THEPOWERGAME
Στην ψηφιακή εποχή περνά η αγορά ακινήτων από τον Ιανουάριο του 2024 καθώς ενεργοποιείται ο φάκελος μεταβίβασης ακινήτου μέσω του οποίου οι αγοραπωλησίες θα ολοκληρώνονται σε λίγες ημέρες, ανάλογα με την περίπτωση.
Πλέον η κυβέρνηση είναι έτοιμη και στις αρχές του επόμενου έτους θα τεθεί σε πλήρη παραγωγική λειτουργία η μεταβίβαση ακινήτων με λίγα κλικ. Το έργο «τρέχει» το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και συγκεκριμένα ο αρμόδιος υφυπουργός Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Από την απόλυτη ταλαιπωρία των μεταβιβάσεων και των αναμονών από τα υποθηκοφυλακεία, τις κτηματολογικές υπηρεσίες και τους δήμους θα περάσουμε στα ψηφιακά συμβόλαια. Ακόμα και σήμερα όμως δήμοι κυρίως της περιφέρειας καθυστερούν μήνες για να εκδώσουν τη βεβαίωση περί μη οφειλής ΤΑΠ.
Με τον ψηφιακό φάκελο μεταβίβασης ακινήτων, οι συμβολαιογράφοι θα μπορούν να αντλούν τα απαραίτητα δικαιολογητικά και να ολοκληρώνουν σε σύντομο χρονικό διάστημα τα σχετικά συμβόλαια, χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν από τους δήμους, την εφορία ή άλλους φορείς του ελληνικού δημοσίου να τα εκδώσουν. Όλα τα έγγραφα θα αντλούνται πλέον μέσω διαλειτουργικότητας. Με τις αλλαγές που σχεδιάζονται η μεταβίβαση ακινήτου θα μπορεί να ολοκληρωθεί το αργότερο σε τρεις ημέρες, ενώ σε μία μέρα θα ολοκληρώνεται και ο έλεγχος νομιμότητας.
Έτσι, από τον Ιανουάριο 2024 θα λειτουργεί ο ψηφιακός φάκελος μεταβίβασης ακινήτου στον οποίο ο συμβολαιογράφος θα μπαίνει σε μια ψηφιακή εφαρμογή, θα απευθύνει πρόσκληση μέσω gov.gr σε αγοραστή και πωλητή. Μέσα σε αυτό το κοινό ψηφιακό περιβάλλον θα αντλείται η φορολογική ενημερότητα, η ασφαλιστική ενημερότητα, και ακόμα 10-15 δικαιολογητικά. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα χρειάζεται ο πολίτης να πηγαίνει από υπηρεσία σε υπηρεσία του δημοσίου προκειμένου να τα δώσει στον συμβολαιογράφο. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας θα δημιουργείται το ψηφιακό συμβόλαιο. Αυτό σημαίνει ότι ο τίτλος κτήσης θα είναι ένα ψηφιακό έγγραφο, του οποίου το περιεχόμενο, δεν θα χρειάζεται να επαναλαμβάνεται σε διάφορα έγγραφα όπως γίνεται σήμερα.
Πιο αναλυτικά όλη η διαδικασία θα ξεκινά ψηφιακά με πρόσκληση συμβολαιογράφου σε αγοραστή και πωλητή μέσω gov.gr. Όταν την αποδέχονται, ο πωλητής σε συνεργασία με τον συμβολαιογράφο διαλειτουργεί ή μεταφορτώνει τα πιστοποιητικά που είναι απαραίτητα και η πλατφόρμα του δείχνει ποια είναι η πληρότητα των εγγράφων που πρέπει να συλλέξει, ώστε να έχει μια ολοκληρωμένη μεταβίβαση χωρίς λάθη και αμφισβητήσεις.
Στη συνέχεια συντάσσεται συμβόλαιο και εκδίδεται ψηφιακό ακριβές αντίγραφο με ψηφιακή υπογραφή, του οποίου τα περιεχόμενα διασφαλίζεται με διαλειτουργικότητες ότι είναι τα ίδια σε κάθε στάδιο, ώστε να αποφεύγονται λάθη που αποτελούν πολύ βασικό λόγο καθυστερήσεων.
Δεν θα χρειάζεται να πηγαίνουν οι συμβαλλόμενοι σε καμία άλλη υπηρεσία ούτε ψηφιακά ούτε με φυσική παρουσία, καθώς ο φόρος μεταβίβασης θα εκδίδεται και θα πληρώνεται μέσα από την ίδια πλατφόρμα που θα διαλειτουργεί με την ΑΑΔΕ.
