Γ.Δ.
1408.99 +0,20%
ACAG
-0,19%
5.34
BOCHGR
-0,23%
4.43
CENER
0,00%
8.6
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,21%
8.18
NOVAL
+0,22%
2.28
OPTIMA
-1,54%
12.82
TITC
-0,92%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+2,29%
1.43
ΑΒΕ
+1,10%
0.458
ΑΔΜΗΕ
+0,63%
2.385
ΑΚΡΙΤ
-2,19%
0.67
ΑΛΜΥ
0,00%
3.645
ΑΛΦΑ
-0,07%
1.5215
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-0,36%
9.725
ΑΣΚΟ
0,00%
2.6
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.94
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.78
ΑΤΤ
-1,67%
0.59
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.17
ΒΙΟ
+0,96%
5.26
ΒΙΟΚΑ
-0,56%
1.78
ΒΙΟΣΚ
+0,36%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+1,96%
2.08
ΓΕΒΚΑ
-0,38%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,88%
18.36
ΔΑΑ
-0,15%
8.048
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.6
ΔΕΗ
-0,60%
11.64
ΔΟΜΙΚ
-2,23%
2.63
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,01%
0.299
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.37
ΕΕΕ
-0,24%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,75%
1.516
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+1,53%
1.99
ΕΛΛ
+0,76%
13.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,14%
1.716
ΕΛΠΕ
+1,94%
6.84
ΕΛΣΤΡ
+0,99%
2.04
ΕΛΤΟΝ
+0,43%
1.86
ΕΛΧΑ
-0,11%
1.844
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,45%
1.11
ΕΤΕ
+1,45%
6.982
ΕΥΑΠΣ
-0,32%
3.1
ΕΥΔΑΠ
-1,21%
5.71
ΕΥΡΩΒ
+0,10%
2.047
ΕΧΑΕ
+2,32%
4.41
ΙΑΤΡ
0,00%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-1,48%
0.3005
ΙΛΥΔΑ
+4,84%
1.95
ΙΝΚΑΤ
-0,83%
4.79
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.32
ΙΝΛΟΤ
+1,51%
0.944
ΙΝΤΕΚ
+0,18%
5.71
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,81%
2.48
ΙΝΤΕΤ
+1,81%
1.01
ΙΝΤΚΑ
+0,54%
2.77
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.195
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+1,38%
1.47
ΚΟΡΔΕ
+0,24%
0.42
ΚΟΥΑΛ
+3,39%
1.098
ΚΟΥΕΣ
+0,54%
5.57
ΚΡΙ
-2,80%
13.9
ΚΤΗΛΑ
+1,18%
1.72
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.946
ΛΑΒΙ
+0,41%
0.729
ΛΑΜΔΑ
+0,28%
7.19
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-2,96%
2.62
ΜΑΘΙΟ
+1,01%
0.6
ΜΕΒΑ
0,00%
3.56
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.04
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44.2
ΜΙΓ
-1,32%
3
ΜΙΝ
-0,98%
0.505
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,26%
19.4
ΜΟΝΤΑ
-4,00%
3.6
ΜΟΤΟ
+0,98%
2.57
ΜΟΥΖΚ
-1,54%
0.64
ΜΠΕΛΑ
+0,49%
24.82
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,27%
3.69
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.1
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,57%
31.34
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
-0,24%
0.818
ΞΥΛΚ
-0,40%
0.251
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
21.3
ΟΛΠ
-0,65%
30.8
ΟΛΥΜΠ
+0,87%
2.32
ΟΠΑΠ
+0,71%
15.67
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.791
ΟΤΕ
-0,46%
15.06
ΟΤΟΕΛ
+0,59%
10.18
ΠΑΙΡ
0,00%
0.988
ΠΑΠ
0,00%
2.36
ΠΕΙΡ
-0,08%
3.612
ΠΕΡΦ
-1,47%
5.38
ΠΕΤΡΟ
-0,25%
7.88
ΠΛΑΘ
+0,76%
3.965
ΠΛΑΚΡ
+2,24%
13.7
ΠΡΔ
0,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
+0,86%
1.178
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,39%
5.1
ΡΕΒΟΙΛ
+0,64%
1.58
ΣΑΡ
+0,94%
10.78
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,91%
0.332
ΣΙΔΜΑ
+3,33%
1.55
ΣΠΕΙΣ
+1,42%
5.72
ΣΠΙ
+0,80%
0.506
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.81
ΤΖΚΑ
0,00%
1.415
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.208
ΦΡΛΚ
+0,14%
3.615
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.56

