THEPOWERGAME
Άλλη μια προσπάθεια επαύξησης των αρμοδιοτήτων της επιχειρεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αυτή τη φορά επιχειρεί να ελέγξει την αγορά των τηλεπικοινωνιών (και όχι μόνον), μέσω μιας πρότασης ρύθμισης η οποία θα αφορά στις ηλεκτρονικές αγορές και πλατφόρμες.
Ειδικότερα η Επιτροπή Ανταγωνισμού προτείνει την τροποποίηση του ν. 3959/2011 με την προσθήκη ενός νέου άρθρου -το ονομάζει 2Α- και το οποίο έρχεται να προστεθεί στο άρθρο 2 που ρυθμίζει ζητήματα κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης στην αγορά. Σύμφωνα με τη σχετική πρόταση ρύθμισης θα «απαγορεύεται η καταχρηστική εκμετάλλευση της δεσπόζουσας θέσης που διαθέτει επιχείρηση σε οικοσύστημα δομικής σημασίας για τον ανταγωνισμό στην ελληνική επικράτεια». Κατά συνέπεια οι επιχειρήσεις που λειτουργούν «οικοσυστήματα δομικής σημασίας» -όπως χαρακτηρίζονται οι ηλεκτρονικές αγορές- θα εντάσσονται στους όρους και κανόνες ανταγωνισμού της Επιτροπής Ανταγωνισμού
Η πρόταση νόμου δεν εστιάζεται μόνον στους εγχώριους παρόχους αλλά περιλαμβάνει κάθε επιχείρηση που παρουσιάζει κύκλο εργασιών άνω των 300 εκατ. ευρώ σε παγκόσμιο επίπεδο. Υπό την έννοια αυτή, στην προτεινόμενη ρύθμιση υπάγονται όλα τα μεγάλα ονόματα της ψηφιακής οικονομίας, όπως Google, Apple, Uber κ.λπ.
Η πρωτοβουλία ωστόσο αυτή της Επιτροπής Ανταγωνισμού έχει προβληματίσει την κυβέρνηση καθώς έρχεται σε μια περίοδο που η Ευρωπαϊκή Ένωση ακόμη δεν έχει αποφασίσει για το πως θα χειριστεί τα τις ψηφιακές πλατφόρμες του πλανήτη. Μάλιστα τώρα συζητείται η πρόταση ενός νέου Κανονισμού που θα ισχύσει σε Ευρωπαϊκό Επίπεδο. Ο νέος κανονισμός εφόσον τελικά προχωρήσει αφορά «στις διεκδικήσιμες και δίκαιες αγορές στον ψηφιακό τομέα, (Regulation on contestable and fair markets in the digital sector)», που είναι γνωστότερος ως Digital Markets Act.
Στις σχετικές συζητήσεις που γίνονται συμμετέχουν τόσο στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης, όσο και της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Είναι δε απορίας άξιο πως η ελληνική πλευρά έρχεται να προλάβει την κοινοτική με μια τέτοια ρύθμιση. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού επιχειρεί να βγει «μπροστά» και να δημιουργήσει κάποιο διεθνές προηγούμενο.
Ωστόσο πολλοί διαβλέπουν πίσω από την πρωτοβουλία αυτή, μια «κερκόπορτα» που θέλει να δημιουργήσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού προκειμένου να αποκτήσει πρόσβαση στη ρύθμιση του ανταγωνισμού στις κλαδικές αγορές, όπου σήμερα δεν έχει τον έλεγχο (π.χ. τηλεπικοινωνίες, ενέργεια, λιμένες, τρένα κ.ο.κ.). Ο βασικός στόχος είναι δε οι τηλεπικοινωνίες, μια αγορά που υπό μια έννοια συνιστά «ηλεκτρονική αγορά» αφού πάνω της βασίζονται η διανομή περιεχομένου, αγαθών, υπηρεσιών, ακόμη και έτοιμου φαγητού όπως δείχνουν τα παραδείγματα της Wolt, της e-food κ.ο.κ.
Υπενθυμίζεται ότι και στο παρελθόν η Επιτροπή Ανταγωνισμού διεκδίκησε την αρμοδιότητα ελέγχου του ανταγωνισμού στις τηλεπικοινωνίες, αλλά ανεπιτυχώς. Η κυβέρνηση, με το νόμο 4727/2020 περί Ψηφιακής Διακυβέρνησης της χώρας, έδωσε απάντηση στο θέμα, αφήνοντας στα «κρύα του λουτρού» την ηγεσία της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Η κυβέρνηση διατήρησε το υφιστάμενο καθεστώς ως είχε στο παρελθόν.
Η προτεινόμενη ρύθμιση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, σχετικά με τη ρύθμιση του ανταγωνισμού που έχει σταλεί στα διάφορα συναρμόδια υπουργεία για σχολιασμό είναι η εξής:
«Άρθρο 2Α
Κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης σε οικοσύστημα δομικής σημασίας για τον ανταγωνισμό – Προσθήκη άρθρου 2Α στον ν. 3959/2011
1. Απαγορεύεται η καταχρηστική εκμετάλλευση της δεσπόζουσας θέσης που
διαθέτει επιχείρηση σε οικοσύστημα δομικής σημασίας για τον
ανταγωνισμό στην ελληνική επικράτεια.
2.Για τον έλεγχο της εφαρμογής της παρ.1 η Επιτροπή Ανταγωνισμού λαμβάνει υπόψη ιδίως το επιχειρηματικό μοντέλο του οικοσυστήματος, τους κανόνες που διέπουν τις σχέσεις των εμπλεκόμενων μερών σ’ αυτό, και την αντικειμενική δικαιολόγηση των τηρούμενων εμπορικών πρακτικών.
3.Ως οικοσύστημα ορίζεται (α) ένα σύμπλεγμα αλληλένδετων και σε σημαντικό βαθμό αλληλοεξαρτώμενων οικονομικών δραστηριοτήτων από διαφορετικές επιχειρήσεις με σκοπό την παροχή ενός ή περισσότερων προϊόντων ή υπηρεσιών που επιδρούν στους ίδιους χρήστες, ή (β) μία πλατφόρμα οικονομικών δραστηριοτήτων που παρέχονται από διαφορετικές επιχειρήσεις με σκοπό την παροχή ενός ή περισσότερων προϊόντων ή υπηρεσιών που επιδρά στους ίδιους χρήστες ή σε διαφορετικές κατηγορίες χρηστών.
4.Οικοσύστημα στερείται δομικής σημασίας για τον ανταγωνισμό όταν, παράλληλα με αυτό, λειτουργούν άλλα τρία τουλάχιστον ανεξάρτητα οικοσυστήματα τα οποία συνιστούν πρόσφορη εναλλακτική επιλογή για τους χρήστες.
5.Το παρόν εφαρμόζεται όταν ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών της δεσπόζουσας επιχείρησης, κατά την έννοια της παρ. 1, ανέρχεται παγκοσμίως σε τριακόσια εκατομμύρια τουλάχιστον (300.000.000) ευρώ».