THEPOWERGAME
Παγωμένα λόγω αδυναμιών στη διαδικασία εκποίησης παραμένουν 25.000 ακίνητα, που ανήκουν σε δανειολήπτες της περιμέτρου του Νόμου Κατσέλη, για τα οποία, ενώ υπάρχει δικαστική απόφαση εκποίησης, δεν προχωρεί η διαδικασία.
Τα ακίνητα αυτά δεν ανήκουν στην περίμετρο της προστασίας του Νόμου Κατσέλη και, ως εκ τούτου, δεν συνιστούν προστατευόμενη πρώτη κατοικία. Αφορούν δεύτερες κατοικίες οφειλετών (αστικά ή εξοχικά), οι οποίοι καλύπτονται για την πρώτη τους κατοικία από τον σχετικό Νόμο, αλλά όχι για τα δεύτερα ή τρίτα σπίτια τους.
Το πρόβλημα που επιφέρει στην αγορά η δυσλειτουργία στην εκποίηση των ακινήτων αυτών δεν είναι ήσσονος σημασίας. Αντιθέτως, οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται επηρεάζουν τα επιχειρηματικά πλάνα των ανακτήσεων των τιτλοποιήσεων του προγράμματος «Ηρακλής», με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για την έκβαση της διαχείρισής τους. Η αδυναμία εκποίησης των συγκεκριμένων ακινήτων «χτυπά» τους στόχους των ανακτήσεων στο πρόγραμμα «Ηρακλής».
Σύμφωνα με όσα αναφέρουν στο powergame.gr πηγές με γνώση της διαδικασίας, για το χαρτοφυλάκιο αυτών των δεύτερων, μη προστατευόμενων ακινήτων, που ούτε λίγο, ούτε πολύ αριθμούν 25.000 οικήματα, υπάρχει ήδη δικαστική απόφαση εκποίησης (πλειστηριασμού). Το πρόβλημα είναι ότι οι αποφάσεις αυτές, που φέρουν την υπογραφή δικαστών, δεν εφαρμόζονται και αυτό συμβαίνει διότι υπάρχουν κενά ή δυσκολίες στην απαιτούμενη διαδικασία, καθιστώντας έτσι τη διενέργεια της εντολής πλειστηριασμού τουλάχιστον δυσλειτουργική.
Ο ρόλος του Ειδικού Εκκαθαριστή για τον πλειστηριασμό των 25.000 «παγωμένων» ακινήτων
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, στη διαδικασία για την εκποίηση των ακινήτων αυτών προβλέπει να μεσολαβήσει Ειδικός Εκκαθαριστής, τον οποίο θα ορίσει το ίδιο το δικαστήριο. Που σημαίνει ότι ο Ειδικός Εκκαθαριστής, π.χ. μια εταιρεία ή ένα φυσικό πρόσωπο που την εκπροσωπεί, θα πρέπει να βρεθεί αντιμέτωπος ο ίδιος με την έξωση σε όσους διαβιώνουν στο υπό πλειστηριασμό οίκημα…
Αυτή η ιστορία με τα 25.000 παγωμένα ακίνητα είναι μία μόνο από τις βασικές συνιστώσες που καθιστούν δύσκολο τόσο το έργο των ανακτήσεων των στόχων των επιχειρηματικών σχεδίων των Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων, όσο προφανώς και τη μείωση του συνόλου των «κόκκινων» δανείων των τραπεζών.
Και δεν είναι η μόνη στρέβλωση του συστήματος ο ορισμός Ειδικού Εκκαθαριστή. Υπάρχουν κι άλλα μέτωπα που δημιουργούν αναχώματα στην πορεία διαχείρισης και, εν τέλει, μείωσης των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων. Όπως, για παράδειγμα, το θέμα της ψηφιοποίησης των αποφάσεων.
Ενώ δηλαδή οι πρωτόδικες αποφάσεις του Ν3869 (Νόμος Κατσέλη) πρέπει πλέον να ψηφιοποιούνται, σύμφωνα με τις νέες διαδικασίες που προβλέπει η Δικαιοσύνη, διευκολύνοντας έτσι και την επίσπευση της διαχείρισης στην πορεία ενός «κόκκινου» δανείου, το ίδιο το σύστημα το τορπιλίζει.
Για παράδειγμα, ενώ η γραμματεία των πρωτοδικείων είναι υποχρεωμένη να ψηφιοποιεί τις αποφάσεις, το ίδιο το πλαφόν της διεκπεραίωσης διαταγών πληρωμής, που προβλέπει μόνο 50 αποφάσεις την ημέρα, μπλοκάρει την απαιτούμενη εκ του νόμου ψηφιοποίηση.
Αυτά και άλλα μικρότερης σημασίας τεχνικά θέματα είναι συχνά υπαίτια για διάφορες δυσκολίες στην πορεία διαχείρισης ενός «κόκκινου» δανείου και προφανώς είναι προτεραιότητα της Ένωσης των Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων να τα προβάλει στα αρμόδια υπουργεία, επιζητώντας κάποια λύση.
Άλλωστε, είναι τεράστιος ο όγκος των δανείων που διαχειρίζονται οι εταιρείες αυτές. Τα υπό διαχείριση Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια ανέρχονται σήμερα σε 90 δισ. ευρώ σε όλη την αγορά και στόχος είναι η εξυγίανση τμήματος αυτών, ώστε να «επιστρέψουν» στο σύστημα, δίνοντας τη δυνατότητα σε συνεπείς πλέον, ρυθμισμένους δανειολήπτες να γίνουν πάλι bankable.
Από πλευράς ρυθμίσεων, πάντως, μέχρι σήμερα έχουν ρυθμισθεί περίπου 30 δισ. ευρώ ληξιπρόθεσμα δάνεια μέσω της διαχείρισης των ομώνυμων εταιρειών τα τελευταία 4-5 έτη. Και το ενθαρρυντικό είναι ότι, παρά τα προβλήματα, διεκπεραιώνονται περίπου 500 εκατ. ευρώ ρυθμίσεις τον μήνα (συν άλλα 150 εκατ. ευρώ μέσω Εξωδικαστικού).