THEPOWERGAME
Στο 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης πρωταγωνιστούν οι «παραμυθάδες» της μικρής και της μεγάλης οθόνης, αλλά και η ίδια η διαδικασία με την οποία οι ιστορίες ξεδιπλώνονται, αφηγούνται και γίνονται συλλογικό κεκτημένο τόσο στον κόσμο του σινεμά όσο και στην τηλεόραση.
Με στόχο να δημιουργηθεί μια γέφυρα ανάμεσα στο κινηματογραφικό και το τηλεοπτικό σενάριο, το αφιέρωμα Storytelling του φετινού Φεστιβάλ φιλοξενεί πετυχημένους συγγραφείς και σεναριογράφους από την Ελλάδα και το εξωτερικό, οι οποίοι μοιράζονται τις εμπειρίες, τις σκέψεις και τα μυστικά τους, μέσα από μία σειρά masterclasses, ανοιχτά για το κοινό.
Σε αυτό το πλαίσιο, το Meet the Future, η επιτυχημένη δράση της Αγοράς που εγκαινιάστηκε το 2019 και έχει ως στόχο να αναδεικνύει νέους Έλληνες επαγγελματίες από διαφορετικούς κλάδους του κινηματογράφου, υποδέχεται φέτος στους σεναριογράφους της νεότερης γενιάς από την Ελλάδα, παίρνοντας τη σκυτάλη από τη σκηνοθεσία, τη φωτογραφία, το μοντάζ και την υποκριτική που είχαν βρεθεί στο επίκεντρο της δράσης τα προηγούμενα χρόνια.
Στο φετινό MtF συμμετέχουν σεναριογράφοι της νεότερης γενιάς, οι οποίοι έχουν στο ενεργητικό τους ταινία που έχει συμμετάσχει στο επίσημο πρόγραμμα μεγάλου κινηματογραφικού φεστιβάλ του εξωτερικού (Κάννες, Βενετία, Μπερλινάλε, Λοκάρνο, Κάρλοβι Βάρι, Σαν Σεμπαστιάν, Λονδίνο, Ρότερνταμ, Νέα Υόρκη, Τραϊμπέκα, Τορόντο, Σάντανς, Κλερμόν-Φεράν) / έχει διαγωνιστεί στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης / έχει βραβευτεί για το σενάριό της στο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας / έχει βραβευτεί στην Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.
Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες έχουν ένα τηλεοπτικό πρότζεκτ υπό εξέλιξη, το οποίο και θα παρουσιάσουν στους προσκεκλημένους επαγγελματίες της Αγοράς, με σκοπό τη γνωριμία και τη δικτύωση.Ένας από τους συμμετέχοντες θα κερδίσει μια πενταετή δωρεάν συνδρομή ως Premium Μέλος στην πλατφόρμα της Crew United, την κορυφαία διαδικτυακή πλατφόρμα διασύνδεσης επαγγελματιών του οπτικοακουστικού κλάδου της Ευρώπης, η οποία λειτουργεί και στην Ελλάδα.
Το πρόγραμμα των masterclasses του Storytelling
Από το Six Feet Under στην κορυφή: Η εξέλιξη της σύγχρονης τηλεόρασης
AGORA Series Masterclass από τον τηλεοπτικό σκηνοθέτη και παραγωγό Τζέρεμι Ποντέσουα
Σάββατο 4 Νοεμβρίου, Παύλος Ζάννας, 10:30-11:30
Ελεύθερη είσοδος, με σειρά προτεραιότητας
Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και παραγωγός κινηματογραφικών ταινιών και τηλεοπτικών σειρών, Τζέρεμι Ποντέσουα, παραδίδει masterclass για το μέλλον της αφήγησης.
Ο Ποντέσουα, επανειλημμένως υποψήφιος και βραβευμένος για σειρές όπως οι Six Feet Under, Game of Thrones, Boardwalk Empire, The Pacific, True Detective, θα μοιραστεί με το κοινό τις εμπειρίες του για το πώς ένας/μία επικεφαλής σκηνοθέτης καθορίζει τον τόνο στην ανάπτυξη και στη διαδικασία παραγωγής μιας σειράς, μιλώντας παράλληλα για την εξέλιξη του επεισοδιακού περιεχομένου μέσα στα χρόνια, με καίριες πληροφορίες από το προσωπικό του ταξίδι σε τηλεοπτικά πρότζεκτ. Συντονίζει ο Λευτέρης Χαρίτος, σκηνοθέτης και Πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
More Is More: Χτίζοντας τον αφηγηματικό κόσμο μιας σειράς
Masterclass από τον σεναριογράφο Παναγιώτη Χριστόπουλο
Κυριακή 5 Νοεμβρίου, Παύλος Ζάννας, 10:30-11:30
Ελεύθερη είσοδος, με σειρά προτεραιότητας
Η συνολική διάρκεια και ο επεισοδιακός χαρακτήρας των σειρών αποτελούν, σεναριακά μιλώντας, τη βασική διαφορά μεταξύ μιας σειράς και μιας ταινίας. Στο σινεμά, οι σεναριογράφοι καλούμαστε συνήθως να μειώσουμε τις σελίδες του σεναρίου, «κόβοντας» subplots, χαρακτήρες, σκηνές που δεν προωθούν άμεσα τη δράση. Το απαραίτητο «less is more» του σινεμά γεμίζει τα συρτάρια του σεναριογράφου με κομμένες πτυχές της ιστορίας που ίσως να είναι περιττές για την ίδια την ταινία, μα συχνά αποτελούν κομμάτια του αφηγηματικού κόσμου τον οποίο ο σεναριογράφος έχτισε με αγάπη.
