Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Βερολίνο: Aποχαιρετά τα τρένα της κομμουνιστικής εποχής

Μπορεί το Τείχος του Βερολίνου να έπεσε πριν από τριάντα και πλέον χρόνια (9 Νοεμβρίου συμπληρώνονται 34 χρόνια), αλλά υπάρχει ένα μέρος της κληρονομιάς της κομμουνιστικής εποχής της γερμανικής πρωτεύουσας που η πόλη έχει κρατήσει σφιχτά: τα τρένα της.

Σύμφωνα με το Bloomberg, παρά το πέρασμα των χρόνων, το σύστημα ταχείας μεταφοράς S-Bahn του Βερολίνου συνεχίζει να λειτουργεί με 22 τρένα που παραγγέλθηκαν και κατασκευάστηκαν στη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας, όταν το Βερολίνο και η Γερμανία ήταν ακόμη χωρισμένες.

Κάποτε αποκαλούμενο ευρέως «κουτάκι κόκα κόλα» για το πρώην φωτεινό κόκκινο σασί του, το μοντέλο της σειράς 485 είχε αξιοσημείωτη μακροζωία, αλλά τώρα είναι οριστικά στο δρόμο της εξόδου. Στις 12 Νοεμβρίου, τα τρένα θα κάνουν τα τελευταία τους δρομολόγια στο δίκτυο S-Bahn πριν αποσυρθούν.

Αλλά ενώ η υπηρεσία του ως μέσο μεταφοράς τελειώνει, μέρος του τροχαίου υλικού θα αποκτήσει μια απίθανη δεύτερη ζωή ως έπιπλα ή αναμνηστικά. Για τον εορτασμό του παροπλισμού, η S-Bahn πουλάει αρκετές εκατοντάδες θέσεις από το 485, ώστε οι νοσταλγοί του τρένου να μπορούν να καθίσουν στα παλιά παγκάκια από μοκέτα για λίγο ακόμα.

Τα τρένα υπηρέτησαν για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα για καλό λόγο. Παραγγέλθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1970 από την Deutsche Reichsbahn της Ανατολικής Γερμανίας από ένα εργοστάσιο λίγο έξω από την πόλη, αλλά τα πρώτα μοντέλα δεν έφτασαν για υπηρεσία μέχρι τις αρχές του 1990 – αν και τα δοκιμαστικά δρομολόγια έγιναν τη δεκαετία του 1980 – οπότε η διαδικασία της επανένωσης είχε ήδη ξεκινήσει.

Όπως αναφέρει το Bloomberg, τα τρένα, τα οποία κινούνται σε όλη την πόλη και όχι στον ανατολικό τομέα για τον οποίο είχαν αρχικά παραγγελθεί, δεν ήταν απλώς πολύ καινούργια για να πεταχτούν- παρέμειναν επειδή ο σχεδιασμός τους θεωρήθηκε κάπως μπροστά από την εποχή του. Το αλουμινένιο κέλυφος της σειράς 485 ήταν ελαφρύτερο από τους προκατόχους του, ενώ οι εξωτερικές συρόμενες πόρτες του (σε αντίθεση με τις «πόρτες τσέπης» που εξαφανίζονταν στο πλαίσιο του τρένου) επέτρεπαν περισσότερο χώρο για παράθυρα. Ήταν επίσης εξοπλισμένο για την ανάκτηση ενέργειας από το σύστημα πέδησης για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας προς χρήση στο τρένο, μειώνοντας την κατανάλωση ενέργειας σε μια καινοτομία βιωσιμότητας που δεν είναι ακόμη πανταχού παρούσα σήμερα.

Σίγουρα, το τρένο είχε ελαττώματα, όπως ένα σύστημα εξαερισμού που το καθιστούσε ευάλωτο σε βλάβες κατά τη διάρκεια ισχυρών χιονοθύελλας. Σήμερα τα επίπεδα παρμπρίζ των βαγονιών των μηχανοδηγών τους – κεκλιμένα, αλλά όχι κυρτά – φαίνονται απαρχαιωμένα. Και παρά το γεγονός ότι είναι σε γενικές γραμμές προσβάσιμα σε αναπηρικά αμαξίδια, δεν κάθονται στο ίδιο επίπεδο με τις πλατφόρμες των σταθμών όπως τα νεότερα μοντέλα.

Οι συρμοί εξακολουθούν να λειτουργούν καλά, ιδίως πέραν της προβλεπόμενης διάρκειας ζωής τους, αν και περισσότερο από ανάγκη παρά από επιλογή. Αποσύρθηκαν κυρίως προς όφελος της σειράς 481, η οποία διέθετε περισσότερο χώρο για όρθιους επιβάτες μεταξύ διαφόρων βελτιώσεων, και της νεότερης σειράς 483/484, η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της τον Σεπτέμβριο του 2023. Ενώ υποτίθεται ότι θα καταργούνταν σταδιακά το 2017, λόγω προβλημάτων σε άλλα σημεία του στόλου, 22 από αυτά διατηρήθηκαν σε υπηρεσία.

Η αποχώρησή τους έρχεται τώρα, μάλιστα, επειδή δεν μπορούν να εξοπλιστούν με το νέο σύστημα ασφαλείας των τρένων που αναπτύσσεται επί του παρόντος σε όλο το Βερολίνο. Η πόλη σχεδιάζει να διατηρήσει ένα παράδειγμα προσβάσιμο – ως έκθεμα στο Γερμανικό Μουσείο Τεχνολογίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!