυγα, η τεχνητή λίμνη Γκατούν, καταγράφει συνεχώς μειούμενη στάθμη. Με βάση τα τελευταία στοιχεία, η στάθμη του νερού έχει υποχωρήσει στο χαμηλότερο επίπεδο διαχρονικά, 41% χαμηλότερα από κάθε μέτρηση που έχει γίνει από το 1950 μέχρι σήμερα.

Μάλιστα, για το επόμενο δίμηνο, προβλέπεται περαιτέρω ξηρασία, με αποτέλεσμα η αρχή της Διώρυγας του Παναμά να υποχρεωθεί να λάβει ακόμα πιο δραστικά μέτρα. Έτσι, σταδιακά και από τις 3 Νοεμβρίου μέχρι και την 1η Φεβρουαρίου του 2024, ο αριθμός των επιτρεπόμενων διελεύσεων πλοίων θα μειωθεί από 25 σε 18 (και ενώ μέχρι πριν από μερικούς μήνες ήταν 36). Διαχρονικά, ο μέσος αριθμός διελεύσεων πλοίων κινείται μεταξύ 38-40, ενώ σε περιόδους υψηλής ζήτησης, όπως η εορταστική περίοδος, το σχετικό μέγεθος αυξάνεται ακόμα περισσότερο.

Είναι λοιπόν εμφανές ότι θα υπάρξει σημαντική διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας (ήδη άλλωστε παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις στον διάπλου των πλοίων), κυρίως σε ό,τι αφορά τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα πλοία μεταφοράς LNG και τα πλοία VLGC. Ωστόσο, ειδικοί του κλάδου εκτιμούν ότι οι συνέπειες θα είναι σαφώς εντονότερες για πλοία LNG και VLGC, τα οποία χρησιμοποιούν κατά κόρον τη διώρυγα από το 2016 και μετά, όταν εγκαινιάστηκε ο νέος, μεγαλύτερος διάπλους, που επέτρεψε και στις παραπάνω κατηγορίες να χρησιμοποιούν τη διώρυγα.

U.S. EIA: Οι ναύλοι των VLGC σε ιστορικά υψηλό επίπεδο, λόγω αύξησης μεταφορικού κόστους από τις ΗΠΑ 

Ήδη, όπως αναφέρει η αμερικανική EIA (U.S. Energy Information Administration), σε σχετική ανάλυσή της, οι ναύλοι των VLGC έχουν αγγίξει ιστορικά υψηλό επίπεδο, λόγω της αύξησης του μεταφορικού κόστους από τις ΗΠΑ προς άλλους προορισμούς. Ειδικότερα, στο ταξίδι από το Χιούστον προς την Τσίμπα της Ιαπωνίας, το κόστος αυξήθηκε σε 250 δολάρια/τόνο για την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 29 Σεπτεμβρίου, που ήταν και το υψηλότερο από το 2016. Η διαδρομή αυτή είναι εξαιρετικά δημοφιλής, καθώς χρησιμοποιεί τη διώρυγα του Παναμά για να μειώσει τον απαιτούμενο χρόνο στο μισό, σε σχέση με τον χρόνο που απαιτείται μέσω του Ατλαντικού και της διώρυγας του Σουέζ, που είναι η εναλλακτική διαδρομή.

Όπως μετέδωσε το πρακτορείο Bloomberg, αν ένας πλοιοκτήτης ή ναυλωτής πλοίων LNG/LPG, ή π.χ. ενός μεγάλου δεξαμενόπλοιου, θελήσει να πληρώσει παραπάνω, για να αποφύγει πολυήμερες καθυστερήσεις, το επιπλέον κόστος ανέρχεται σε 4 εκατ. δολάρια. Ασφαλώς, ουδείς προτίθεται να πληρώσει τέτοια ποσά, με αποτέλεσμα να υιοθετούνται πλέον άλλες διαδρομές.

Στελέχη του κλάδου εκτιμούν ότι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα έχουν προτεραιότητα, έναντι των πλοίων LNG/LPG, καθώς αποτελούν τους βασικούς «πελάτες» της διώρυγας. Περίπου 10 μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χρησιμοποιούν την αναβαθμισμένη Διώρυγα καθημερινά, έναντι μόλις 2,5 πλοίων VLGC και 0,9 LNG. Αυτό σημαίνει ότι η πορεία των ναύλων για τα πλοία αυτά θα καταγράψει μεγάλη αύξηση, καθώς ήδη -όπως φαίνεται- οι ναυτιλιακές εταιρείες προτιμούν πλέον εναλλακτικές διαδρομές, είτε μέσω του Σουέζ, είτε μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Αμφότερες οι επιλογές αυξάνουν κατακόρυφα τον απαιτούμενο χρόνο του ταξιδιού και ως εκ τούτου περιορίζουν την προσφορά πλοίων. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Avance Gas, Oystein Kalleklev, ναυτιλιακής εταιρείας που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Όσλο στη Νορβηγία, πολλά πλοία VLGC ήδη αποφεύγουν τη διώρυγα του Παναμά κατά το ταξίδι της επιστροφής τους από την Ασία, λόγω της αβεβαιότητας που υπάρχει σχετικά με το αν θα προλάβουν να έχουν επιστρέψει έγκαιρα στις ΗΠΑ για να παραλάβουν το επόμενο φορτίο τους.

Όπως αναφέρει ο ναυτιλιακός αναλυτής της Clarkson Securities, Frode Mørkedal, «οι περιορισμοί στον Παναμά θα επηρεάσουν τους περισσότερους ναυτιλιακούς κλάδους που χρησιμοποιούν τη διώρυγα, αλλά τα πλοία LNG και VLGC αναμένεται να επηρεαστούν περισσότερο». Ασφαλώς, αυτή η εξέλιξη λειτουργεί υπέρ της ανόδου των ναύλων, κάτι που αποτυπώνεται ήδη και στην αγορά παραγώγων, όπου τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης έχουν αυξηθεί σε 70.000 δολάρια/ημέρα για το 2024 και ταξίδια από την Μέση Ανατολή στην Ιαπωνία.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!