THEPOWERGAME
Η Ελλάδα, κατέχει την 24η θέση στην Ευρώπη των «28» στον χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό και πρέπει να κάνει βήματα, υπογράμμισε ο πρόεδρος της Εθνικής Τράπεζας και της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, Γκίκας Χαρδούβελης μιλώντας στο 4ο Συνέδριο του Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού.
H Εθνική Τράπεζα φιλοξένησε το 4ο Συνέδριο του Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού στο αμφιθέατρο του Μεγάρου Καρατζά, αναγνωρίζοντας στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης, το ρόλο ευθύνης που έχει το χρηματοπιστωτικό σύστημα απέναντι στην χρηματοοικονομική παιδεία και ενδυνάμωση των οικονομικών δεξιοτήτων των πολιτών. Εντάσσει δε στις στρατηγικές της προτεραιότητες για την κοινωνική της πολιτική ένα πρόγραμμα δράσεων για την αναβάθμιση του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού στη χώρα μας.
Κατά τον χαιρετισμό του, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. της Εθνικής Τράπεζας κ. Γκίκας Χαρδούβελης επεσήμανε την ανάγκη βελτίωσης των Ελλήνων και των υπολοίπων Ευρωπαίων πολιτών σε θέματα χρηματοοικονομικής παιδείας.
«Ειδικά εμείς οι Έλληνες που ερχόμαστε από μία υπερδεκαετή οικονομική κρίση και ζούσαμε με χρόνια με ψευδαισθήσεις σε ό,τι αφορά τις πραγματικές δυνατότητες της εθνικής μας οικονομίας και των δημόσιων οικονομικών, οφείλουμε να κάνουμε βήματα χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού. Απαιτείται να κατανοούμε καλύτερα τα οικονομικά του νοικοκυριού μας αλλά και τις βασικές παραμέτρους της εθνικής οικονομίας και των δημόσιων οικονομικών» τόνισε ο κ. Χαρδούβελης.
Υποστήριξε επίσης ότι οι πολίτες πρέπει να έχουν χρηματοοικονομικές γνώσεις ώστε να μπορούν να κρίνουν σωστά, να διακρίνουν λάθη και να επιζητούν διορθώσεις στη διαχείριση των προσωπικών τους οικονομικών αλλά και όλης της οικονομίας.
Ο Πρόεδρος του ΔΣ της Εθνικής Τράπεζας έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον ψηφιακό χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό, τονίζοντας ότι είναι σημαντικό σήμερα οι νέοι αλλά και οι μεγαλύτεροι να είναι χρηματοοικονομικά ενήμεροι και ψηφιακά έξυπνοι, ώστε να αξιοποιούν τις δυνατότητες της τεχνολογίας, έχοντας επίγνωση των κινδύνων, (όπως το phishing, το pharming κ.α.) και να τους αποφεύγουν.
Η ομιλία του Γκίκα Χαρδούβελη
Κυρίες και κύριοι, καλημέρα σας,
Σας καλωσορίζω και εγώ με τη σειρά μου στο 4ο συνέδριο του Ινστιτούτου για τον Χρηματοοικονομικό Αλφαβητισμό ή μάλλον για το πρόβλημα του Χρηματοοικονομικού ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΥ.
Ως Ελλάδα κατέχουμε την 24η θέση στην Ευρώπη των «28» στο σχετικό συγκριτικό πίνακα του πιο πρόσφατου Ευρωβαρόμετρου του Ιουλίου 2023, το οποίο μετράει το επίπεδο χρηματοοικονομικού γραμματισμού (ή αλφαβητισμού) στις διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες.
Σε αυτή την έρευνα, το 19% των Ελλήνων κατατάσσονται στο υψηλό επίπεδο χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού, το 52% στο μέσο επίπεδο, ενώ το 29% θεωρούνται χρηματοοικονομικά αναλφάβητοι.
Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό μέσο όρο, το 18% κατηγοριοποιούνται στο υψηλό επίπεδο. Το ποσοστό αυτό είναι λίγο μικρότερο από την Ελλάδα. Συνεπώς, στην καλή άκρη της κατανομής πάμε καλά. Ακόμα καλύτερα πάνε τέσσερα ευρωπαϊκά κράτη, Ολλανδία, Σουηδία, Δανία και Σλοβενία, που εμφανίζουν ποσοστά πάνω από 25% στο υψηλό επίπεδο.
Οι μεγάλες διαφορές της Ελλάδος με την υπόλοιπη Ευρώπη βρίσκονται στην άλλη άκρη της κατανομής. Οι χαμηλού επιπέδου στον χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό Ευρωπαίοι είναι μόνον το 18% αντί για 29% στην Ελλάδα.
Στο μέσο επίπεδο χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού, ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι στο 64% του πληθυσμού ενώ στην Ελάδα είναι στο 59%.
