THEPOWERGAME
Οι μικροί οφειλέτες του Δημοσίου αποπληρώνουν τα χρέη τους, ενώ οι μεγάλοι τα αφήνουν να διογκώνονται. Όπως προκύπτει από την ανάλυση των στοιχείων των ληξιπρόθεσμων οφειλετών στο Δημόσιο, που επεξεργάστηκε το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, οι οφειλέτες με χρέη έως 10.000 ευρώ μειώθηκαν κατά 261.853 πρόσωπα. Η εξέλιξη αυτή δείχνει ότι οι «μικροί» δεν είναι μπαταχτσήδες, αλλά αντίθετα πληρώνουν, έστω και με καθυστέρηση, τα χρέη τους. Η μείωση του αριθμού των οφειλετών στο εύρος οφειλής μέχρι 10.000 ευρώ συνοδεύεται από μείωση του συνολικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου σε ετήσια βάση κατά 100,4 εκατ.
Στις υπόλοιπες κατηγορίες οφειλής παρατηρείται αύξηση του αριθμού των οφειλετών, με τη μεγαλύτερη, κατά 13.632 πρόσωπα, να καταγράφεται στο εύρος οφειλής από 10.000 έως 100.000 ευρώ. Στην κατηγορία οφειλής άνω του 1 εκατ. ευρώ και έως 100 εκατ. ευρώ καταγράφεται αύξηση του ληξιπρόθεσμου υπολοίπου κατά 799,4 εκατ. ευρώ, ενώ οι οφειλές άνω των 100 εκατ. ευρώ παρουσιάζουν σημαντική μείωση κατά 9,3 δισ. ευρώ, η οποία είναι αποτέλεσμα της διαγραφής οφειλών της ΟΣΕ ΑΕ ύψους 10,4 δισ. Σημειώνεται ότι στο εύρος οφειλής άνω του 1 εκατ. ευρώ συγκεντρώνεται το 77,7% του συνολικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου και μόλις το 0,2% των οφειλετών
Για τους οφειλέτες με χρέη άνω του 1 εκατ. ευρώ ήδη έχουν ληφθεί μέτρα προκειμένου να διαπιστωθεί εάν έχουν περιουσιακά στοιχεία, πώς διακινούν τυχόν χρήμα που διαθέτουν, καθώς από τα επίσημα κανάλια (τράπεζες) δεν προκύπτουν στις περισσότερες περιπτώσεις. Η λήψη αναγκαστικών μέτρων ενεργοποιείται αυτόματα για τους ανωτέρω. Στις περισσότερες περιπτώσεις, όμως, οι λογαριασμοί είναι άδειοι, ενώ δεν υπάρχουν και περιουσιακά στοιχεία στο όνομα του οφειλέτη ή της επιχείρησης.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΑΑΔΕ προχωράει πλέον στην αναζήτηση του χρήματος. Στελέχη της ΑΑΔΕ εκτιμούν ότι κάπου υπάρχει περιουσία, την οποία όμως με τα μέχρι προ ολίγων ημερών διαθέσιμα εργαλεία δεν μπορούσαν να αναζητήσουν. Πλέον μπορούν να ζητούν στοιχεία από επιχειρήσεις που παρέχουν στην Ελλάδα υπηρεσίες πληρωμών. Συγκεκριμένα, θα ζητηθούν στοιχεία από τη Viva και τη Revolut και άλλα ψηφιακά πορτοφόλια, εκτιμώντας ότι θα βρουν περιουσιακά στοιχεία και κινήσεις λογαριασμών.
Σε ό,τι αφορά την ποιοτική διάρθρωση του πραγματικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου, οι αναλυτές του Γραφείου Προϋπολογισμού διαπιστώνουν ότι μόνο το 59% αυτού, που αντιστοιχεί σε 46,5 δισ. ευρώ, πηγάζει από φορολογικές οφειλές (άμεσοι και έμμεσοι φόροι, φόροι στην περιουσία, ΦΠΑ, ειδικοί φόροι κατανάλωσης κ.λπ.). Το υπόλοιπο των πραγματικών ληξιπρόθεσμων οφειλών προέρχεται από άλλες κατηγορίες οφειλής, οι οποίες παρουσιάζουν χαμηλό ποσοστό είσπραξης.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΑΑΔΕ, σε αυτές περιλαμβάνονται τα πρόστιμα (φορολογικά και μη φορολογικά), τα οποία αποτελούν το 30,8% του πραγματικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου, καθώς αγγίζουν τα 24,2 δισ. ευρώ, και οι μη φορολογικές οφειλές (δάνεια, δικαστικά έξοδα, καταλογισμοί κ.λπ.), οι οποίες αποτελούν το 10,3% του πραγματικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 8,1 δισ. ευρώ.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι 8,8 δισ. ευρώ από τις φορολογικές οφειλές πηγάζουν από αφερέγγυους οφειλέτες και 10,9 δισ. ευρώ αφορούν οφειλές με λήξη δόσεων πέραν της τελευταίας δεκαετίας, απομένουν 26,7 δισ. ευρώ οφειλών από τις οποίες, σύμφωνα με στοιχεία της ΑΑΔΕ, πηγάζει άνω του 90% των εισπράξεων.