THEPOWERGAME
Με τη βιομηχανία να βρίσκεται αντιμέτωπη με νέες αβεβαιότητες λόγω του αναδυόμενου γεωπολιτικού κινδύνου, που θα έχει αποτύπωμα στην εφοδιαστική αλυσίδα, είναι ζητούμενο ποιοι προμηθευτές θα αξιοποιήσουν τα κίνητρα της κυβέρνησης για μείωση των τιμών στα προϊόντα του σούπερ μάρκετ.
Υπενθυμίζεται ότι ένα από τα μέτρα που προωθούνται αφορά την προβολή των προϊόντων στα οποία οι προμηθευτές προχωρούν σε μειώσεις τιμών άνω του 5% για διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών. Ωστόσο, ο νέος πόλεμος που ξέσπασε μεταξύ Ισραήλ και Παλαιστίνης και οι φόβοι για κλιμάκωση της έντασης στη Μέση Ανατολή, που έχουν ήδη προκαλέσει αυξήσεις στις τιμές του πετρελαίου, εγείρουν ανησυχίες για δυνητικές επιπτώσεις στη βιομηχανία. Πρακτικά οι προμηθευτές πιθανόν θα επωμιστούν νέα κόστη, επιπλέον όσων καλούνται να διαχειριστούν λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και των παρενεργειών της πανδημίας. Οπότε δεν είναι εύκολη υπόθεση να δεσμευτούν για μειωμένες τιμές σε μεγάλο διάστημα, όπως οι 6 μήνες που ορίζει το μέτρο.
Εξάλλου, το ζητούμενο δεν είναι απλά η μείωση τιμών, δεδομένου ότι μειώσεις τιμών κάνουν πολλές βιομηχανίες τροφίμων και αλυσίδες σε μια σειρά προϊόντων στο πλαίσιο προσφορών. Αλλά εκεί η διάρκεια είναι το πολύ ένα 10ήμερο και όχι 6 μήνες.
Στελέχη αλυσίδων του λιανεμπορίου που προετοιμάζονται -εν όψει της εφαρμοστικής απόφασης του υπουργείου Ανάπτυξης- να υιοθετήσουν τα νέα μέτρα αναφέρουν στο powergame.gr ότι αυτά θα κριθούν στην πράξη.
Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για τέσσερα βασικά μέτρα αντιμετώπισης της ακρίβειας, τα οποία ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, στις 20 Σεπτεμβρίου. Αφορούν την εντατικοποίηση των ελέγχων σε προμηθευτές και εφοδιαστική αλυσίδα, την προβολή προϊόντων στα οποία οι προμηθευτές προχωρούν σε μειώσεις άνω του 5% για τουλάχιστον 6 μήνες, την κοινοποίηση των τιμοκαταλόγων των προμηθευτών στο υπουργείο Ανάπτυξης από τις αλυσίδες με τζίρο πάνω από 90 εκατ. ευρώ και την ενίσχυση του ελεγκτικού μηχανισμού (γραμμή 1520, πλατφόρμα και ειδική εφαρμογή για καταγγελίες).
Ο κ. Σκρέκας υπέγραψε τρεις υπουργικές αποφάσεις για την εφαρμογή των μέτρων κατά της ακρίβειας.
Πρόθεση της κυβέρνησης είναι να δώσει κίνητρο στους προμηθευτές να μειώσουν τις τιμές και οι αλυσίδες κλήθηκαν να κάνουν προτάσεις ως προς τη διαδικασία και όχι ως προς την ουσία των μέτρων, τα οποία εξάλλου αφορούν τις εταιρείες που τις προμηθεύουν με προϊόντα.
Εν αναμονή των υπουργικών αποφάσεων για την εξειδίκευση των μέτρων, υπήρξε συνεργασία μέχρι τα τέλη της περασμένης εβδομάδας μεταξύ των επιχειρηματιών των σούπερ μάρκετ και της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης. Στις συναντήσεις που έλαβαν χώρα μεταξύ των δύο πλευρών διατυπώθηκαν ενστάσεις και προτάσεις σχετικά με τις διαδικασίες για την εφαρμογή των μέτρων με τρόπο ώστε να μην προσθέσουν μεγάλο διαχειριστικό κόστος στις αλυσίδες. Πρόκειται ειδικότερα για παρατηρήσεις σχετικά με τον τρόπο προβολής των προϊόντων με μειωμένες τιμές, καθώς και σχετικά με τις τεχνικές που θα υιοθετηθούν για την επικοινωνία προς το υπουργείο των τιμοκαταλόγων και των αυξήσεων των τιμών από τους προμηθευτές.
Το ενδιαφέρον των λιανεμπόρων εστιάζεται μεταξύ άλλων στη σηματοδότηση των προϊόντων με τις μειωμένες τιμές μέσα στα καταστήματα και στις διαδικασίες που θα κληθούν να εφαρμόσουν ώστε να είναι ρεαλιστικές οι όποιες παρεμβάσεις.
Δεσμεύονται οι λιανέμποροι, επιφυλάσσονται οι προμηθευτές
Οι λιανέμποροι δεσμεύονται να επιστρέψουν στην αγορά το όποιο όφελος από τις μειώσεις τιμών των προμηθευτών τους. Οι προμηθευτές από την άλλη μεριά εμφανίζονται επιφυλακτικοί, με ορισμένους μάλιστα να επισημαίνουν ότι το κίνητρο για μείωση τιμής κατά 5% στοχεύει κυρίως στην ελάφρυνση του πληθωρισμού, αφού η ΕΛΣΤΑΤ δεν προσμετρά τις μειώσεις τιμών λόγω προσφορών.
Σε άλλα μέτρα, το ενδιαφέρον έγκειται σε διαδικαστικά θέματα, όπως π.χ. η υποχρέωση των αλυσίδων να ενημερώνουν το υπουργείο Ανάπτυξης όταν ένας προμηθευτής αλλάζει τιμοκατάλογο αυξάνοντας τιμές, καθώς και να στέλνουν στο υπουργείο 2 φορές την εβδομάδα το εύρος τιμών πώλησης στα οπωροκηπευτικά. Σημειώνεται εδώ ότι το υπουργείο γνωρίζει τις τιμές χονδρικής από την κεντρική αγορά, οπότε θα έχει και την εικόνα της λιανικής αγοράς των σούπερ μάρκετ.
Επομένως, εκτιμάται ότι κάθε προμηθευτής θα σκέφτεται δεύτερη φορά να προχωρήσει σε ανατιμήσεις, όταν γνωρίζει ότι αυτό θα το μάθει και το υπουργείο, αφού η αύξηση του τιμοκαταλόγου μπορεί να κινητοποιεί προληπτικούς ελέγχους ή άλλες ενέργειες.
Στελέχη αλυσίδων σούπερ μάρκετ αναφέρουν στο powergame.gr ότι δεν είναι εύκολο να προβλέψει κανείς την αποδοχή που θα έχουν τα μέτρα, αναμένοντας τις κινήσεις των προμηθευτών τους. Συμφωνούν ωστόσο με τα κίνητρα για μειώσεις τιμών, θεωρώντας ότι αν αυτό γίνει, θα είναι προς όφελος της αγοράς.