Τι μας δείχνουν αυτά τα στοιχεία; Καταδεικνύουν την ανάγκη βελτίωσης του επιπέδου χρηματοοικονομικού γραμματισμού σε όλη την Ευρώπη, αλλά κυρίως στην Ελλάδα.
Ειδικά εμείς οι Έλληνες που ερχόμαστε από μία υπερδεκαετή οικονομική κρίση και ζούσαμε για χρόνια με ψευδαισθήσεις σε ότι αφορά τις πραγματικές δυνατότητες της εθνικής μας οικονομίας, οφείλουμε να κάνουμε βήματα χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού.
Είναι σημαντικό για κάθε άτομο μέσα στην κοινωνία να γνωρίζει πως να παίρνει εμπεριστατωμένες αποφάσεις
- για τα οικονομικά του
- και τα οικονομικά του νοικοκυριού του,
αλλά και να κατανοεί τις βασικές παραμέτρους της εθνικής οικονομίας και των δημόσιων οικονομικών.
Είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε γιατί, για παράδειγμα, μια οικονομία πρέπει να είναι διεθνώς ανταγωνιστική.
Πρέπει να έχουμε γνώση για να μπορούμε να κρίνουμε σωστά, να διακρίνουμε τα λάθη και να επιζητούμε διορθώσεις, όποτε χρειάζεται.
Αυτό θα είχε θετικό αντίκτυπο στην οικονομική ευημερία όλων μας και στην αντοχή μας απέναντι σε εισοδηματικούς κλυδωνισμούς που μπορεί να αντιμετωπίσουμε κάποια στιγμή.
Θα συνέβαλλε όμως και στο να αποκτήσουμε περισσότερη αυτοπεποίθηση και ικανότητες όταν καλούμαστε να πάρουμε αποφάσεις σχετικά με τα χρήματά μας.
Κυρίες και κύριοι,
Έχουμε περάσει στην ψηφιακή εποχή και η τεχνολογία πλέον διαπερνά το σύνολο της οικονομίας και της κοινωνίας.
Όλα τρέχουν και αλλάζουν πολύ γρήγορα. Καλούμαστε να προσαρμοστούμε και να διαχειριζόμαστε νέες έννοιες, νέες ευκαιρίες αλλά και νέους κινδύνους και απειλές.
Στην ψηφιακή εποχή, λοιπόν, όταν μιλάμε για Χρηματοοικο-νομικό Αλφαβητισμό, μιλάμε συγχρόνως και για τον Ψηφιακό Χρηματοοικονομικό Αλφαβητισμό.
Αντιμετωπίζουμε μια συνεχώς αυξανόμενη ανάγκη για οικονομική εξειδίκευση, ώστε από τη μία να γνωρίζουμε και να αξιοποιούμε τα οφέλη της χρηματοοικονομικής τεχνολογίας και από την άλλη να εντοπίζουμε και να αποφεύγουμε τους κινδύνους.
Οι ανάγκες των νέων αλλά και των μεγαλύτερων – στις οποίες οι τράπεζες προσαρμοζόμαστε με ταχύτητα – ικανοποιούνται πλέον όλο και περισσότερο από το κινητό και τον υπολογιστή και όλο και λιγότερο από το φυσικό κατάστημα και το γκισέ.
Είναι σημαντικό σήμερα να γνωρίζουμε να χρησιμοποιούμε ψηφιακά χρηματοπιστωτικά προϊόντα και υπηρεσίες, να χρησιμοποιούμε για παράδειγμα το internet banking.
Και για να το κάνουμε, πρέπει να αυξήσουμε το μέσο επίπεδο ψηφιακού χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού. Και αυτό είναι άρρηκτα συνδεδεμένο
- με την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών σε όλα τα στάδια της εκπαίδευσης
- αλλά και με την αυξημένη εξοικείωση των πολιτών με τις νέες τεχνολογίες.
Στη νέα ψηφιακή εποχή, στην οποία έχει εισέλθει η ελληνική οικονομία και κοινωνία, πρέπει
- να είμαστε χρηματοοικονομικά ενήμεροι και ψηφιακά έξυπνοι.
- Να κατανοούμε και να αξιοποιούμε ψηφιακά χρηματο-οικονομικά προϊόντα και υπηρεσίες όπως, π.χ.
- να κάνουμε ψηφιακές πληρωμές,
- να διαχειριζόμαστε περιουσιακά στοιχεία ψηφιακά,
- αλλά και να έχουμε επίγνωση των κινδύνων όπως το phishing, το pharming, κλπ.
Και για αυτό χρειάζεται να στηρίζουμε προσπάθειες σαν αυτή που κάνει το Ινστιτούτο Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού για τη διάδοση της χρηματοοικονομικής γνώσης και την καταπολέμηση του χρηματοοικονομικού αναλφαβητισμού.
Το Ινστιτούτο αξίζει τους επαίνους μας γι’ αυτή την προσπάθεια.
Εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες του συνεδρίου.
Σας ευχαριστώ πολύ.