Επίσης δεν θα χρειάζεται να πηγαίνει ο αγοραστής στο Κτηματολόγιο για μεταγραφή, αφού θα υποβάλλεται ψηφιακά μέσα από τον φάκελο μεταβίβασης.
Η μόνη παρουσία δια ζώσης θα απαιτείται στο στάδιο όπου ο συμβολαιογράφος εκ του νόμου πρέπει να διαπιστώνει ότι όντως ο άνθρωπος που «πατάει τα κλικ» είναι ο πραγματικός συμβαλλόμενος και έχει δικαιοπρακτική ικανότητα.
Επίσπευση μετεγγραφών
Παράλληλα το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης κάνει τις απαραίτητες κινήσεις για την επιτάχυνση των μετεγγραφών ακινήτων .
«Στέλνουμε μήνυμα προς τους επενδυτές ακινήτων ότι οι καθυστερήσεις στις μετεγγραφές θα τελειώσουν, και η ασφάλεια δικαίου θα βοηθήσει τις συναλλαγές τους» δηλώνει χαρακτηριστικά ο κ. Κυρανάκης:
Στο πλαίσιο αυτό προωθείται ο μηδενισμό των εκκρεμοτήτων στο Κτηματολόγιο μέσω Crowdsourcing” από δικηγόρους. Πρόσφατα συνάντηση με την ολομέλεια Δικηγορικών Συλλόγων είχε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κυρανάκης. Στην ατζέντα της συζήτησης ήταν η παρουσίαση της πλατφόρμας νομικού ελέγχου, η οποία θα είναι έτοιμη στις 20 Οκτωβρίου και μέσω αυτής θα εισέρχονται οι δικηγόροι και θα προχωρούν στον έλεγχο πράξεων του Κτηματολογίου εφόσον έχουν πιστοποιηθεί και εκπαιδευτεί από τους Συλλόγους τους.
Μάλιστα μετά από εισήγηση του κ. Κυρανάκη προς το ΔΣ του Κτηματολογίου, το τίμημα ανά εισήγηση για τον νομικό έλεγχο πράξεων από δικηγόρους προς τους προϊσταμένους που υπογράφουν μετεγγραφές, διπλασιάστηκε από 8 σε 15 ευρώ. Έτσι, ο δικηγόρος θα μπορεί να ολοκληρώνει εισηγήσεις από το γραφείο ή το σπίτι του χωρίς τους περιορισμούς ωραρίων ενός Κτηματολογικού Γραφείου, κάτι που «κολλούσε» τη διαδικασία.
«Ένας δικηγόρος που θα μπει στην πλατφόρμα και θα ολοκληρώνει κατά μέσο όρο 10 πράξεις τη μέρα, θα έχει σε ένα μήνα εισόδημα 4.500 ευρώ. Το οικονομικό κίνητρο που δίνει το Κτηματολόγιο είναι ισχυρό και αποδεικνύει την αποφασιστικότητα να μηδενιστούν οι εκκρεμότητες», αναφέρουν πηγές του Κτηματολογίου.
Πάνω από 1.000 δικηγόροι θα μπουν στη μάχη μηδενισμού των εκκρεμοτήτων και ξεκινούν άμεσα εκπαίδευση.
Εντός της πλατφόρμας θα υπάρχουν στατιστικά σε πραγματικό χρόνο με βάση τα οποία θα αξιολογούνται οι δικηγόροι και η ποιότητα των εισηγήσεών τους. Το τίμημα αυξήθηκε για να έχουν κίνητρο οι δικηγόροι, αλλά πειραματισμοί ή προχειρότητες θα οδηγούν σε αποκλεισμό από την πλατφόρμα.
Συνδυαστικά ο φάκελος μεταβίβασης ακινήτου, το crowdsourcing και η απλοποίηση της τιμολόγησης που έρχεται νομοθετικά, θα αποτελέσουν τους τρεις βασικούς πυλώνες επιτάχυνσης των μετεγγραφών.
Όλη αυτή η κατάσταση που επικρατούσε εδώ και τόσα χρόνια, δημιουργούσε και ανασφάλεια δικαίου, καθώς το πρόβλημα δεν εστιάζεται μόνο στον χρόνο, αλλά και στο νομικό κενό που δημιουργείται μεταξύ της στιγμής που υπογράφεται ένα συμβόλαιο αγοραπωλησίας, μέχρι την ώρα που θα γίνει η εγγραφή στα βιβλία του κτηματολογίου.