ΙΧ: Τα φθηνά EVs από την Κίνα απειλούν την ευρωπαϊκή βιομηχανία

Με υπερβάλλουσα παραγωγική ικανότητα έως και δέκα εκατομμυρίων αυτοκινήτων ανά έτος, την ανάπτυξη στην εγχώρια οικονομία να είναι υποδεέστερη των προσδοκιών και τις σχέσεις με τις ΗΠΑ να έχουν ψυχρανθεί, οι εταιρείες ηλεκτροκίνησης στην Κίνα στράφηκαν στην Ευρώπη. Η απήχηση ήταν τόσο μεγάλη, που οι εξαγωγές αυξήθηκαν 112% μέσα στο πρώτο επτάμηνο του 2023 από πέρυσι και 361% από το 2021.

Οπότε η απόφαση της ΕΕ για την έναρξη έρευνας πάνω στις επιδοτήσεις που δίνει εδώ και χρόνια το Πεκίνο για την τόνωση της εγχώριας παραγωγής ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων (EVs) είναι μια ενστικτώδης περιφρούρηση του ευρωπαϊκού κλάδου. Ο Βάλντις Ντομπρόβσκις, αρμόδιος επίτροπος εμπορίου της ΕΕ, είπε κατά την επίσκεψή του στην Κίνα πως ζητούμενο είναι η αμοιβαιότητα συμφερόντων και ο δίκαιος ανταγωνισμός, τονίζοντας πως οι Βρυξέλλες θα αντιμετωπίσουν αποφασιστικά τις άδικες πρακτικές.

Η Γαλλία ασκεί πιέσεις για αυστηρότερη στάση απέναντι στην Κίνα

Πληροφορίες του Bloomberg αποκάλυψαν πως αυτή η αυστηρότερη στάση της ΕΕ απέναντι στην Κίνα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις πιέσεις του προέδρου της Γαλλίας, Μανουέλ Μακρόν. Σκοπός του πρόεδρου δεν είναι να έρθει η ΕΕ σε κατά μέτωπο σύγκρουση με την Κίνα, θέτοντας σε κίνδυνο μια εμπορική σχέση 900 δισ. ευρώ, αλλά να θέσει κάποιες προϋποθέσεις ώστε να διαφυλαχθούν κλάδοι των οικονομιών.

Με την έρευνα για τις κινεζικές επιδοτήσεις στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, η ΕΕ επιδιώκει να προστατεύσει θέσεις εργασίας και εφοδιαστικές αλυσίδες σε μια περίοδο που η ευρωπαϊκή βιομηχανία -και όχι μόνον οι αυτοκινητοβιομηχανίες- διανύει μια υπαρξιακή κρίση, διότι χάθηκε το πλεονέκτημα της φθηνής ενέργειας από τη Ρωσία. Πάνω από ένα 18μήνο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τη βαθύτερη πόλωση του ανεπτυγμένου από τον αναπτυσσόμενο κόσμο, η Ευρώπη επιθυμεί να θωρακίσει την αυτονομία των οικονομιών της.