Μια σειρά όχι απλώς μπορεί να προσφέρει ένα καταφύγιο για όλα αυτά τα «περιττά», μα τα χρειάζεται. Ο σεναριογράφος που δημιουργεί μια σειρά καλείται εξαρχής να στήσει όχι μόνο ένα story, αλλά έναν αφηγηματικό κόσμο που θα πλαισιώσει την κεντρική ιστορία και με τον οποίο η κεντρική ιστορία θα ανοίξει έναν «διάλογο». Στο More Is More θα εξετάσουμε πώς χτίζεται ο κόσμος μια σειράς – και ποια είναι τα αόρατα αφηγηματικά νήματα που τον συγκρατούν από το να καταλήξει χάος.
Σενάριο: Ατελείωτη ελευθερία, ατελείωτοι περιορισμοί
Masterclass από τη σκηνοθέτιδα, σεναριογράφο, μοντέζ και παραγωγό Δώρα Μασκλαβάνου
Δευτέρα 6 Νοεμβρίου, Παύλος Ζάννας, 10:30-11:30
Ελεύθερη είσοδος, με σειρά προτεραιότητας
Σε ένα χώρο γοητευτικό, απαιτητικό, ανταγωνιστικό και ακριβό, ο σεναριογράφος καλείται να βρει και να θέσει ο τους τους περιορισμούς που θα ακολουθήσει, πριν τον προλάβουν οι άλλοι. Και να τους μετατρέψει σε πλεονεκτήματα και αρετές της δραματουργίας του.
Γύρω από τη φωτιά, μπροστά από τα φώτα
Masterclass από τον τον συγγραφέα Δημοσθένη Παπαμάρκο
Τρίτη 7 Νοεμβρίου, Παύλος Ζάννας, 10:30-11:30
Ελεύθερη είσοδος, με σειρά προτεραιότητας
Ο Δημοσθένης Παπαμάρκος σε μια ανοιχτή συζήτηση με το κοινό για την αφήγηση ως ένα παιχνίδι λόγου και σκιών, για τα διαφορετικά της είδη και πώς αυτά συνδιαλέγονται δημιουργώντας νέους τρόπους έκφρασης, καθώς και για τον ρόλο των σύγχρονων τεχνολογικών μέσων στην καθιέρωση αφηγηματικών τεχνικών που επανασυστήνουν παραδοσιακές σχέσεις διάδρασης ανάμεσα στον αφηγητή και το κοινό του.
Γράφοντας από μέσα προς τα έξω: Πώς να βρεις τη δική σου φωνή
Masterclass από τη σύμβουλο σεναρίου και story editor Ρουθ Άτκινσον, σε συνεργασία με το Discovery Days – Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του Λος Άντζελες
Τετάρτη 8 Νοεμβρίου, Παύλος Ζάννας, 10:30-11:30
Ελεύθερη είσοδος, με σειρά προτεραιότητας
Γιώργος Λάνθιμος, Γκρέτα Γκέργουιγκ, Μπονγκ Τζουν-χο, Τζέιν Κάμπιον, Γκιγιέρμο ντελ Τόρο και Κλόι Ζάο: όλες και όλοι τους σκηνοθέτες με ξεχωριστή, μοναδική φωνή. Αναγνωρίζουμε τη δουλειά τους από το πρώτο καρέ κι είναι ξεκάθαρο ότι αφηγούνται ιστορίες που αγαπούν με πάθος. Η φωνή είναι το χαρακτηριστικό που κάνει έναν αφηγητή/μια αφηγήτρια να ξεχωρίζει, που προσελκύει συνεργάτες και θεατές.
Κι όμως, όσο σημαντικός κι αν είναι ο ρόλος της, η φωνή είναι συγχρόνως και μια από τις πιο ασαφείς και παρεξηγημένες πτυχές στη συγγραφή σεναρίου. Στο πλαίσιο αυτής της συζήτησης θα ορίσουμε και θα εξερευνήσουμε το πώς βρίσκει κανείς τη δική του φωνή, ώστε να γράψει σενάρια με ξεχωριστή, συγκεκριμένη και μοναδική αφηγηματική υπογραφή. Ο προσδιορισμός της αυθεντικής φωνής μέσα από τη σύνδεση με τα δικά μας ενδιαφέροντα, εμπειρίες και θεματικές θα εξασφαλίσει ότι οι ιστορίες μας αναπτύσσουν δεσμούς με τους αναγνώστες και μιλούν στους θεατές για πολύ καιρό αφότου εκείνοι αποχωρήσουν από την κινηματογραφική αίθουσα.