THEPOWERGAME
Η παγκόσμια ζήτηση ορυκτών καυσίμων αναμένεται να κορυφωθεί έως το 2030, καθώς περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κυκλοφορούν στους δρόμους και η οικονομία της Κίνας αναπτύσσεται πιο αργά και στρέφεται προς καθαρότερες μορφές ενέργειας, υπονομεύοντας τη λογική για οποιαδήποτε αύξηση των επενδύσεων, αναφέρει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας,
Η έκθεση του ΙΕΑ, η οποία συμβουλεύει τις βιομηχανικές χώρες, έρχεται σε αντίθεση με την άποψη της ομάδας παραγωγών πετρελαίου του Οργανισμού Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών, η οποία βλέπει τη ζήτηση πετρελαίου να αυξάνεται πολύ μετά το 2030 και ζητά νέες επενδύσεις τρισεκατομμυρίων στον πετρελαϊκό τομέα.
Στις ετήσιες Παγκόσμιες Ενεργειακές Προοπτικές της που δημοσιεύθηκαν την Τρίτη, η IEA δήλωσε ότι η κορύφωση στη ζήτηση πετρελαίου, φυσικού αερίου και άνθρακα είναι ορατές αυτή τη δεκαετία στο σενάριό της με βάση τις τρέχουσες πολιτικές των κυβερνήσεων.
«Η μετάβαση στην καθαρή ενέργεια συμβαίνει παγκοσμίως και είναι ασταμάτητη. Δεν είναι ζήτημα του “αν”, είναι απλώς ζήτημα του “πόσο σύντομα” – και όσο πιο σύντομα τόσο το καλύτερο για όλους μας», δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής του ΙΕΑ Φατίχ Μπιρόλ.
«Οι κυβερνήσεις, οι εταιρείες και οι επενδυτές πρέπει να στηρίξουν τη μετάβαση στην καθαρή ενέργεια αντί να την εμποδίζουν», συμπλήρωσε.
Οι κίνδυνοι από την υπερβολικά υψηλή ζήτηση στα ορυκτά καύσιμα
Παρόλα αυτά, ο ΙΕΑ δήλωσε επίσης ότι, όπως έχουν τα πράγματα, η ζήτηση για ορυκτά καύσιμα θα παραμείνει υπερβολικά υψηλή για να διατηρηθεί εντός της εμβέλειας ο στόχος της Συμφωνίας του Παρισιού για τον περιορισμό της αύξησης της μέσης παγκόσμιας θερμοκρασίας στον 1,5 βαθμό Κελσίου.
«Αυτό εγκυμονεί τον κίνδυνο όχι μόνο να επιδεινωθούν οι κλιματικές επιπτώσεις μετά από ένα έτος με καύσωνα ρεκόρ, αλλά και να υπονομευθεί η ασφάλεια του ενεργειακού συστήματος, το οποίο χτίστηκε για έναν ψυχρότερο κόσμο με λιγότερα ακραία καιρικά φαινόμενα», ανέφερε ο οργανισμός σε ανακοίνωσή του.
Ο ρόλος της Κίνας και η αύξηση της ηλεκτροκίνησης
Μέχρι το 2030, ο ΙΕΑ αναμένει ότι θα κυκλοφορούν σχεδόν 10 φορές περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους παγκοσμίως και ανέφερε ότι οι πολιτικές που υποστηρίζουν την καθαρή ενέργεια σε βασικές αγορές επιβαρύνουν τη μελλοντική ζήτηση ορυκτών καυσίμων.
Για παράδειγμα, ο ΙΕΑ αναμένει τώρα ότι το 50% των νέων ταξινομήσεων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ θα είναι ηλεκτρικά το 2030, από 12% στις προβλέψεις του πριν από δύο χρόνια, κυρίως ως αποτέλεσμα του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού στις ΗΠΑ.
Ο ΙΕΑ βλέπει επίσης να αλλάζει ο ρόλος της Κίνας ως βασική πηγή αύξησης της ενεργειακής ζήτησης.
Ενώ η Κίνα κατά την τελευταία δεκαετία αντιπροσώπευε σχεδόν τα δύο τρίτα της αύξησης της παγκόσμιας χρήσης πετρελαίου, η δυναμική της οικονομικής της ανάπτυξης εξασθενεί και η χώρα είναι μια «δύναμη καθαρής ενέργειας», αναφέρει η έκθεση, προσθέτοντας ότι περισσότερες από τις μισές παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων το 2022 θα είναι στην Κίνα.
«Κλειδί» στην ομαλή μετάβαση οι επενδύσεις σε καθαρή ενέργεια και όχι σε ορυκτά
Ο ΙΕΑ δήλωσε ότι το κλειδί για μια ομαλή μετάβαση είναι η κλιμάκωση των επενδύσεων σε όλες τις πτυχές ενός συστήματος καθαρής ενέργειας και όχι στα ορυκτά καύσιμα.
«Το τέλος της εποχής ανάπτυξης των ορυκτών καυσίμων δεν σημαίνει το τέλος των επενδύσεων σε ορυκτά καύσιμα, αλλά υπονομεύει τη λογική για οποιαδήποτε αύξηση των δαπανών», αναφέρει η έκθεση του ΙΕΑ.
Μια έκθεση του ΟΠΕΚ νωρίτερα αυτό το μήνα ανέφερε ότι οι εκκλήσεις να σταματήσουν οι επενδύσεις σε νέα πετρελαϊκά έργα ήταν «λανθασμένες» και «θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ενεργειακό και οικονομικό χάος».