Υπό αυτό το πρίσμα, τα φθηνά EVs από την Κίνα αποτελούν μεγάλη απειλή για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, που σπεύδουν να προσαρμόσουν τη μαζική παραγωγή τους στα νέα δεδομένα. Η πρόκληση της ηλεκτροκίνησης είναι τόσο μεγάλη, που η ΕΕ έδωσε πίστωση χρόνου για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035, αρκεί να γίνεται χρήση συνθετικών καυσίμων με ουδέτερο αποτύπωμα. Αλλά η Κίνα προπορεύεται στα EVs και οι ΗΠΑ εντείνουν τον ανταγωνισμό με τις επιδοτήσεις-μαμούθ στο πλαίσιο του Νόμου για τη Μείωση του Πληθωρισμού (Inflation Reduction Act). Σήμερα η γεωπολιτική, η τεχνολογική πρόοδος και η «πράσινη» μετάβαση είναι έννοιες συνυφασμένες.

«Η έλλειψη αμοιβαιότητας και η απουσία ίσων όρων ανταγωνισμού, σε συνδυασμό με τις ευρύτερες γεωπολιτικές μεταβολές, έχουν αναγκάσει την Ευρώπη να γίνει πιο δυναμική», δήλωσε ο Ευρωπαίος επίτροπος, απευθυνόμενος σε κοινό στο Πανεπιστήμιο Τσινγκούα του Πεκίνου.

Η μακροχρόνια πολιτική του Πεκίνου για την επένδυση στην ηλεκτροκίνηση

Γιατί, όμως, η ΕΕ έχει θορυβηθεί από την είσοδο των κινεζικών EVs; Πράγματι, το Πεκίνο εδώ και μια δεκαετία έχει επενδύσει για να αποκτήσει η Κίνα προβάδισμα στην παραγωγή ηλεκτροκινήτων αυτοκίνητων, χαράσσοντας μια πολιτική κινήτρων από την οποία έχουν επωφεληθεί και οι ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη 2η ισχυρότερη οικονομία του κόσμου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Tesla. Το εργοστάσιο της Σαγκάη παρήγαγε πάνω από 700.000 οχήματα της Tesla μέσα στο 2022. Τα κινέζικα ηλεκτροκίνητα EVs είναι κατά το ένα πέμπτο φθηνότερα από τα ευρωπαϊκά, χάρη στην ανάπτυξη των τεχνολογιών, των εφοδιαστικών αλυσίδων και τη διαθεσιμότητα πρώτων υλών.

Οι κατάλληλες προδιαγραφές ετέθησαν, μεταξύ άλλων, από κρατικές επιδοτήσεις της τάξεως των 57 δισ. δολαρίων για τα ηλεκτροκίνητα και υβριδικά αυτοκίνητα που έδωσε το Πεκίνο από το 2016 έως το 2022, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων AlixPartners. Τον Ιούνιο αποκάλυψε πακέτο με φορολογικά κίνητρα 72 δισ. δολαρίων για την τόνωση των πωλήσεων EVs και άλλων οχημάτων με «πράσινες» τεχνολογίες εντός της επόμενης τετραετίας. Πληροφορίες του Reuters αποκαλύπτουν επίσης πως οι τοπικές κυβερνήσεις συνεχίζουν να προσφέρουν οικονομική στήριξη και φορολογικά κίνητρα για να προσελκύσουν άμεσες επενδύσεις στα EVs.

Από την πλευρά της, η ΕΕ έχει αναλάβει να διευκρινίσει εάν δίνονται επιδοτήσεις αθέμιτου ανταγωνισμού, όπως το ενδεχόμενο ευνοϊκών τιμών για πρώτες ύλες. Ισχυροί παίκτες από την Κίνα -όπως οι BYD, Xpeng και Nio- έχουν ήδη ξεκινήσει να επεκτείνουν την παρουσία τους σε ευρωπαϊκές χώρες, κυρίως στην Ολλανδία και τη Δανία. Τα EVs της Geely, η οποία είναι ένας από τους μεγαλύτερους μετόχους της Volvo Group, και της SAIC έχουν επίσης διεισδύσει στην ευρωπαϊκή αγορά, ενώ η Tesla αναλογούσε στο 40% των εξαγωγών EVs της Κίνας από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!