THEPOWERGAME
Με την άνοδο των τιμών σε όλη την ταξιδιωτική αλυσίδα, η αγωνία των ανθρώπων στον τουρισμό για το αν θα συνεχίσει ο κόσμος να αντέχει να ταξιδεύει είναι διάχυτη. Προς το παρόν, για την επόμενη χρονιά, η απάντηση των ειδικών είναι «ναι».
Στην εκδήλωση TTG Agenda 2023, που πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο, στις 26 Σεπτεμβρίου, σε συνεργασία με την PwC, εμπειρογνώμονες εξήγησαν τα μηνύματα που λαμβάνουν και τι θα πρέπει να περιμένει ο κλάδος του τουρισμού την επόμενη χρονιά.
Οι τάσεις των καταναλωτών και οι οικονομικές ανησυχίες για τον τουρισμό
Πρώτα ο κορονοϊός, μετά οι διαταραχές στις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια. Οι εταιρείες του ταξιδιωτικού κλάδου έχουν επιδοθεί σε ένα διαρκές crisis management. Και μάλλον το καταφέρνουν, αφού η ζήτηση για ταξίδια διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα. Πάντως, η συνέχιση των ταξιδιωτικών διαταραχών δείχνει ότι θα πρέπει η βιομηχανία να έχει έτοιμα σχέδια έκτακτης ανάγκης.
Σε έρευνα που πραγματοποίησαν τον Σεπτέμβριο στη Μεγάλη Βρετανία η TTG και η PwC, φαίνεται ότι για τους καταναλωτές οι διακοπές είναι η πρώτη προτεραιότητα. Το 80% ξόδεψαν τα ίδια ή περισσότερα σε ταξίδια φέτος σε σύγκριση με το 2022. Επιπλέον, το 70% σχεδιάζουν να ξοδέψουν τα ίδια ή περισσότερα σε διακοπές την επόμενη χρονιά. Η συνεργάτιδα της PwC, Eleanor Scott, ανέφερε: «Υπάρχει μια προειδοποίηση για τα μεσαία εισοδήματα και τη μεσαία αγορά. Η ζήτηση υπάρχει, αλλά τι θα μπορούν να αντέξουν οικονομικά; Περιμένετε στάση αναμονής από αυτούς τους καταναλωτές, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει το προφίλ των κρατήσεων το επόμενο έτος».
Πάντως, η τάση που διαμορφώθηκε φέτος, με ισχυρές κρατήσεις είτε πολύ νωρίς (early bookings), είτε την τελευταία στιγμή (late bookings), αναμένεται να συνεχιστεί και το 2024, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν προσφορές. Οι κρατήσεις που έγιναν νωρίτερα τείνουν να προέρχονται από καταναλωτές μεγαλύτερης ηλικίας και από καταναλωτές με υψηλότερο εισόδημα, ενώ ο μεγαλύτερος χρόνος αναμονής παρατηρήθηκε περισσότερο στη μεσαία ηλικία και το μεσαίο εισόδημα.
Ωστόσο, η κορύφωση της χρονιάς παραμένει στο διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου, με το 16% των ερωτηθέντων να σκοπεύει να κάνει κράτηση αυτό το τρίμηνο. Υπάρχει πάντως και ένα 14% που δεν έχει αποφασίσει ακόμα αν θα πάει διακοπές του χρόνου το καλοκαίρι.
Οι τάσεις των επιχειρήσεων και οι μεγάλοι παίκτες στον τουρισμό
Την ίδια ώρα, καταγράφεται ένα ιδιαίτερα αυξημένο ενδιαφέρον επενδυτών για τον ταξιδιωτικό κλάδο. Το 2024 αλλά και μετά αναμένεται μεγάλη δραστηριότητα σε ό,τι αφορά εξαγορές και συγχωνεύσεις. Ο Rick Jones, επικεφαλής της PwC UK για τη φιλοξενία, τα ταξίδια και την αναψυχή, δήλωσε: «Οι επενδυτές εξετάζουν και πάλι τον τομέα -έχουμε όλο και περισσότερες συζητήσεις με επενδυτές ιδιωτικών κεφαλαίων που επιθυμούν να επενδύσουν στον χώρο. Ένα βασικό πράγμα που αναζητούν οι επενδυτές είναι η ανάπτυξη».
Στον κλάδο των tour operators, οι τρεις «μεγάλοι» της Βρετανίας, Jet2holidays, TUI και easyJet holidays, διατηρούν την ισχύ τους, ενώ στην αμέσως επόμενη θέση ανεβαίνει πλέον δυναμικά η Booking.com. Όπως ανέφεραν οι ομιλητές στην εκδήλωση, η Booking.com θα είναι ο μεγαλύτερος πωλητής αεροπορικών πακέτων διακοπών στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου τα επόμενα δύο ή τρία χρόνια.
Τα τελευταία 10 χρόνια, μια εξαιρετικά επιτυχημένη πορεία έχει διαγράψει η jet2holidays, η οποία έχει ένα μεγάλο πρόγραμμα για την Ελλάδα, που αυξάνεται διαρκώς. Μάλιστα, πρόσφατα ενέταξε την Αθήνα στο city break πρόγραμμά της, η οποία βρίσκεται ήδη στην 6η θέση στο Top10 των ευρωπαϊκών προορισμών, μετά τη Βενετία, τη Φλωρεντία, το Ρέικιαβικ, τη Βαρκελώνη και τη Βιέννη.
Ανοδικά κινείται το love holidays, με αρκετούς άλλους παίκτες να μπαίνουν δυναμικά στην αγορά.