THEPOWERGAME
Η δυνατότητα να εργάζεται κάποιος εξ αποστάσεως έχει ανοίξει νέους ορίζοντες στις ζωές των σύγχρονων ανθρώπων. Τους επιτρέπει να ταξιδεύουν, αλλά και να ζουν για ένα διάστημα σε κάποιο μέρος του πλανήτη μακριά από τη μόνιμη κατοικία τους. Πρόκειται για μια τάση που προϋπήρχε, αλλά η πανδημία έδωσε μεγαλύτερη ώθηση σε αυτό το είδος ταξιδιωτών.
Οι ταξιδιώτες αυτού του είδους επιθυμούν να μένουν σε καταλύματα που διαθέτουν μια σειρά ανέσεων: κουζίνα, καθιστικό και οπωσδήποτε χώρο εργασίας (γραφείο και καρέκλα), ενώ στις βασικές τους απαιτήσεις είναι μια γρήγορη και σταθερή γραμμή ίντερνετ.
Με δεδομένο ότι πρόκειται για διαμονές που διαρκούν πάνω από 30 ημέρες, έως και έναν χρόνο συχνά, οι πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων δεν ήταν ακριβώς σε θέση να εξυπηρετήσουν τέτοιου είδους ζήτηση. Παρά μόνο με «κόλπο». Δηλαδή μπορεί κάποιος να κάνει ξεχωριστές κρατήσεις 30 ημερών στο ίδιο ακίνητο. Αλλά αυτό έχει και κάποια όρια, ενώ ο αλγόριθμος μπορεί να το θεωρήσει απάτη και να το μπλοκάρει.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Airbnb, Μπράιαν Τσέσκι, ήδη από την εποχή της πανδημίας αναγνώρισε την τάση για μεγαλύτερης διάρκειας διαμονές. Προέτρεψε τους οικοδεσπότες να δίνουν προσφορές τιμών όταν έχουν τέτοια αιτήματα και επέμεινε ότι το ρεύμα αυτό θα αυξηθεί στο μέλλον. Η πλατφόρμα προσφέρει ήδη μηνιαίες ενοικιάσεις, αλλά μόνο το 18% των ακαθάριστων διανυκτερεύσεων που πραγματοποιήθηκαν το δεύτερο τρίμηνο του 2023 προέρχονται από διαμονές άνω των 30 ημερών.
Τώρα ο κ. Τσέσκι δηλώνει ότι η Airbnb σχεδιάζει να δώσει ώθηση στις μεγαλύτερης διάρκειας ενοικιάσεις. Μιλώντας στους FT, είπε ότι η εταιρεία μπορεί να κάνει περισσότερα για να αυξήσει το ενδιαφέρον για μακροπρόθεσμες κρατήσεις και ότι η προσφορά ενοικιάσεων για έως και έναν χρόνο αντιπροσωπεύει μια «τεράστια ευκαιρία».
Η αγορά των μεσοχρόνιων ενοικιάσεων
Στην πραγματικότητα, δεν πρόκειται ούτε για μακροχρόνια, αλλά ούτε και για βραχυχρόνια μίσθωση. Ο προφανής όρος, που ούτως ή άλλως χρησιμοποιεί η αγορά, είναι μεσοχρόνια μίσθωση. Πρόκειται για προσωρινές μισθώσεις, ενός, δύο τριών ή και περισσότερων μηνών. Οι ενδιαφερόμενοι είναι πολλοί, όπως οι ψηφιακοί νομάδες, στελέχη πολυεθνικών επιχειρήσεων που μετατίθενται στην Ελλάδα για συγκεκριμένα διαστήματα, καθηγητές ή και φοιτητές.
Ο κ. Βασίλης Αργυράκης, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας διαχείρισης ακινήτων See Greece, εξήγησε στο Powergame: «Το 1/3 του κύκλου εργασιών μας προέρχεται από τη μεσοχρόνια μίσθωση. Σε αυτήν καταφεύγουν τρεις κατηγορίες ιδιοκτητών:
αυτοί που δοκίμασαν τη βραχυχρόνια μίσθωση, αλλά απογοητεύτηκαν γιατί διαθέτουν ακίνητο σε όχι ιδιαίτερα τουριστικά μέρη, αλλά επίσης δεν ήθελαν να γυρίσουν στη μακροχρόνια, επειδή είχαν προβεί σε επένδυση εξοπλισμού και ήθελαν να αποφύγουν τα “φέσια”, αυτοί που δραστηριοποιούνται στη μακροχρόνια και οι ενοικιαστές τους τούς άφησαν “φέσια” και αυτοί που αναζητούν μια επαγγελματική διαχείριση ακινήτου χωρίς να ασχολούνται οι ίδιοι με τους ενοικιαστές».
Ζήτηση για ακίνητα για μεσοχρόνια μίσθωση υπάρχει στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και τα περιφερειακά αστικά κέντρα, όπως Ηράκλειο, Βόλος, Σέρρες και αλλού. «Η ζήτηση αυτή προέρχεται κυρίως από μη Ευρωπαίους πολίτες, κυρίως Αμερικανούς, Αυστραλούς και λίγους Καναδούς, πολλοί είναι από αραβικές χώρες που εργάζονται, ενώ πρόσφατα βλέπουμε μια άνοδο της ζήτησης από τη Σιγκαπούρη», αναφέρει ο κ. Αργυράκης. Ο μέσος χρόνος των μισθώσεων αυτών είναι 5 με 6 μήνες, αλλά μπορεί να γίνει και μεγαλύτερος.
Σε ό,τι αφορά τα πλεονεκτήματα της μεσοχρόνιας μίσθωσης, ο κ. Αργυράκης αναφέρει: «Κάθε μήνα επιθεωρούμε τα σπίτια για να αποφευχθούν οι ζημιές, ενώ εκδίδουμε τους λογαριασμούς, οι οποίοι στις περιπτώσεις φοιτητών που συγκατοικούν μοιράζονται αντιστοίχως. Άλλο πλεονέκτημα είναι ότι η μεσοχρόνια μίσθωση ακολουθεί την αγορά σε ό,τι αφορά την τιμή του μισθώματος και ο ιδιοκτήτης δεν δεσμεύεται σε μια συγκεκριμένη τιμή για μεγάλο χρονικό διάστημα, όπως γίνεται στη μεσοχρόνια».
Να σημειώσουμε ότι στην αγορά της μεσοχρόνιας μίσθωσης δραστηριοποιούνται ήδη πολλές εταιρείες. Κάποιες από αυτές μάλιστα ασχολούνται με upper-class μισθώματα, καθώς απευθύνονται σε αντίστοιχα κοινά. Μια τέτοια ελληνική εταιρεία είναι η Blueground.
Η μεγάλη πρόκληση ωστόσο που αντιμετωπίζει αυτή η αγορά στην Ελλάδα είναι η έλλειψη σταθερού και γρήγορου internet, καθώς αυτή είναι μία από τις σημαντικότερες απαιτήσεις των ταξιδιωτών αυτών. «Αν βελτιωθούν οι τηλεπικοινωνιακές υποδομές, θα δούμε έκρηξη αυτής της αγοράς σε 2-3 χρόνια», προέβλεψε ο κ. Αργυράκης.